Vad är bäst när det gäller elförbrukningen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #16
    Ursprungligen postat av tege
    Onödigt att jaga dyra energisnåla pumpar om man samtidigt måste stoppa i en doppvärmare, då är det bättre att ha en eller flera pumpar med rejält drag i.
    På sommaren stänger doppvärmarens termostat, men pumparna alstrar lika mycket värme oavsett årstid.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #17
      Ursprungligen postat av Micke
      På sommaren stänger doppvärmarens termostat, men pumparna alstrar lika mycket värme oavsett årstid.
      Det är sommar en eller max två av årets 12 månader.

      Då kan man plocka ur en av pumparna under den tiden om året då kanske finvädret gör att det blir varmt nog ändå.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #18
        Kom just att tänka på hur mycket värmeenergi man slösar bort med ett ytterfilter, varför värma rummet när det oftast är akvarievattnet som behöver värmas några grader.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #19
          Ursprungligen postat av tege
          Det är sommar en eller max två av årets 12 månader.

          Då kan man plocka ur en av pumparna under den tiden om året då kanske finvädret gör att det blir varmt nog ändå.
          Det är under sommaren när temperaturen kryper över 30 grader i karen som cirkulationen är som viktigast för att få syresättning. Sommar var väl fel uttryck av mig. Det är väl snarare tvärtom så att det bara behöver tillföras värme i karet ett par månader under vintern, om ens då. Så visst är det idé att använda energisnåla pumpar och belysning.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #20
            Ursprungligen postat av Micke
            Det är under sommaren när temperaturen kryper över 30 grader i karen som cirkulationen är som viktigast för att få syresättning. Sommar var väl fel uttryck av mig. Det är väl snarare tvärtom så att det bara behöver tillföras värme i karet ett par månader under vintern, om ens då. Så visst är det idé att använda energisnåla pumpar och belysning.
            Jag bor inte på den breddgrad där akvarietemperaturen paserar 30 grader av sig själv. I och för sig kör jag värmepumpen på kylning i huset dom få veckor det blir pestvarmt ute så då behövs det också värmeelement i form av pumpar för att hålla rätt temp i burkarna.

            Jag har bara sagt att det inte är någon vits med strömsnåla pumpar om man istället måste köra doppvärmare. Div omständigheter avgör vad som är mest lönsamt.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • popetoteror
              Användare
              • februari 2007
              • 111

              #21
              Ursprungligen postat av nicson
              Svar ja. Din pump är en doppvärmare på 23 watt - ej termostatvärmare eftersom den går hela tiden.
              Jag måste säga att jag ständigt blir imponerad av hur kunniga medlemmarna på detta forum är om allt möjligt och omöjligt.

              Hur fungerar en pump (doppvärmare) då? Är det så att en doppvärmare med en viss given effekt alltid höjer värmen med, låt oss säga, X grader? Oavsett vattentemperatur?
              Dvs om vatten är 20 grader utan pump så blir temperaturen 20 + X, om vattnet är 25 grader blir det 25 + X?

              Mitt problem är att jag gärna vill ha ner temperaturen till 23 grader.

              Ett alternativ jag tänkte på är att istället för att ha en cirkulationspump i akvariet kunde jag köpa ett ytterfilter. Men hamnar jag inte då i samma situation?
              Om ytterfiltret har samma effekt, borde det inte vattnet som passerar värmas upp i samma utsträckning?

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Doppvärmaren tillför energi till akvariet och kan då teoretiskt värma upp vattnet hur varmt som hellst. Men samtidigt som värmaren värmer så förloras en hel del energi till omgivande luft. Ju större akvarium, desto större yta har akvariet mot omgivande luft och desto mer värme förs över till luften. Det doppvärmaren måste klara av är att tillföra mer värme än vad som förloras i det förfarandet. Därmed kan man inte säga att en viss effekt leder till viss temperatur. Istället får du skaffa en värmare med mer watt än vad som förloras och då är det lämpligt att gå på empiriska data, dvs de som står på förpackningen. Doppvärmare för 720 liter till exempel. Det förutsätter viss omgivande temp och täckglas osv...

                Om du har ett ytterfilter så går en del av förlustenergin från pumpen ut i rummet och inte i vattnet. Jag hörde någon som påpekade att då han hade innerfilter behövde han ingen doppvärmare med ett ytterfilter så behövdes det.

                Vill också påpeka en sak vad gäller att all energi övergår i värme till slut. Det stämmer med viss justering. Det betyder inte att den värmen hamnar i akvariet! I fallet med en cirkpump så är ju den direkta förlusten i huvudsak friktionsförluster och det går direkt ut på att pumpen blir varm och då värmer vattnet. Sedan går en del av energin till att faktiskt cirkulera vattnet och ett vatten som rör sig transporterar mycket mer värme ut i luften via avdunstning och därmed går den energin till luften. Mer energi stannar om du har täckglas i och med att det avdunstade vattnet regnar ned igen, men då iofs avkylt mot täckglaset som i sin tur värmer luften runt i kring.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                Arbetssätt...