Vad är bäst när det gäller elförbrukningen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    Användare
    • mars 2011
    • 27

    Vad är bäst när det gäller elförbrukningen?

    Vad är att föredra när det gäller elförbrukning?

    En värmare på 50W som är på hela nätterna (när belysningen är släckt) eller en värmare på 100W som slår på och av med jämna mellanrum?

    Frågan är hypotetiskt ställd.
    /Stefan Lindgren
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    #2
    En värmare med termostat använder lika mycket energi på att hålla en viss konstant temperatur oberoende av sin wattstyrka. En med mindre effekt förbrukar mindre ström men kommer att vara på under längre tider än en med hög wattstyrka. Förstår inte varför man skulle köra en värmare ändast om natten, termostaten gör ju så att den arbetar endast när det behövs.

    Edit: Om du är ute efter minsta möjliga ström/energiåtgång så behöver du en värmare med högsta möjliga verkningsgrad och som har en termostat med minsta möjliga temperaturintervallet på in- och urkopplingen.
    Senast redigerad av Bjorn; 30 mars 2011, 12:00.
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • Steff777
      Användare
      • mars 2011
      • 27

      #3
      Som sagt, frågan var hypotetiskt ställd.

      Eftersom belysningen ofta gör att värmaren kanske inte är påslagen överhuvudtaget, så tog jag ett exempel när belysningen var släckt. Så med andra ord, vad drar mest el en 50W värmare som är påslagen hela tiden, eller en 100W värmare som slår på och av.

      Det egentligen den hypotetiska frågan handlade om, var om det drar extra el när termostaten slår på och av värmaren, det tar väl ändå en liten stund (om än väldigt kort) innan den kommer upp i effekt, eller?
      /Stefan Lindgren

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • januari 2010
        • 639

        #4
        Frågeställningen är delikat och svaret förhoppningsvis belysande: Ingen skillnad överhuvudtaget. Varken i teori eller praktik. Om vi antar att termostatfunktionen i sig skulle förbruka energi (mer relevant om vi tar en digitalt styrd version som börjar bli populärt) så vart leds denna värme, jo ut i vattnet.

        På samma sätt sparar man i ett eluppvärmt hus ingen energi på att släcka lampor (inomhus) eller köra T5-lysrör istället för T8. Den energi man spar på att släcka lampan måste istället elementen tillföra.

        Slutstadiet för all elektrisk energi är värme. Till 100% - ej 99%.

        Kommentar

        • Steff777
          Användare
          • mars 2011
          • 27

          #5
          Tack för ett utförligt och belysande svar
          /Stefan Lindgren

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #6
            Om 50wattaren precis gör sitt jobb borde det inte spela någon roll. Men värmer den i onödan korta stunder när 100wattaren skulla ha varit avstängd så är 100wattaren att föredra.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Ursprungligen postat av nicson
              På samma sätt sparar man i ett eluppvärmt hus ingen energi på att släcka lampor (inomhus) eller köra T5-lysrör istället för T8.
              Förutsatt att man behöver uppvärmning hela året och har direktverkande el.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                De kommer att förbruka lika mycket energi om de är inkopplade hela tiden, men om du har en 100w som bara går på dagen så kommer ju akvariet vara kallare en period av dygnet och därmed kommer du att spara energi. Dessutom är utbytet av eneri med omgivningen inte konstant. Dvs om du har en grads skillnad mellan vattnet och luften i rummet kommer du förlora A W per timme. Om du har 10 graders skillnad mellan vatten och luften kommer du att förlora B W per timme där B > A. Det betyder att om du sänker temperaturen under natten som kommer förlusterna minska.

                En termostat oavsett om den är på 50W eller 100W sparar energi eftersom du slipper värma upp akvariet om andra faktorer redan värmer upp det tillräckligt, men det var väl iofs inte frågan.

                I situationen där båda är inkopplade hela tiden kommer snarare 100w förbruka mer energipå grund av att du kommer att få större svängningar över normtemperaturen på grund av den snabbare effekten av tillförd energi och i dessa toppar är energiutbytet med omgivningen större (ej linjär). Totalt försumbart men bara för principens skull
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Steff777
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 27

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  De kommer att förbruka lika mycket energi om de är inkopplade hela tiden, men om du har en 100w som bara går på dagen så kommer ju akvariet vara kallare en period av dygnet och därmed kommer du att spara energi. Dessutom är utbytet av eneri med omgivningen inte konstant. Dvs om du har en grads skillnad mellan vattnet och luften i rummet kommer du förlora A W per timme. Om du har 10 graders skillnad mellan vatten och luften kommer du att förlora B W per timme där B > A. Det betyder att om du sänker temperaturen under natten som kommer förlusterna minska.

                  En termostat oavsett om den är på 50W eller 100W sparar energi eftersom du slipper värma upp akvariet om andra faktorer redan värmer upp det tillräckligt, men det var väl iofs inte frågan.

                  I situationen där båda är inkopplade hela tiden kommer snarare 100w förbruka mer energipå grund av att du kommer att få större svängningar över normtemperaturen på grund av den snabbare effekten av tillförd energi och i dessa toppar är energiutbytet med omgivningen större (ej linjär). Totalt försumbart men bara för principens skull
                  Tack för alla svar, att det rör sig om en försumbar skillnad har jag förstått hela tiden. Upprinnelsen till frågeställningen var en djup diskussion i ämnet här om kvällen
                  /Stefan Lindgren

                  Kommentar

                  • popetoteror
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 111

                    #10
                    Ursprungligen postat av nicson
                    Frågeställningen är delikat och svaret förhoppningsvis belysande: Ingen skillnad överhuvudtaget. Varken i teori eller praktik. Om vi antar att termostatfunktionen i sig skulle förbruka energi (mer relevant om vi tar en digitalt styrd version som börjar bli populärt) så vart leds denna värme, jo ut i vattnet.

                    På samma sätt sparar man i ett eluppvärmt hus ingen energi på att släcka lampor (inomhus) eller köra T5-lysrör istället för T8. Den energi man spar på att släcka lampan måste istället elementen tillföra.

                    Slutstadiet för all elektrisk energi är värme. Till 100% - ej 99%.
                    Det var intressant, jag har ett 100 liters akvarium med termostatvärmare, lysrörsramp och cirkulationspump på 23W (vilken ständigt går på max).
                    Rumstemperaturen ligger på ca 21 grader men jag får aldrig ner vattentemperaturen under 25 grader. Jag har provat att ha släckta lysrör och termostatvärmaren avslagen men temperaturen ligger konstant.

                    Vilket för mig till "Slutstadiet för all elektrisk energi är värme". Avger min cirkulationspump lika mycket värme som en termostatvärmare på 23W skulle givit?

                    Kommentar

                    • Bjorn
                      Användare
                      • oktober 2009
                      • 939

                      #11
                      Ursprungligen postat av Steff777
                      Som sagt, frågan var hypotetiskt ställd.

                      Eftersom belysningen ofta gör att värmaren kanske inte är påslagen överhuvudtaget, så tog jag ett exempel när belysningen var släckt. Så med andra ord, vad drar mest el en 50W värmare som är påslagen hela tiden, eller en 100W värmare som slår på och av.
                      Kan bara ge dig samma svar igen :
                      En värmare med termostat använder lika mycket energi på att hålla en viss konstant temperatur oberoende av sin wattstyrka. En med mindre effekt förbrukar mindre ström men kommer att vara på under längre tider än en med hög wattstyrka.
                      Newbie December 2009
                      Malawi: 450 liter
                      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                      Järfälla/Stockholm

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #12
                        Ursprungligen postat av popetoteror
                        Det var intressant, jag har ett 100 liters akvarium med termostatvärmare, lysrörsramp och cirkulationspump på 23W (vilken ständigt går på max).
                        Rumstemperaturen ligger på ca 21 grader men jag får aldrig ner vattentemperaturen under 25 grader. Jag har provat att ha släckta lysrör och termostatvärmaren avslagen men temperaturen ligger konstant.

                        Vilket för mig till "Slutstadiet för all elektrisk energi är värme". Avger min cirkulationspump lika mycket värme som en termostatvärmare på 23W skulle givit?
                        Slutstadiet för all energi är värme...

                        Elektrisitet är en mycket ren form av energi och värme en låg form av energi, att använda elektrisitet för att värma är slöseri med energikvalitet. Att gå via en värmepump är exempelvis mer effektivt.

                        Svårt med värmepump kopplad till akvariet, men att stoppa i lite mer pumpeffekt som avger värme och rörelse energi istället för en mindre pump och doppvärmare borde vara ett mer effektivt sätt att tillvara ta den högre energikvaliteten som elektrisitet har.
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Ursprungligen postat av Peter_A_F
                          Slutstadiet för all energi är värme...

                          Elektrisitet är en mycket ren form av energi och värme en låg form av energi, att använda elektrisitet för att värma är slöseri med energikvalitet. Att gå via en värmepump är exempelvis mer effektivt.

                          Svårt med värmepump kopplad till akvariet, men att stoppa i lite mer pumpeffekt som avger värme och rörelse energi istället för en mindre pump och doppvärmare borde vara ett mer effektivt sätt att tillvara ta den högre energikvaliteten som elektrisitet har.

                          Här träffade du helt rätt tycker jag. Onödigt att jaga dyra energisnåla pumpar om man samtidigt måste stoppa i en doppvärmare, då är det bättre att ha en eller flera pumpar med rejält drag i.

                          Men värmepumpsuppvärmningen funkar ju faktiskt helt ok om man har lokal eller eget rum för sina akvarier, värm hela rummet till lagom temp med värmepumpen. Sen finns det ju värmeväxlare för vatten till värmepumpar också, energisnålt men det blir nog dyrt att köpa utrustningen enbart för att värma ett par akvarium.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • nicson
                            Användare
                            • januari 2010
                            • 639

                            #14
                            Ursprungligen postat av popetoteror
                            Det var intressant, jag har ett 100 liters akvarium med termostatvärmare, lysrörsramp och cirkulationspump på 23W (vilken ständigt går på max).
                            Rumstemperaturen ligger på ca 21 grader men jag får aldrig ner vattentemperaturen under 25 grader. Jag har provat att ha släckta lysrör och termostatvärmaren avslagen men temperaturen ligger konstant.

                            Vilket för mig till "Slutstadiet för all elektrisk energi är värme". Avger min cirkulationspump lika mycket värme som en termostatvärmare på 23W skulle givit?
                            Svar ja. Din pump är en doppvärmare på 23 watt - ej termostatvärmare eftersom den går hela tiden.

                            Kommentar

                            • nicson
                              Användare
                              • januari 2010
                              • 639

                              #15
                              Ursprungligen postat av tege
                              Här träffade du helt rätt tycker jag. Onödigt att jaga dyra energisnåla pumpar om man samtidigt måste stoppa i en doppvärmare, då är det bättre att ha en eller flera pumpar med rejält drag i.

                              Men värmepumpsuppvärmningen funkar ju faktiskt helt ok om man har lokal eller eget rum för sina akvarier, värm hela rummet till lagom temp med värmepumpen. Sen finns det ju värmeväxlare för vatten till värmepumpar också, energisnålt men det blir nog dyrt att köpa utrustningen enbart för att värma ett par akvarium.
                              På Åleds akvarium kör de allt vatten de tömmer ur karen genom en värmeväxlare. Jag fick en demo för ngt år sedan då den var nyligen driftsatt. Hade jag haft 100 kar istället för 7 så...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...