Apistogrammor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #46
    Det är stor skillnad vad jag förstått med svårighet att odla dem om det är det du vill åstadkomma.

    Många har lyft fram Apistogramma baenschi som hyggligt lätt att odla på. Apistogramma borelli har jag för mig någon sagt att den ska vara lite lurigare att dra upp ynglen till, men jag kan inte hitta den referensen nu.

    Men bestäm dig inte för snabbt det finns en del att sukta efter
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • irwin_fletch
      Användare
      • april 2010
      • 306

      #47
      Ursprungligen postat av DaRe
      Det är stor skillnad vad jag förstått med svårighet att odla dem om det är det du vill åstadkomma.

      Många har lyft fram Apistogramma baenschi som hyggligt lätt att odla på. Apistogramma borelli har jag för mig någon sagt att den ska vara lite lurigare att dra upp ynglen till, men jag kan inte hitta den referensen nu.

      Men bestäm dig inte för snabbt det finns en del att sukta efter
      http://www.ciklid.org/artregister/ar...lakte.php?ID=6
      Det är nästan ett problem när det finns så mycket att välja på

      Den största frågan är väl vilken uppsättning man skall köra. Sett att många kör 1+1 men är rädd för att honan blir sönderstressad. Samtidigt vill jag inte skapa strider om det är för många fiskar på små revir.

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #48
        Jag kör numera nästan alltid minst 2+3
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #49
          De är ju inte billiga heller så man vill ju inte köpa för många!!

          Jag letar efter Apistogramma barlowi eller Apistogramma atahualpa . Men hade jag hittat det i helgen hade jag köpt 1+1, men det kanske hade varit att slänga pengarna i sjön...?!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #50
            Jag har nog inte sett någon av dem i handeln här hemma på länge. Tycker nästan man alltid se de vanligaste. Akvarielagret hade väl nog ett 10 tal arter när jag var där härom veckan.
            Jag tycker sedan att många Vf är mer tåligare än många odlade och att bara köpa 1+1 innebär att det det blir en singelfisk om man tappar en o det är inte alltid så lätt o kompletera.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #51
              Lagret hade barlowi på sina listor, men bara en hona kvar när jag var där.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • irwin_fletch
                Användare
                • april 2010
                • 306

                #52
                Skulle det gå att köra 2+3 i ett kar som endast är 60 cm långt och rymmer 75 liter?

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #53
                  Låter lite trångt, men jag har inte så mängder med erfarenhet av att hålla dem. I ett 75 liters skulle jag köpa på 1+1 eller 1+2 (2 honor)
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #54
                    Någon beskedlig kanske typ borelli skulle nog gå men så klart allt beror på hur inredningen ser ut. Mina 100 liters kar är bra för fisken men absolut inte för betraktaren Då man ofta bara esr en enstaka fisk bland alla gömmen o mossor.
                    JAg visste jag hade en L 128 ett av karen o tänkte ta med den till auktionen i gbg sist, då det var synd att den skulle gå ensam. Men när jag väl fått ut alla rötter o mossor så fanns där 7 st.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • irwin_fletch
                      Användare
                      • april 2010
                      • 306

                      #55
                      Haha, jag har en ensam L-128 så kanske skulle testa då...=)

                      Kör bara luftpump och svampfilter (två stora svamppatroner). Vad kör du med i dina burkar? Hur stora vb och hur ofta?

                      Borelli verkar vara lugn och lätlekt, är det en art du skulle rekommendera när man är nybörjare på just odling? Inka verkar vara en annan lätlekt fisk.

                      Har macmasteri och aggassizii i andra kar men de trivs så bra där de går så vill inte rota fram dem. Mitt macmasteri par har lekt en gång (sällskapskar) men blev inga frisimmare. Nu verkar dock paret helt ointresserade av varandra.

                      Lägger upp en dålig mobilbild på blivande apistokaret. Ska i eklöv framtill (nästan rädd att simutrymmet är för litet). Gömmer sig 5 olika grottor bland mossa och rötter (både keramik och kokosnötter)

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #56
                        Ser ut som en toppeninredning för apistogrammas i alla fall. Detta vore intressant att följa!!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • fart66
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 191

                          #57
                          Ursprungligen postat av irwin_fletch
                          Borelli verkar vara lugn och lätlekt, är det en art du skulle rekommendera när man är nybörjare på just odling? Inka verkar vara en annan lätlekt fisk.

                          Lägger upp en dålig mobilbild på blivande apistokaret. Ska i eklöv framtill (nästan rädd att simutrymmet är för litet). Gömmer sig 5 olika grottor bland mossa och rötter (både keramik och kokosnötter)
                          Fint akvarium

                          Min erfaring med Apistogramma baenschi , er som nevnt tidligere lett å få til å leke, jeg hadde en trio 1 hann 2 huer i et 128 liters kar. Det var masse planter og røtter, men hunnene var konstant i krangel, så jeg måtte flytte ut den ene. Så om du går for Apistogramma baenschi ville jeg anbefalt 1+1 i et 60 cm akvarium.

                          Hilsen
                          RHD

                          Kommentar

                          • discusred
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 851

                            #58
                            Ursprungligen postat av irwin_fletch
                            Haha, jag har en ensam L-128 så kanske skulle testa då...=)

                            Kör bara luftpump och svampfilter (två stora svamppatroner). Vad kör du med i dina burkar? Hur stora vb och hur ofta?

                            Borelli verkar vara lugn och lätlekt, är det en art du skulle rekommendera när man är nybörjare på just odling? Inka verkar vara en annan lätlekt fisk.

                            Har macmasteri och aggassizii i andra kar men de trivs så bra där de går så vill inte rota fram dem. Mitt macmasteri par har lekt en gång (sällskapskar) men blev inga frisimmare. Nu verkar dock paret helt ointresserade av varandra.

                            Lägger upp en dålig mobilbild på blivande apistokaret. Ska i eklöv framtill (nästan rädd att simutrymmet är för litet). Gömmer sig 5 olika grottor bland mossa och rötter (både keramik och kokosnötter)
                            Riktigt fint kar!

                            Kommentar

                            • irwin_fletch
                              Användare
                              • april 2010
                              • 306

                              #59
                              Tack. Tanken var inte att det skulle vara fint utan bara anpassat till apistogramma, men visst inger det en viss känsla av mystik. Vattnet skall bli riktigt tefärgat nu när eklöven skall i. Hade inte kunnat tänka mig att ett kar likt detta för 5 år sedan men man har väl utvecklats antar jag...=) Det är något speciellt med apisto, kan inte sätta fingret på vad men varje gång man ser dem i butik startar ha-begär...

                              Kommentar

                              • Mats
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 804

                                #60
                                Hej.
                                Snyggt kar,du får ursäkta mig men det är et fel på det som många gör och det är att sätta värmare och filter i högra hörnet.Man ser dessa saker direkt.Nu undrar du kanske varför? Jo,karet blir mindre enligt ögats sett att se.Placerar du sakerna i vänster del av karet så ser ögat det som större,det blir en synvila.Svårt att förklara.Ett tips bara.
                                mvh Mats
                                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                                Kommentar

                                Arbetssätt...