Golden flippat???? :S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimmy-
    Användare
    • juni 2010
    • 458

    Golden flippat???? :S

    En av mina golden snurrade runt som en tok en stund håller på att ladda upp på youtube!

    Undrar vad det kan vara för fel? Nu har han slutat iaf!

    Det var min svåger som satt framför karet och kollade då han sa att fisken snurrade runt då tänkte jag att han lekte med en annan firre men han snurrade runt sig själv (ja se klipp som kmr snart)

    Först trodde jag det var luftblåsan men nu simmar han normalt igen och jag har inte sett han göra så innan (dock så har han stuckit ut) från dom andra firrarna.... Vill ha lite teroier nu och om det är så att ni har upplevt detsamma!!
    Mvh / Jimmy

    Lokal
  • Kimmy-
    Användare
    • juni 2010
    • 458

    #2
    Här kmr den filmat med iphonen

    Mvh / Jimmy

    Lokal

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #3
      Ursprungligen postat av Kimmy-
      En av mina golden snurrade runt som en tok en stund håller på att ladda upp på youtube!

      Undrar vad det kan vara för fel? Nu har han slutat iaf!

      Det var min svåger som satt framför karet och kollade då han sa att fisken snurrade runt då tänkte jag att han lekte med en annan firre men han snurrade runt sig själv (ja se klipp som kmr snart)

      Först trodde jag det var luftblåsan men nu simmar han normalt igen och jag har inte sett han göra så innan (dock så har han stuckit ut) från dom andra firrarna.... Vill ha lite teroier nu och om det är så att ni har upplevt detsamma!!
      Förgiftning skulle jag gissa på! Höga värden av Nitrat eller Nitrit, har du kollat dessa värden beroende på om det är inkörda filter eller inte?
      När gjorde du ett vattenbyte på 50%?

      /Johan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Kimmy-
        Användare
        • juni 2010
        • 458

        #4
        Ursprungligen postat av Johan F
        Förgiftning skulle jag gissa på! Höga värden av Nitrat eller Nitrit, har du kollat dessa värden beroende på om det är inkörda filter eller inte?
        När gjorde du ett vattenbyte på 50%?

        /Johan
        Brukar byta 30-40% varje söndag, och vart annan månad gör jag ett på 50% och sköljer ur filterna och rengör pump osv

        Får fara in till stan imon och införskaffa tester för nitrat o nitrit. men Inga andra fiskar mår dåligt, dom leker och ser ut att ha det kanon som vanligt!

        Dock så har jag alltid tyckt att denna firren betet sig lite annorlunda men dock inte såhär. Han höll på precis som om han hade fått ett dampanfal
        Mvh / Jimmy

        Lokal

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av Kimmy-
          Brukar byta 30-40% varje söndag, och vart annan månad gör jag ett på 50% och sköljer ur filterna och rengör pump osv

          Får fara in till stan imon och införskaffa tester för nitrat o nitrit. men Inga andra fiskar mår dåligt, dom leker och ser ut att ha det kanon som vanligt!

          Dock så har jag alltid tyckt att denna firren betet sig lite annorlunda men dock inte såhär. Han höll på precis som om han hade fått ett dampanfal
          Det låter som om karet/filtret har varit i gång ett tag (mer än 30 dgr och inga förändringar) då skulle det kunna vara höga halter av Nitrat.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Konstigt att det bara är en firre om det är fel på vattnet

            Men jag skulle ändå föreslå större vattenbyten minst 50%. Inte rengöra filter förrän det börjar gå segt. Onödigt att ta bort de nyttiga bakterierna i onödan!

            Men allt har ju att göra med hur mycket fisk du har i burken och hur mycket du matar så kolla värdena med dropptest.

            Kommentar

            • Kimmy-
              Användare
              • juni 2010
              • 458

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Konstigt att det bara är en firre om det är fel på vattnet

              Men jag skulle ändå föreslå större vattenbyten minst 50%. Inte rengöra filter förrän det börjar gå segt. Onödigt att ta bort de nyttiga bakterierna i onödan!

              Men allt har ju att göra med hur mycket fisk du har i burken och hur mycket du matar så kolla värdena med dropptest.
              Ja det tycker jag med Men han mår kanon, och jag har skärt ner på maten under den senaste veckan, ska göra mig ett vattenbyte idag och in te stan o köpa tester.

              Jag rengjorde filterna förra helgen då dom var igensatta, vi får se senare idag när tester gjorda
              Mvh / Jimmy

              Lokal

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Vad har du för filter som blir igensatt på två månader? Vad matar du med?

                Kommentar

                • Kimmy-
                  Användare
                  • juni 2010
                  • 458

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Vad har du för filter som blir igensatt på två månader? Vad matar du med?
                  Har grov filtermatta bakom btn och på pumphuvet ett finfint filter och detvar det som var igensatt, pumpen gick trögt som faen typ noll cirkulation. Matar med NLS o spirulina granulat.
                  Mvh / Jimmy

                  Lokal

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Konstigt att det bara är en firre om det är fel på vattnet

                    Men jag skulle ändå föreslå större vattenbyten minst 50%. Inte rengöra filter förrän det börjar gå segt. Onödigt att ta bort de nyttiga bakterierna i onödan!

                    Men allt har ju att göra med hur mycket fisk du har i burken och hur mycket du matar så kolla värdena med dropptest.
                    Det har hänt mig att bara en eller två firrar(Malawi) som börjar snurra eller blir helt tokig och rusar fram i karet när det är höga värden av Nitrat.
                    Och precis som du säger så är det akuta åtgärden att byta mycket vatten tills värdena är nere på "lagom" nivå.
                    Den mer långsiktiga lösningen är att minska mängden mat eller byta vatten oftare alt. byta mer vatten vid varje tillfälle.
                    Senast redigerad av Johan F; 27 mars 2011, 11:38.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Kan mycket väl vara något virus eller något medfött fel. Hur som helst brukar inte sånna saker smitta men det brukar innebära att fisken till slut dör.

                      Kommentar

                      • Kimmy-
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 458

                        #12
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Kan mycket väl vara något virus eller något medfött fel. Hur som helst brukar inte sånna saker smitta men det brukar innebära att fisken till slut dör.
                        okok tråkigt om han rycker med

                        Precis kollat värderna så behöver lite hjälp med vilka riktvärden man ska ligga på !

                        Nitrit 0,05ppm
                        Nitrat 80ppm (anar att detta är boven?)
                        PH 7,5

                        Har påbörjat tömma karet, gör mig ett 50% vattenbyte sen kollar jag av värderna ikväll igen!
                        Senast redigerad av Kimmy-; 27 mars 2011, 14:26.
                        Mvh / Jimmy

                        Lokal

                        Kommentar

                        • Kimmy-
                          Användare
                          • juni 2010
                          • 458

                          #13
                          jahop nu när jag skulle börja slamsuga botten så låg stackaren helt livlös

                          Alla andra firrar mår fint!

                          Har haft ett förhör med frugan och där kom det fram att hon har matat dom mer än vanligt och att det har legat kvar mat en bra stund! Så det kanske kan förklara en del?
                          Mvh / Jimmy

                          Lokal

                          Kommentar

                          • endymion

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kimmy-
                            okok tråkigt om han rycker med

                            Precis kollat värderna så behöver lite hjälp med vilka riktvärden man ska ligga på !

                            Nitrit 0,05ppm
                            Nitrat 80ppm (anar att detta är boven?)
                            PH 7,5

                            Har påbörjat tömma karet, gör mig ett 50% vattenbyte sen kollar jag av värderna ikväll igen!
                            80 ppm nitrat är lite högt men knappast en dödlig nivå, försök se till så det ligger under 50 ppm. 0,05 ppm nitirit brukar det ligga på i hårt belastade kar, men det är också säkert så länge man vet att det inte stiger.

                            Kommentar

                            • Kimmy-
                              Användare
                              • juni 2010
                              • 458

                              #15
                              Ursprungligen postat av endymion
                              80 ppm nitrat är lite högt men knappast en dödlig nivå, försök se till så det ligger under 50 ppm. 0,05 ppm nitirit brukar det ligga på i hårt belastade kar, men det är också säkert så länge man vet att det inte stiger.
                              Okej tack för hjälpen, finns det inget man kan göra (ha i) som håller ner nitrat o nitriten?
                              Mvh / Jimmy

                              Lokal

                              Kommentar

                              Arbetssätt...