Juwel Rio 400

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • arnold 10
    Användare
    • juli 2005
    • 31

    Juwel Rio 400

    Hej.
    Har tänkt köpa ett nytt Juwel Rio 400. Jag undrar hur mycket ett sådant akvarie kostar, jag kan tänka mig att det kan skilja en del i priset beronde vilken zooaffär man handla det i. Är det någon som vet lägsta pris på detta kar. Just nu har jag ett 375 l aluminium kar med Malawi. Kan jag släppa i dessa isåfall i det nya Juwel akvariet eller måste det vara igång någon vecka först. Hu kan man påskynda isläppet av fiskar i det nya Juwel akvariet. Är det lätt och rengöra filtert till pumpen och hur är den fastsatt i akvariet ( sugproppar?). Hur mycket hörs av pumpen när den är igång och kan man rikta utblåset mot yta utan att det porla( skvalpar). Det var lite funderingar som jag har. mvh Lars
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag brukar flytta över ca 30 - 40% av det gamla vattnet så blir det som ett lite större vattenbyte. Vattnet i sig är inte viktigt men att släppa fiskarna direkt i kranvatten skulle inte jag göra. Iaf inte i mitt kranvatten som har mycket kloramin.

    Sen om du kan flytta med dig ditt gamla filter och köra det paralellt med det nya ett tag, en månad eller så, så är det ju klart bäst.

    Flyttar du även med sand/grus så får du med väldigt mycket nyttiga bakterier.

    Resten av frågorna överlåter jag till någon som vet ngt om akvariumet du frågar om.

    Kommentar

    • icehacker
      Användare
      • mars 2011
      • 157

      #3
      Ursprungligen postat av arnold 10
      Hej.
      Har tänkt köpa ett nytt Juwel Rio 400. Jag undrar hur mycket ett sådant akvarie kostar, jag kan tänka mig att det kan skilja en del i priset beronde vilken zooaffär man handla det i. Är det någon som vet lägsta pris på detta kar. Just nu har jag ett 375 l aluminium kar med Malawi. Kan jag släppa i dessa isåfall i det nya Juwel akvariet eller måste det vara igång någon vecka först. Hu kan man påskynda isläppet av fiskar i det nya Juwel akvariet. Är det lätt och rengöra filtert till pumpen och hur är den fastsatt i akvariet ( sugproppar?). Hur mycket hörs av pumpen när den är igång och kan man rikta utblåset mot yta utan att det porla( skvalpar). Det var lite funderingar som jag har. mvh Lars
      Det ligger på ca 10.000kr nytt, filtret är fastlimmat i karet och rengörs genom att du tar ur det ur ett lock på ovansidan. Det porlar rätt så friskt i början men sen när det vart igång ett tag så lugnar det sig så då kan man vinkla det utan problem.
      - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

      Kommentar

      Arbetssätt...