Frontosa smal ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    #16
    Ursprungligen postat av tege
    Dom är VF, inget man sköter om och vårdar på det sättet. Men en del verkar tro att det går bra med varg o älg i samma skog, det är vård det.
    off topic rejält nu. Men ja tror jag fattat hur det funkar... Jägarna skjuter älg för att svälta ihjäl vargen?
    haha... så måste det va...!!!
    540 mbuna + 54L yngel

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #17
      Ursprungligen postat av Dödfisk
      Haha det är hel lugnt ja som är okunnig. har nyss startat ett nytt akvarium där ja ska sätta Venustus så länge så frontosan blir ensam om att ta maten. så förhoppningsvis så går det bättre annars blir det att sälja min juvel )=
      Skaffa en egen burk till frontosor om du nu ska ha sådana. Venustusen går säkert bra med dina mbuna. Amatörmässigt att påstå att det går bra att ha sådana med div Malawi. Det är han som sålde dom/den till dig som jag möjligen skäller på. Vill du ha frontosor vill du väl att dom ska vara snygga? Det blir dom om dom går med lugna kompisar som inte klipper fenorna på dom hela tiden. Senare när han passerar 30cm längd och börjar käka dina mbuna till frukost vad gör du då?
      Frontosor är häftiga fiskar som man kan mata direkt ur handen efter ett tag. Och på tal om mat vad matar du med? hela skalade räkor och musslor brukar dom gilla, även räkmix med extra mycket vitfisk. Tänk på att inte mata med flytande mat, puckeln tar i täckglasen och dom kan spricka om du har otur. Skaffa några kompisar till honom också.
      Senast redigerad av tege; 13 mars 2011, 15:55.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #18
        Hittade en gammal bild.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • slarvid
          Användare
          • december 2007
          • 517

          #19
          Ursprungligen postat av tege
          Hittade en gammal bild.
          finfin frontosa!
          540 mbuna + 54L yngel

          Kommentar

          • Barracudan
            Användare
            • april 2005
            • 453

            #20
            Ursprungligen postat av tege
            Hittade en gammal bild.
            Och här är en ny bild på samma frontosa som jag köpte av dig. Den andre som var lite kortare men knubbigare har nu växt ifrån denna, så han är ej kungen längre.
            Frontosamarkus

            Kommentar

            • Barracudan
              Användare
              • april 2005
              • 453

              #21
              Nu då...
              Frontosamarkus

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #22
                En grym best, hur lång är han?
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  #23
                  Wow

                  Ursprungligen postat av Barracudan
                  Nu då...
                  Puckeln är nästan längre än huvudet! Den ser ut som en isbrytare ju Grym!

                  Kommentar

                  • Dödfisk
                    Användare
                    • februari 2011
                    • 16

                    #24
                    Ursprungligen postat av StefanL
                    Det blir lite felbalanserat när du har Frontosa tillsammans med Venustus och Mbunas..som ofta är snabba och giriga när det gäller mat.

                    Om du nu ska försöka hålla dessa individer tillsammans så råder jag dig att vara smart vid utfodring.

                    En del äter från ytan och trivs med det..andra äter från botten och går sällan upp till ytan pga konkurrensen. Mitt tips är att du finner ett foder som flyter (t ex Tropicals granulat/pellets) samt använder foder som snabbt dyker ned på botten (t ex NLS granulat/pellets samt räkmix). Ge det foder som flyter först och då blir de matgiriga fokuserade på att roffa åt sig vid ytan samtidigt som de "missar" foder som går ned mot botten...

                    Har du möjlighet så bör du kanske plocka ur Frontosan och mata upp den i annat akvarium för det är sällan bra att de får för insjunkna magar då de av någon anledning har problem att arbeta upp den lite släta smått rundade magen man normalt ser på en frisk och välmatad fisk.
                    Tack för tipsen ja har ett 180 kar ledigt hemma men känns lite litet att klämma in han i. Ja funderar starkt på att sälja mina Venustus för dom är väldigt livliga när dom leker o gräver som tusan tror dom behöver ett större kar än mitt. tror du att det hjälper om ja säljer dom så han får vara ensam om att vara stor firre i karret? Vill bara på peka att han åt nyss jätte bra fick i han 7 bitar artemia så matlusten är det inget fel på. Ja matar även med pellets som flyter vid ytan som han lätt kan ta.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Ursprungligen postat av Dödfisk
                      Tack för tipsen ja har ett 180 kar ledigt hemma men känns lite litet att klämma in han i. Ja funderar starkt på att sälja mina Venustus för dom är väldigt livliga när dom leker o gräver som tusan tror dom behöver ett större kar än mitt. tror du att det hjälper om ja säljer dom så han får vara ensam om att vara stor firre i karret? Vill bara på peka att han åt nyss jätte bra fick i han 7 bitar artemia så matlusten är det inget fel på. Ja matar även med pellets som flyter vid ytan som han lätt kan ta.
                      Du gör bäst i att bestämma vilka arter du vill satsa på och gör det utan att tänka på de du har i karet nu. Det är aldrig roligt att ha ett felbalanserat akvarium där fiskarna inte går ihop. Då får man inte maximalt nöje med hobbyn och fiskarna färgar oftast inte heller då de har fel miljö.

                      Hur stort är akvariet som de går i nu?

                      Kommentar

                      • Dödfisk
                        Användare
                        • februari 2011
                        • 16

                        #26
                        Ursprungligen postat av StefanL
                        Du gör bäst i att bestämma vilka arter du vill satsa på och gör det utan att tänka på de du har i karet nu. Det är aldrig roligt att ha ett felbalanserat akvarium där fiskarna inte går ihop. Då får man inte maximalt nöje med hobbyn och fiskarna färgar oftast inte heller då de har fel miljö.

                        Hur stort är akvariet som de går i nu?
                        Njaaa det är helt sant det du säger. Jag har ett 450 liters akvarium där ja har frontosan i. Ja har inrett väldigt bra med Btn slim bakrund och stenar och ett stadigt Ph. En liten fråga också är det vanligt om man har två hanar en en sort Mbunas att en färgar väldigt bra och den andra lite mindre ?

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Ursprungligen postat av Dödfisk
                          Njaaa det är helt sant det du säger. Jag har ett 450 liters akvarium där ja har frontosan i. Ja har inrett väldigt bra med Btn slim bakrund och stenar och ett stadigt Ph. En liten fråga också är det vanligt om man har två hanar en en sort Mbunas att en färgar väldigt bra och den andra lite mindre ?
                          Ja det är vanligt. Den dominanta hanen förtrycker den mindre och svagare. Man kan förhindra detta hos vissa arter med att köra 50/50 men med fler hanar..t ex 5+5 och genom detta få fler hanar att färga. Det är dock sällan som man får alla hanar att färga utan en del kommer att vara blekare och en del kanske t o m ta en honas utseende för att "gömma sig".

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #28
                            Ett bra tips är att ha minst tre hanar annars finns risk för att all aggresivitet riktas mot den icke-dominanta hanen som då ensam får ta hela smällen. Är de fler som kan dela på stryket brukar det inte bli dödsfall. Om hanen som får stryk börjar bli risig kan det gå snabbt så håll koll på vad som händer.

                            En annan grej, även om det säkert känns trist, lämna tillbaka frontosan till handlaren och säg att det inte funkade. Han får stå för det tycker jag, om han sa att den funkar med Mbuna. Byt den mot fler av de sorterna du har istället.

                            Skaffa sen ett större kar i framtiden när du känner att du vill ha frontosa och satsa på det.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...