Frontosa smal ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dödfisk
    Användare
    • februari 2011
    • 16

    Frontosa smal ?

    Heeeeej ja har ett malawi kar där ja har mbunas och 3 Venustus och en Frontosa ja är orolig att han är för mager ja vet inte riktigt hur dom ser ut annars så ja länkar en bild http://img850.imageshack.us/i/img00336201103122336.jpg/

    Venustus tar mycket mat så det är svårt att få i han något är han för mager ? ska ja göra mig av med Venustus ?
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #2
    Frontosor är sävliga långsamma djur som inte passar ihop med Malawis. Visst kan det funka men då bör man veta vad man håller på med. Ska du ha kvar frontosan bör du kicka både venustusen och mbunan. Men då är det ju inget malawikar längre?
    Det kanske går att rädda din fisk om den får gå själv en månad eller två med massor av mat och massor av vattenbyten och god filtrering
    Frontosor hålls bäst i grupp på 6-8stycken, det finns massor att läsa i frontosatråden mm.

    Varför har du bara en och tillsammans med malawi?
    Senast redigerad av tege; 13 mars 2011, 10:14.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Måste säga att Dödfisk har tidigare frågat om råd kring just detta här på forumet så jag tycker det är olyckligt men samtidigt sånt som händer.
      Senast redigerad av DaRe; 13 mars 2011, 10:17.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Dödfisk
        Användare
        • februari 2011
        • 16

        #4
        Ursprungligen postat av tege
        Vanvård av djur kallas det du håller på med.
        Frontosor är sävliga långsamma djur som inte passar ihop med Malawis. Visst kan det funka men då bör man veta vad man håller på med. Ska du ha kvar frontosan bör du kicka både venustusen och mbunan. Men då är det ju inget malawikar längre?
        Det kanske går att rädda din fisk om den får gå själv en månad eller två med massor av mat och massor av vattenbyten och god filtrering
        Frontosor hålls bäst i grupp på 6-8stycken, det finns massor att läsa i frontosatråden mm.

        Varför har du bara en och tillsammans med malawi?
        Vanvård ? Fisk säljaren sa att dom gick i hop utan problem. ja kan inte mycket är nybörjare för övrigt inom akvarier så ja litade på hans ord. men ja har märkt att han ser lite smal ut så tyckte ja frågade här förs innan ja gjorde en återgärd. Ja ser inga problem att ha frontosan med Mbunas faktiskt går jätte bra i hop men det är Venustus som tar mycket mat så ska göra mig av med dom och kolla efter en frontosa hona. Men att kalla det vanvård när ja försöker be om expert hjälp och göra det bästa av situationen är la lite tufft grabben ?

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #5
          Ursprungligen postat av Dödfisk
          Vanvård ? Fisk säljaren sa att dom gick i hop utan problem. ja kan inte mycket är nybörjare för övrigt inom akvarier så ja litade på hans ord. men ja har märkt att han ser lite smal ut så tyckte ja frågade här förs innan ja gjorde en återgärd. Ja ser inga problem att ha frontosan med Mbunas faktiskt går jätte bra i hop men det är Venustus som tar mycket mat så ska göra mig av med dom och kolla efter en frontosa hona. Men att kalla det vanvård när ja försöker be om expert hjälp och göra det bästa av situationen är la lite tufft grabben ?
          Kanske var det hårda ord att få höra för dig. Jag redigerade mitt inlägg samtidigt som du svarade.

          Men vad kallar du det då när någon håller fisk tillsammans som passar så dåligt ihop att den ena arten håller på att tyna bort av svält?

          Fisksäljaren var säkert glad att ha hittat dig.

          Dina mbuna är växtätare och frontosa är en rovfisk, jag skulle inte komma på tanken att hålla dom tillsammans, men det kan säkert gå bra för det. Men gör det inte det så står jag fast vid vad jag kallade det tidigare.

          Om du är nybörjare så läs på istället för att krångla till det för dig. Bara som ett gott råd. Sök i forumet om frontosor så hittar du säkert massor med tips.

          Skulle du mot förmodan få liv i din frontosa och han får växa på sig så är du i alla fall snart utan mbuna i burken. Som den ser ut nu så har han snart tynat bort.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • Dödfisk
            Användare
            • februari 2011
            • 16

            #6
            Ursprungligen postat av tege
            Kanske var det hårda ord att få höra för dig. Jag redigerade mitt inlägg samtidigt som du svarade.

            Men vad kallar du det då när någon håller fisk tillsammans som passar så dåligt ihop att den ena arten håller på att tyna bort av svält?

            Fisksäljaren var säkert glad att ha hittat dig.

            Dina mbuna är växtätare och frontosa är en rovfisk, jag skulle inte komma på tanken att hålla dom tillsammans, men det kan säkert gå bra för det. Men gör det inte det så står jag fast vid vad jag kallade det tidigare.

            Om du är nybörjare så läs på istället för att krångla till det för dig. Bara som ett gott råd. Sök i forumet om frontosor så hittar du säkert massor med tips.

            Skulle du mot förmodan få liv i din frontosa och han får växa på sig så är du i alla fall snart utan mbuna i burken. Som den ser ut nu så har han snart tynat bort.
            Sant kanske inte var dte smartaste men du har väll också varit nybörjare och så fort man ser en fisk man vill ha så tänker man inte ? skulle ja fått info om att det inte var en bra ide så skulle ja backat. Men när ja skriver på forum vill ja inte ha skäll utan hjälp! I mörrn ska ja göra en seperation i karet. Det är så att han äter ganska bra ändå ja får i han 3-4 bitar artemia varje dag så känns inte som att han skulle svälta ihjäl så. Hur många bitar är normalt för en frontossa ?

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              tege: Är det så självklart vad felet är så borde någon ha nämnt det i förra tråden om den matvägrande frontosan där han frågade om det kunde vara för att den gick med mbunas som den inte åt. Men ingen svarade på det.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Ursprungligen postat av FI
                tege: Är det så självklart vad felet är så borde någon ha nämnt det i förra tråden om den matvägrande frontosan där han frågade om det kunde vara för att den gick med mbunas som den inte åt. Men ingen svarade på det.
                Vad menar du? Att jag inte vet vad jag pratar om? eller att jag gjorde fel som missade den andra tråden?

                Ber om ursäkt om jag har vaknat på fel sida idag.

                Men jag har redan gett ett par småtips men dom verkar ignoreras.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • slarvid
                  Användare
                  • december 2007
                  • 517

                  #9
                  och det är därför mer och mer folk håller till på den andra ciklid-sidan.
                  540 mbuna + 54L yngel

                  Kommentar

                  • Dödfisk
                    Användare
                    • februari 2011
                    • 16

                    #10
                    Ursprungligen postat av tege
                    Vad menar du? Att jag inte vet vad jag pratar om? eller att jag gjorde fel som missade den andra tråden?

                    Ber om ursäkt om jag har vaknat på fel sida idag.

                    Men jag har redan gett ett par småtips men dom verkar ignoreras.

                    Haha det är hel lugnt ja som är okunnig. har nyss startat ett nytt akvarium där ja ska sätta Venustus så länge så frontosan blir ensam om att ta maten. så förhoppningsvis så går det bättre annars blir det att sälja min juvel )=

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      #11
                      Ursprungligen postat av slarvid
                      och det är därför mer och mer folk håller till på den andra ciklid-sidan.
                      Du menar där man snackar Malawi o Tanganyikaciklider istället för.......
                      Senast redigerad av tege; 13 mars 2011, 12:48.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Det blir lite felbalanserat när du har Frontosa tillsammans med Venustus och Mbunas..som ofta är snabba och giriga när det gäller mat.

                        Om du nu ska försöka hålla dessa individer tillsammans så råder jag dig att vara smart vid utfodring.

                        En del äter från ytan och trivs med det..andra äter från botten och går sällan upp till ytan pga konkurrensen. Mitt tips är att du finner ett foder som flyter (t ex Tropicals granulat/pellets) samt använder foder som snabbt dyker ned på botten (t ex NLS granulat/pellets samt räkmix). Ge det foder som flyter först och då blir de matgiriga fokuserade på att roffa åt sig vid ytan samtidigt som de "missar" foder som går ned mot botten...

                        Har du möjlighet så bör du kanske plocka ur Frontosan och mata upp den i annat akvarium för det är sällan bra att de får för insjunkna magar då de av någon anledning har problem att arbeta upp den lite släta smått rundade magen man normalt ser på en frisk och välmatad fisk.

                        Kommentar

                        • slarvid
                          Användare
                          • december 2007
                          • 517

                          #13
                          Ursprungligen postat av tege
                          Du menar där man snackar Malawi o Tanganyikaciklider istället för.......
                          japp, istället för att gnälla... btw snygg bild du har när vi ändå pratar vanvård=djurplågeri...
                          540 mbuna + 54L yngel

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Ursprungligen postat av tege
                            Vad menar du? Att jag inte vet vad jag pratar om? eller att jag gjorde fel som missade den andra tråden?
                            Det är onödigt att anklaga honom för vanvård så hårt och syrligt det första du gör. Jag ser varken vad du, han eller någon annan här får ut av sådant. Det skapar bara dåligt stämning på forumet och skrämmer iväg nybörjare som kanske blir rädd att fråga "fel" saker.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 2753

                              #15
                              Ursprungligen postat av slarvid
                              japp, istället för att gnälla... btw snygg bild du har när vi ändå pratar vanvård=djurplågeri...
                              Dom är VF, inget man sköter om och vårdar på det sättet. Men en del verkar tro att det går bra med varg o älg i samma skog, det är vård det.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              Arbetssätt...