Mer problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scrap
    Användare
    • mars 2011
    • 34

    #16
    Ursprungligen postat av DRE
    Det beror ju också på vilka tester du har. Jag tror man kan utgå ifrån att oavsett vad du mäter så finns risk för nitrit de första fem veckorna upp till 3 månaderna. Under den tiden gör man bäst i att mata ytterst sparsamt byta vatten ofta och använda vattenberedningsmedel. Samt om behovet kommer rengöra filtermassa i en hink med akvarievatten. Jag vet inte heller om det lönar sig eller ens är en bra ide att överdosera beredningsmedlet (aquatan) De Bakterier som nämns är filterbakterier som snabbar upp förloppet av tillväxten av bakterier i akvariet.

    Effekten av salt är nog diskutabel, men den minskar symptomen vid akut nitritförgiftning och möjligen hjälper den på vid läkning av sårskador.

    De bakterier du hade i filtret bakom modulen dog sannolikt av syrebrist samt av tvätten. Inte mycket att räkna med som snabbstart.

    Det är svårt att veta, men det är mina tips i alla fall. Tråkigt när problemen kvarstår så länge. Har du dessutom algtillväxt? Hur växer dina växter i det akvariet?
    Anledningen till att jag överdoserar vattenberedningsmedel är att de på djuraffären där jag köpte fiskarna påstod att detta skulle hjälpa fiskarna att tjocka på slemskyddet mot vad de nu kliar sig mot men sedan är det ju å andra sidan också dem jag köper vattenberedningsmedel av...
    De tester jag använder är från Sera och fungerar som så att jag fyller en behållare med akvarievatten, droppar i några droppar reagens från två separata behållare och placerar behållaren över en färgkarta där jag sedan bedömer vilken mängd nitrit jag har. Om det finns fler sätt att mäta eller olika mått på nitrit har jag tyvärr ingen aning om. Har varit nöjd och glad pga de goda testresultaten hittills, tråkigt om de inte går att lita på.

    Alger fanns redan på BTN-bakgrunden som följde med akvariet när jag köpte det. (tidigare har det gått malawi i burken men den tidigare ägaren lovade dyrt och heligt att han inte haft några sjukdomar i den) Jag har fått en liten algtillväxt på akvarierutan och även brunaktiga alger på de vita stenarna (sitter troligen även på resterande stenar men det ser jag ju inte) Växterna ger jag gödningsmedel till och beroende på placering så växer de olika kraftfullt. Scalarerna har även av någon outgrundlig anledning kommit på att de kan trasha växterna om de gemensamt går på och ruskar i bladen, aldrig hört talas om att de ska kunna göra så. Detta leder till att de söndertuggade bladen ser mindre roliga ut, mina sewelliors munnar är nog inte heller till för att städa alger på blad, efter att de varit framme och städat ser bladet ganska tilltufsat ut. Det lossnar även en del blad från växterna och flyter upp till ytan men de fiskar jag upp så att de inte ska brytas ned i akvariet. Scalarerna äter även bubblor och biter i adonisen när den är ute så de är väldigt företagsamma och pigga och lär av varandra (hoppas det får förbli så). Har faktiskt tom lärt sig att äta från handen nu efter att ha iakttagit black ghosten under en vecka

    Hur vet jag föresten att det är dags att rengöra filtermassan? Vattnet ser klart och fint ut för blotta ögat och jag ser syrebubblor som hela tiden går ner akvariet från utblåset.
    Senast redigerad av Scrap; 12 mars 2011, 10:10.

    Kommentar

    • Scrap
      Användare
      • mars 2011
      • 34

      #17
      Ursprungligen postat av nicson
      Vit avföring hos scalarerna är ditt huvudproblem. Detta kommer nämligen inom en månad eller två att döda merparten av dem om du inte kommer till rätta med det. Mata inte mycket - om de får äta sig mätta har du övermatat dem. Mata inte med röda mygglarver - ofta hög bakteriehalt och dessutom en stark allergen för människor (deras naturliga röda färgämne). Vad gäller klådan tror jag du har parasiter på dem - det hade de när du köpte dem. Detta kommer inte att döda en frisk fisk men är plågsamt. Hålla nere parasiterna kan du göra genom att mata med vitlökshaltigt foder samt salta. Detta kommer dock aldrig att utrota parasiterna. UV funkar säkert med men detta har jag ingen erfarenhet av. För att döda av parasiter har jag använt mig av en mättad saltlösning i en liten hink - rör i så mycket salt i vattnet att det slutligen inte kan lösa sig. Om du nu badar fiskarna (en och en) ca en minut i detta så är de parasitfria. Jag har t o m lyckats bota ögonparasit med denna metod vid ett tillfälle. Tyvärr är behandlingen troligen ganska plågsam för fisken eftersom den under minuten i hinken slår som en galning. När man tar upp den är den starkt missfärgad men detta går över på några veckor.
      Jag vill absolut inte att de ska ha det plågsamt. Skall läsa på om UV då jag fortfarande är osäker på saltets inverkan på övriga invånare. Alternativt sätta över dem i ett eget kar och tillsätta lite salt men under en längre period? Kan inte detta vara ett alternativ till saltbadet du nämner, känns lite väl brutalt för min smak om det går att lösa det på annat vis.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        Ursprungligen postat av Scrap
        Hur vet jag föresten att det är dags att rengöra filtermassan? Vattnet ser klart och fint ut för blotta ögat och jag ser syrebubblor som hela tiden går ner akvariet från utblåset.
        När flödet sjunker annars ska det inte behövas. När flödet sjunker betyder det att bakterierna inte får tillräckligt med syre.

        Alt låter konstigt. Onekligen har du läst på och gör så rätt man kan...
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Scrap
          Användare
          • mars 2011
          • 34

          #19
          Ja jag har onekligen försökt göra allt jag kan. Något som jag dock insett i efterhand är att vi kanske inte tvättade gruset tillräckligt noga, vad kan det ha för effekter?
          Vidare så har kliandet börjat i samband med att jag tog hem de tre vita scalarerna och black ghosten som är viltfångad, kan han ha fått med ngt skit? Tycker dock inte att den kliar sig, men väldigt svårt att avgöra på en snurrande liten motorbåt
          Och om scalarerna bajsade vitt innan köp eller börjat med det hos mig vågar jag inte svära på, bad dock att få se dem bli matade i affären och endast den största av de tre åt. Eftersom att dessa var de sista så dealade vi om att jag skulle få nya om de små inte klarade sig. I efterhand inser jag att även detta var fruktansvärt dumt gjort. Ska hädanefter inte stoppa in några individer som är uppenbart svaga.

          Kommentar

          Arbetssätt...