Mer problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scrap
    Användare
    • mars 2011
    • 34

    Mer problem

    Nu några dagar efter mina två dödsfall i akvariet (se tråd: "Vilken natt!") så ser jag att mina kvarvarande små scalarer fortfarande kliar sig. De ser ut att få små ryck och liksom vickar och ruskar på sig eller sprätter med bröstfenorna (ser ut som när en fågel sprätter med vingarna om det blir något tydligare). Dessutom har jag sett att tre utav dem bajsar vita långa "tuggade" trådar som blir hängande ett bra tag trots att jag noga övervakar så att alla är framme vid matdags och att de äter. Vad kan det bero på? Och hur ska scalarebajs egentligen se ut i normala fall?
    Möjligen kan det kanske vara bra att veta att karet (540 liter) är startat för ungefär tre veckor sedan, det är dock köpt begagnat och har stått igång från att vi tog hem det med ett biologiskt filter bakom bakgrunden vilket väl borde ha skyndat på igångsättningen även hos mig? Tvättade visserligen filtret innan uppstart så många bakterier dog alldeles säkert då. Har en powerhead-pump med kapacitet på 1500 liter i timmen, dock nedskruvat en aning då det blev så stormigt i karet annars. Har testat PH och nitrit vilket aldrig visat på annat än mellan 6,5 och 7 resp. 0. Har även lämnat in vattenprov till den djuraffär som jag köpt fiskarna hos och fått tillbaka besked om "perfekt" vatten båda gångerna. Som ambitiös nybörjare med liten praktiskt erfarenhet hoppas jag på alla tips och hjälp jag kan få. Hoppas även att ni förstår alla mina adjektiv-proppade beskrivningar
    Tack på förhand!
    MVH
    /Malin
  • Scrap
    Användare
    • mars 2011
    • 34

    #2
    Kan tillägga att jag matar 3 - 4 ggr per dag, ser dock till att den hinner ätas upp. För att kompensera för all mat byter jag dessutom 100 liter vatten två ggr i veckan med slamhävert. Verkar fungera bara fint hittills. När jag bytter vatten har jag 70 liter preppat med aquatan som får stå i 10-litershinkar över natten samt 30 liter direkt från kran genom vattenslangen, häller i motsvarande mängd aqvatan direkt i karet efter påfyllning. Har på sista tiden dessutom haft i dubbel dos aqvatan för att hjälpa fiskarna att tjocka på skyddet mot vad det nu är de kliar sig för.

    Kommentar

    • Thommy
      Användare
      • februari 2011
      • 84

      #3
      akta så du inte matar i hjäl scalarena,dom ater gärna för mycket.sen att dom kliar sig det gör dom alltid tycker jag,har alldrig fått kläm på det men dom dör inte i alla fall.ditt kar e ju nystartat så byt inte vatten så mycket allt måste ju gotta sig med bakterier mm.sen hur avföringen ser ut ja du alldrig tänkt på det,diskus brukar ju vara så som du beskrev,vi får hoppas några kunniga på området svarar här.

      Kommentar

      • Scrap
        Användare
        • mars 2011
        • 34

        #4
        Mjo, att jag matar mycket har jag gjort just för att de är ganska så små och att jag hellre ger lite och ofta så att ingen mat hinner hamna på botten. Kanske är det dock bättre att lugna sig där? Började med att bara byta 50 liter två ggr/vecka men fick höra från djuraffären att det skulle vara för lite och har sedan dess ökat på till 100 liter två ggr/vecka istället.
        Att akvariefiskar kliar sig har jag inte sett förut, dessa är dock mina första ciklider så kanske är jag för paranoid efter dödsfallen på de andra två. Kan tilläggas att de inte kliar sig konstant utan någon gång då och då, men de ser verkligen irriterade ut när de simmar omkring och "sprätter" därav jag blivit bekymrad.. Sedan är ju det genomskinlig-vita bajset knappast något bra tecken?

        Kommentar

        • Bos
          Användare
          • april 2005
          • 47

          #5
          Släng i 1 liter jodfritt salt så ska du se att de slutar klia sig.
          Saltet kommer så småningom att försvinna efter dina vattenbyten, men det tar lång tid.
          Diskfisk

          Kommentar

          • sleepy
            Användare
            • augusti 2004
            • 294

            #6
            Troligtvis har de bukvattensot men fortfarande i "mild" form. Se till att vatten kvaliten e prima och ha totalt 1.5dl salt per 100L vatten under 2 veckor för att sedan gå ner till 1dl salt/100l i minst en månad.

            ANVÄND ett salt utan jod och klumpförebyggande medel.

            Mata som mest hälften av va du tror e "lite" mat.
            Byt vatten 30% 1-2 ggr per vecka.

            Iakta fiskarna 2-3 ggr per dag o kolla ifall de flämtar, ifall de andas mer en vanligt så gör ett extra 30% vattenbyte vid behov. Att flämta 1 timmar efter matning kan vara okej men de måste avta efter 2 timmar, annars vatten byte som ovan.

            Att byta vatten ofta kan innebära skada för vattenkvaliten. kran vatten kan innehålla klor, kloramin, koppar mm. Sen kommer stress faktorn från att du e där o bökar i karet och att vattnet har en annan temperatur oftast.

            Om du filtrerar över ett kolfilter så reducerar du kanske 90% av alla dina problem med vatten kvaliten, du kan även fylla upp med tempererat vatten med mindre risk...
            Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
            http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

            Kommentar

            • sleepy
              Användare
              • augusti 2004
              • 294

              #7
              Troligtvis har de bukvattensot men fortfarande i "mild" form. Se till att vatten kvaliten e prima och ha totalt 1.5dl salt per 100L vatten under 2 veckor för att sedan gå ner till 1dl salt/100l i minst en månad.

              ANVÄND ett salt utan jod och klumpförebyggande medel.

              Mata som mest hälften av va du tror e "lite" mat.
              Byt vatten 30% 1-2 ggr per vecka.

              Iakta fiskarna 2-3 ggr per dag o kolla ifall de flämtar, ifall de andas mer en vanligt så gör ett extra 30% vattenbyte vid behov. Att flämta 1 timmar efter matning kan vara okej men de måste avta efter 2 timmar, annars vatten byte som ovan.

              Att byta vatten ofta kan innebära skada för vattenkvaliten. kran vatten kan innehålla klor, kloramin, koppar mm. Sen kommer stress faktorn från att du e där o bökar i karet och att vattnet har en annan temperatur oftast.

              Om du filtrerar över ett kolfilter så reducerar du kanske 90% av alla dina problem med vatten kvaliten, du kan även fylla upp med tempererat vatten med mindre risk...
              Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
              http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

              Kommentar

              • Scrap
                Användare
                • mars 2011
                • 34

                #8
                Det här med salt verkar ju vara någon sorts mirakelkur då alla tycks rekommendera det Problemet är bara att jag inte bara har scalarer i akvariet och jag är osäker på hur övriga invånare reagerar om jag saltar. Har fem siamensis, en acanhicus adonis, två sewellia lineolata och en black ghost. Vill inte riskera dessa invånares liv och välmående så jag vill vara säker på att saltet inte är skadligt för dessa. Kan man kanske ta över just scalarerna i ett annat kar och låta dem gå ett tag i salt? Kommer problemen tillbaka när de "flyttar hem igen" då?

                Kommentar

                • Scrap
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 34

                  #9
                  acanthicus adonis*

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Salt är ingen medicin eller mirakelkur alls. Det är däremot bra på att förmildra de skador som uppkommer med ph svängningar, nitrit, amoniak. Plugga på innan du ironiserar.
                    Med eller utan jod spelar ingen roll, det finns en missuppfattning mellan jodid och jod. Jodid är no no men jod spelar kvittar ingen roll.

                    Sluta mata helt tills du fått koll på vad som är dina problem.
                    Värm vattnet till 27 c, syresätt max max, helst via en Eheimdiffusor.
                    Ett bra sätt att ympa in nitrifera bakterier är att att ta en näve jord (en liten bit ner i marken typ 10cm - frostfritt) lös i i en liter vatten en timme, sila i ett melittafilter. Dosera en dl o m dan tills det är slut.

                    Du måste få stopp på eländet, att göra enligt ovan kommer under inga omständigheter att förvärra saken.

                    medicier har en tendens att fördröja tillfriskandet om man inte är 100 på vad som är fel, men är man 100 då är mediciner ett bra hjälpmedel.
                    Senast redigerad av LN; 11 mars 2011, 21:57.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Ahhh lät lite hård,,,,,, men ditt kar är troligen inte igång som det ska. Det finns även bakterier på flaska som är helr ok.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Scrap
                        Användare
                        • mars 2011
                        • 34

                        #12
                        Jag är inte helt säker på att jag förstått vilken typ av bakterier som du rekommenderar att jag ska tillföra, på vilket sätt påverkar de?
                        Sedan förstod jag inte om du anser att det är ofarligt för övriga fiskar i mitt kar att tillföra salt eller om det bara var tillförsel av jord som inte skulle kunna förvärra situationen.
                        Nitrit och PH har varit bra var gång jag testat vilket varit 1 - 2 ggr i veckan såhär långt. Kan nitrit verkligen svänga såpass fort att jag kan ha missat det vid varje test? Har även testat mitt kranvatten som legat runt 8 i PH, är medveten om att det kan svänga i PH-värde på just kranvattnet men det verkar inte ha gett några utslag hittills då jag testat efter vattenbyte. Däremot ammoniak har jag inget testkit för själv, det har de dock på djuraffären där jag som sagt fått vattnet testat två gånger. Är det något jag borde inhandla?
                        Har för övrigt överdoserat aquatan på sista tiden med flit då jag vet att vattenverket jag tar vatten ifrån använder sig av t ex kloraminer. Jag har verkligen försökt plugga på och läsa mig till så mycket jag kan, men min brist på erfarenhet gör att jag behöver hjälp nu.
                        Tack för dina tips och råd.
                        MVH

                        Kommentar

                        • Scrap
                          Användare
                          • mars 2011
                          • 34

                          #13
                          Kan tillägga att jag har rötter i akvariet just för att de ska få ner PH, vet dock inte hur effektivt just detta är eller om det bidrar till att det kan svänga? Vidare så undrar jag hur jag ska kunna få reda på om avföringen blir bättre om jag slutar mata? Eller skall jag märka vad felet är på något annat sätt när de inte får någon mat? Jag har ju redan sett att de kliar men jag vet tyvärr inte varför.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Det beror ju också på vilka tester du har. Jag tror man kan utgå ifrån att oavsett vad du mäter så finns risk för nitrit de första fem veckorna upp till 3 månaderna. Under den tiden gör man bäst i att mata ytterst sparsamt byta vatten ofta och använda vattenberedningsmedel. Samt om behovet kommer rengöra filtermassa i en hink med akvarievatten. Jag vet inte heller om det lönar sig eller ens är en bra ide att överdosera beredningsmedlet (aquatan) De Bakterier som nämns är filterbakterier som snabbar upp förloppet av tillväxten av bakterier i akvariet.

                            Effekten av salt är nog diskutabel, men den minskar symptomen vid akut nitritförgiftning och möjligen hjälper den på vid läkning av sårskador.

                            De bakterier du hade i filtret bakom modulen dog sannolikt av syrebrist samt av tvätten. Inte mycket att räkna med som snabbstart.

                            Det är svårt att veta, men det är mina tips i alla fall. Tråkigt när problemen kvarstår så länge. Har du dessutom algtillväxt? Hur växer dina växter i det akvariet?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • nicson
                              Användare
                              • januari 2010
                              • 639

                              #15
                              Vit avföring hos scalarerna är ditt huvudproblem. Detta kommer nämligen inom en månad eller två att döda merparten av dem om du inte kommer till rätta med det. Mata inte mycket - om de får äta sig mätta har du övermatat dem. Mata inte med röda mygglarver - ofta hög bakteriehalt och dessutom en stark allergen för människor (deras naturliga röda färgämne). Vad gäller klådan tror jag du har parasiter på dem - det hade de när du köpte dem. Detta kommer inte att döda en frisk fisk men är plågsamt. Hålla nere parasiterna kan du göra genom att mata med vitlökshaltigt foder samt salta. Detta kommer dock aldrig att utrota parasiterna. UV funkar säkert med men detta har jag ingen erfarenhet av. För att döda av parasiter har jag använt mig av en mättad saltlösning i en liten hink - rör i så mycket salt i vattnet att det slutligen inte kan lösa sig. Om du nu badar fiskarna (en och en) ca en minut i detta så är de parasitfria. Jag har t o m lyckats bota ögonparasit med denna metod vid ett tillfälle. Tyvärr är behandlingen troligen ganska plågsam för fisken eftersom den under minuten i hinken slår som en galning. När man tar upp den är den starkt missfärgad men detta går över på några veckor.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...