Helkarsbild-tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    Ursprungligen postat av jigsaw
    Här är några bilder på mitt nya kar.Det tog ett tag men nu är det på plats.
    Innan jag la ner lianen i karet var vattnet kristallklart som på sista bilden. vet ej om jag ska ta upp den igen, nu ser man ju knappt fisken.
    Diskusarna får 5,0 av mig. Karet hade vuxit ännu mer i mina ögon om du gjort det mera spooooky med rötter som dyker ner uppifrån om du förstår hur jag menar? Alternativt näckrosor (). Jag är mkt för det vertikala...men det är bara ett infall. kan se annorlunda ut på plats.

    Kommentar

    • Kajjjan
      NCS Medlem
      • juni 2008
      • 1882

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Den här "helkarstråden" är en av mina favoriter på forumet. Här får man verkligen se en ofantlig mängd olika kar och inredningar - i alla de former och stilar, och otroligt vackra och inspirerande!
      Jo, jag har bidragit med några bilder innan i tråden... (kanske för många...?), mestadels på kar i en lite "lagom" storlek, runt 540- till 960-liter.
      Som ny här på forumet drar jag mig för att ösa på med bilder och filmer, det känns som att det kan bli, och upplevas, som lite "för mycket" - men jag tycker själv att det är så jädra kul att kolla på just bilder och filmer på andras kar att jag ibland tappar omdömet och själv rullar på...
      Nåväl - det är ofta lite större kar som visas, men jag tänkte att man kanske kunde få läska lite med en 50x50x50 centimeterskub..?
      Jag har ett projekt i planeringsskede (kanske det kan bli en tråd om detta längre fram?) - ett kar som blir av lite större snitt, och till följd av detta står ett antal kar tomma, bland annat den här kuben på 125-liter.
      Det är ett gammalt räk-kar som jag klätt med BTN-slimline på tre av karet sidor.

      Jag kom, i förra veckan, över en liten grupp vildfångade Dicrossus filamentosus , 2+3 - och tyckte dessa var så granna att jag beslutade att dra igång en burk (kuben) på stående fot för att hysa dessa.

      Efter ciklidbeteende, är inredning min stora vurm - och förhoppningsvis kan man/vi diskutera olika typer av inredning i kommande trådar - och jag skyndade hem och snabbinredde ett hyfsat ok kar till den lilla gruppen D. filamentosus... Det tog någon timme och sedan hämtade jag hem dom.
      Här är några bilder, och en film, på speciellt de två hanarna, en dryg timme efter de hade kommit i baljan.
      Missat detta tidigare...för att citera DaRe: "Ja, vad säger man?" Hade det funnits en "Gilla-knapp" så hade jag klickat på den nu.
      Det är snyggt, trevligt och tilltalande.
      Beroende på hur man placerar det i rummet skulle jag kanske föredragit att ha bakgrund på endast 2 sidor och inte 3. Men om det står inklämt mellan vägg och någon större möbel så är 3 sidor kanske att föredra. Förmodar att Dicrossus filamentosus (intressant fiskval) känner sig väl hemma där nu?

      Hur många kar har du? Själv har jag två, men skulle kunna ha 10 till om jag hade haft plats.

      //Kaj

      Kommentar

      • irwin_fletch
        Användare
        • april 2010
        • 306

        Riktigt fina brädor Mats. Mina vf har tagit riktigt lång tid på sig för att bli sådär fina. Underbara fiskar är det i vilket fall. Inredningen håller hög klass som vanligt. Nu väntar vi på nya projektet

        Kommentar

        • Mats Bryzell
          Användare
          • mars 2012
          • 231

          Ursprungligen postat av Kajjjan
          Missat detta tidigare...för att citera DaRe: "Ja, vad säger man?" Hade det funnits en "Gilla-knapp" så hade jag klickat på den nu.
          Det är snyggt, trevligt och tilltalande.
          Beroende på hur man placerar det i rummet skulle jag kanske föredragit att ha bakgrund på endast 2 sidor och inte 3. Men om det står inklämt mellan vägg och någon större möbel så är 3 sidor kanske att föredra. Förmodar att Dicrossus filamentosus (intressant fiskval) känner sig väl hemma där nu?

          Hur många kar har du? Själv har jag två, men skulle kunna ha 10 till om jag hade haft plats.

          //Kaj
          Vi köpte hus för två år sedan och en liten tillhörande gäststuga omvandlades omedelbart till en akvariestuga. Till alldeles nyligen var stugan full av kar, 12-13 stycken. Nu har jag dock rensat ut mer eller mindre allting (kuben med D. filamentosus står i källaren i huset), för det skall byggas ett större kar i stugan. Jag vill ha en rejäl balja att dona med.
          Så, i nuläget står det två identiska 50x50x50 cm kuber (gamla räk-kar) och puttrar, samt ett 540-liters med en skock F1 Apistogramma sp. Rio Mamore-yngel.


          D. filamentosus är verkligen en trevlig liten ciklid med ett härligt och spännande beteende - ja, hela Dicrossus-gruppen är intressant; bla.a. D. maculatus och den lite ovanligare Dicrossus foirni - som jag tror att DaRe lagt upp några bilder på i artregistret.
          En annan favorit för min del är den otroligt charmiga Ivanacara adoketa som jag fick med mig en grupp av från tyskland för ett tag sedan. Jag har en del fina bilder och lekfilmer på dessa men jag får sätta in dom i någon annan tråd då denna är ämnad åt helkarsbilder/filmer.
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 juni 2012, 11:04.

          Kommentar

          • Mats Bryzell
            Användare
            • mars 2012
            • 231

            Ursprungligen postat av irwin_fletch
            Riktigt fina brädor Mats. Mina vf har tagit riktigt lång tid på sig för att bli sådär fina. Underbara fiskar är det i vilket fall. Inredningen håller hög klass som vanligt. Nu väntar vi på nya projektet
            Ja, det blir ett saftigt projekt med nya baljan - skall göra tvättstuga och badrum klart i kåken först, sedan drar det igång!

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Aha, oho, då ser vi med spänning fram emot att följa dessa projekt.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Mats Bryzell
                Användare
                • mars 2012
                • 231

                Ursprungligen postat av DaRe
                Aha, oho, då ser vi med spänning fram emot att följa dessa projekt.
                Ah, jag tror att jag sparar NCS eminenta forum tålamodet på just själva tvättstugan och badrummet - men ett kar på ett par tusen liter kanske kan rendera intresse framgent i en möjlig tråd..?

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Skojar du. Fick plötsligt en ingivelse att packa simkläder och snorkel
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ah, jag tror att jag sparar NCS eminenta forum tålamodet på just själva tvättstugan och badrummet - men ett kar på ett par tusen liter kanske kan rendera intresse framgent i en möjlig tråd..?
                    Ja, det vore hyperintressant!
                    //Kaj

                    Kommentar

                    • R_fused
                      Användare
                      • juli 2011
                      • 10

                      Är ganska ny på forumet så har aldrig visat upp något tidigare, men tänkte visa några kar jag haft/har. Bilderna är tagna med mobilen så är rätt sunkiga men man ser väl vad det är ändå

                      Mitt förra Juwel 240L med lite blandat, skalarer, blåciklider mm.


                      Mitt nuvarande 400L precis uppstartat.


                      Samma 400L utan den dålig bakgrunden










                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        Det var många fina kar där

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          Och välkommen till forumet med din första post, hoppas det blir många fler i framtiden!

                          Kommentar

                          • R_fused
                            Användare
                            • juli 2011
                            • 10

                            Tack så mycket, Märkte att dock att på vissa bilder ser det lite halvdassigt ut mot hur det ser ut i verkligheten...
                            I Dagsläget är 400L det enda kar jag har igång. Är ett 400L helglas, 120x60x55, Eheim 2080. Nu går där 5 Geophagus steindachneri , 3 Thorichthys ellioti , 2 skalarer, 1 gibbiceps och platys/svärdbärare.

                            Kommentar

                            • Carliz
                              Användare
                              • maj 2012
                              • 233

                              Snygga kar och Fiskar

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Ursprungligen postat av R_fused
                                Är ganska ny på forumet så har aldrig visat upp något tidigare, men tänkte visa några kar jag haft/har. Bilderna är tagna med mobilen så är rätt sunkiga men man ser väl vad det är ändå

                                Mitt förra Juwel 240L med lite blandat, skalarer, blåciklider mm.
                                Guud vad jag blev sugen på tuppkammar nu. Jag hade gärna sett en egen tråd med dessa firra de förtjänar all uppmärksamhet!!

                                :have a nice day_mid:have a nice day_mid:have a nice day_mid:have a nice day_mid:have a nice day_mid
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...