Vilka kan bo med scalarerna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #16
    Du har alldeles rätt Scrap!
    Ska man köpa fisk, får man inte ha bråttom. Har man t.ex bestämt sig för skalarer, så bör man studera skalarerna i karet ett tag,. Då kan man se vilka som drar sig undan och vilka som ser väldigt taniga ut. kolla magen. De får inte vara insjunkna. Kolla ryggen, det får inte vara någon "knivrygg". De ska vara som små mulliga spädgrisar!
    I många affärer matas tyvärr fiskarna väldigt sparsamt. Bäst tycker är att köpa nyanländ fisk.
    Får man en fisk som visar sig vara i misserabel kondition, bör man kontakta affären med en gång.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #17
      Scalarer (ej altum) är hårdföra vad gäller icke optimala vattenvärden. Detsamma kan inte sägas om de flesta dvärgciklider. Vattnet i Uppsala är naturligt hårt o med högt pH - d v s tvärtemot vad dvärgciklider vill ha. Ett utsökt Malawi-, Tanganyika- och Centralamerikavatten! Vill ni ha en vacker och inte alltför dyr dvärgciklid hade jag gått på odlade fjärilsciklider - en del av dessa odlingsstammar klarar sig riktigt hyggligt i mitt hårda skånevatten. Att försöka sänka pH på hårt vatten är mycket svårt utan osmos- eller avjoniseringsfilter. En sak till - om ni går på ovanstående fiskar tycker jag ni skall ha 27-28 C i vattentemperatur, mina trivs bättre då än i 24-25 C.

      Kommentar

      • Magdalena
        Användare
        • mars 2011
        • 15

        #18
        Tack snälla för svar!

        Nu har jag kikat lite på fiskar och om vi ska utgå från scalarerna så ligger följande på önskelistan:

        Scalare: Altum Blue Honey
        Ciklid: Heros sp red shoulder
        Ciklid: Geophagus sp. "tapajos red head"

        Är detta en bra kombination?

        Kommentar

        • Thommy
          Användare
          • februari 2011
          • 84

          #19
          tapajos är inte det jordätare.kolla i så fall att dom får mat scalarer e väldigt snabba och jordätare väldigt långsamma.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ett tips är att gå på Uppsala Akvarieförenings möten. Om inte annat för att köpa växter som går bra i Uppsalavatten (nu är vattnet avhärdat tror jag så det är inte lika viktigt som förr). Förra mötet var tidigare idag. http://hem.passagen.se/uaf/
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Magdalena
              Användare
              • mars 2011
              • 15

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Ett tips är att gå på Uppsala Akvarieförenings möten. Om inte annat för att köpa växter som går bra i Uppsalavatten (nu är vattnet avhärdat tror jag så det är inte lika viktigt som förr). Förra mötet var tidigare idag. http://hem.passagen.se/uaf/
              Tack! Det var ett bra tips!

              Kommentar

              • nicson
                Användare
                • januari 2010
                • 639

                #22
                Jag har Tapajosar ihop med scalarer i ett 540 l - går bra! Det är inte Tapajosarna som blir utan om jag matar för lite...Dock tror jag inte på Tapajosar i mindre än 375 l. De har ett aktivare simbeteende än scalare o blir snabbt större än dessa. Aggressiviteten riktas dock enbart mot artfränder (utom vid yngelvård).

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #23
                  ja jag håller wilhelm. så först ta tetror o pansarmal sen skalare o ciklider så man köp den..så bäst den lagom med 26 grader o mellanhårt o mjukvatten med svartvatten...
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...