Vilka kan bo med scalarerna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magdalena
    Användare
    • mars 2011
    • 15

    Vilka kan bo med scalarerna?

    Vi ska skaffa ett hörnakvarie (Juwel 190) och planerar fisk till det. Maken är sugen på scalarer och jag vill ha färgglada...

    Någon här som kan rekommendera några arter som kan passa? Vi är nybörjare så helst inga 1000:- kronors firrar ;-)

    Tack på förhand!
  • fs7210
    Användare
    • juni 2004
    • 183

    #2
    hej

    det finns massor med olika apistogramma, de är färggranna
    Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Jag kan ju bara tala för mig själv, då jag haft scalarer senast hade jag Blue honey scalarer, det finns ju förstås guldformen av dom, den marmorerade etc,vågar inte riktigt ge dig svar på vilka fiskar du kan ha ihop med dom då jag enbart haft dom i grupp för sig eller med diskus, hoppas någon annan kan ge dig mer info / Ann-Mari PS Lycka till

      Kommentar

      • Magdalena
        Användare
        • mars 2011
        • 15

        #4
        Tack för svar! Jag har kikat på blå delfinciklid och gul labidochromis, men undrar om dessa är svåra nybörjarfiskar? Vi har vana av "vanliga" fiskar och akvarier men har aldrig haft ciklider.

        Kommentar

        • Thommy
          Användare
          • februari 2011
          • 84

          #5
          flaggciklider funkar bra,fina är dom med.du ska inte ha fiskar som är lite hetare dom käkar upp scalarenas fenor

          Kommentar

          • Magdalena
            Användare
            • mars 2011
            • 15

            #6
            Ursprungligen postat av Thommy
            flaggciklider funkar bra,fina är dom med.du ska inte ha fiskar som är lite hetare dom käkar upp scalarenas fenor
            jag tyckte att de såg lite trista ut i färgen finns det några mer färggranna som är lugna?

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Hej Magdalena och välkommen till detta formidabla forum!
              Jag har haft skalarer i olika omgångar ihop med olika fiskar. Just nu går mina "Blue honey" tillsammans med tetror. Det är Kardinaltetror, rödmunstetror och briljanttetror.
              Jag brukar också ha olika apistogrammor ihop med skalarer.
              Så dvärgciklider, tetror av olika valörer samt några pansarmalar tycker jag passar bra ihop med skalarer.
              Men blå delfinciklid och gul labidochromis skulle jag inte ha ihop med skalarer, då de kräver olika vattenvärden.
              Så för mig är det otänkbart att bland malawi och sydamerikanska fiskar.
              Det kan man göra och det går men jag skulle inte göra det.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Ursprungligen postat av Magdalena
                Tack för svar! Jag har kikat på blå delfinciklid och gul labidochromis, men undrar om dessa är svåra nybörjarfiskar? Vi har vana av "vanliga" fiskar och akvarier men har aldrig haft ciklider.
                De ciklider du nämner är Malawiciklider och bör undvikas som sällskap till scalarer av flera anledningar. Vanligtvis blandas inte dessa med fiskar som kommer från andra håll även om det går i vissa fall. Scalarer vill ha andra vattenvärden än Malawiciklider, samt fungerar på lite annat sätt vad det gäller aggressiva revirbeteenden m.m. Mitt tips är att ni kollar i artregistret här på sidan på Sydamerikanska ciklider och hittar någon färgglad lite mindre ciklid (upp till 10cm, eller någon snäll större). Fråga här i tråden om ni är osäkra. I vissa fall kan även Västafrikaner och några snälla mindre Centralamerikanska ciklider fungera.

                Lycka till!

                edit: Wilhelm var visst 1 minut snabbare än mig

                /Jocke

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Kolla på apistogrammas. Det finns exempelvis några som heter agassizi double red och cacatuoides red som lyser rätt rejält, men de är små och du bör inte ha mer än en hanne så det blir inte så mycket färg. Kanske kan du ha ett par multispinosus med scalarna? Men då käkar de dina växter...

                  Annars kan du ha palettciklider. De färgar ut bra vid lek.

                  Geophagus tapajos orange heads är mycket vackra. Eller heckelii





                  Fjärilsciklider

                  finns i gold och electric blue som riktigt lyser av färger

                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #10
                    ja jag håller dre och wilhelm.. även bra med pansarmal, nån tetror olika så önskar så vacker dolkstyntetra eller rosentetra el nån andra så finns där oxå svart fantomtetra så så en stim gruppen så runt 10x två arter för tetror där.. så gärna lite med ciklider tex nyckelshålsciklid eller nån men kurvciklid gärna så den är fredlig fisk av den..
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • Magdalena
                      Användare
                      • mars 2011
                      • 15

                      #11
                      Tack för svar!

                      Vi har börjar titta på sydamerikanska fiskar nu och riktar in oss på det geografiska området!

                      Några scalarfrågor; finns det olika typer av scalarer (jag tycker mig ha sett det på bilder och i fiskaffärer) ? Härstammar alla från sydamerika? Kan man blanda dem eller bör de gå i grupper av samma sort? Finns det någon sort som ni kan rekommendera för nybörjaren?

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Det finns några beskrivna arter och det finns en massa variatoner + att det finns en mängd odlingsvarianter.
                        Tycker att du ska satsa på den skalar som ser ut som en skalar, alltså ingen odlingsvariant.
                        Skalarerna är inte så knepiga att hålla. Trivs dom, så växer de bra och bildar par så småningom. Är det tyst i rummet, så kan man höra deras knackande ljud när "pratar" med varandra. Ni kommer att ha många trevliga stunder framför skalar akvariet.
                        Köp inte första bästa skalar utan kolla runt så ni får tag i bra djur!
                        Här finns en hel del matnyttigt och bilder på olika skalarer och varianter som finns. http://www.finarama.com/tba/identification.htm
                        + en bild på mina fina djur!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Magdalena
                          Användare
                          • mars 2011
                          • 15

                          #13
                          Wilhelm: Tack! Hur vet man att man får tag på bra djur? Kan man få tag på sådana i vanliga zooaffärer eller ska vi kolla efter privatpersoner här på forumet? Vi bor i Uppsala och har en bra fiskaffär, akvariehobby, tror du att de kan ha bra fisk?

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Jag känner inte till akvariehobby, det finns säkert flera forumsmedlemmar som handlar där.
                            Köp inte för små och inga fullvuxna, utan lite mellanstora, så som de brukar vara i butikerna när de fått leverans. De ska vara pigga och med hela fenor.
                            Och köp minst 6 stycken.
                            Senast redigerad av Wilhelm; 12 mars 2011, 23:51.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Scrap
                              Användare
                              • mars 2011
                              • 34

                              #15
                              Något som jag nog borde ha gjort vid mitt första inköp var att be personalen mata och se vilka som var mest pigga på maten, fick hem en liten filur som var hel och fin men som snabbt visade sig att den inte ville äta. Den blev utmobbad av de andra och dog efter en vecka, lyckades knappt få i den någon mat alls under den tiden.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...