Projekt Amatitlan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    Användare
    • januari 2013
    • 2352

    Projekt Amatitlan

    Nu har vi tagit de första staplande stegen till fiskodlings projektet vid Amatitlan sjön. Bara drygt ett halvår försenat!
    Tanken är att vi skall dra upp en del yngel för utplantering så småningom. Vi har en lista på fisk vi skall försöka hitta någonstans i sjön och de något mindre tillflödena.
    En viktig del av projektet är att få en ökad förståelse bland lokal befolkningen för livet i sjön och därmed kanske få dessa att ta bättre hand om den. Just nu är det bedrövligt.
    De första vi engagerat är de fiskare som fiskar i sjön. Vi har satt ett pris som vida överstiger marknadsvärdet på fisken om de ger oss levande exemplar av de nativa arterna. Framför allt zebraciklid (Amatitlania nigrofasciata) och Amatitlanciklid (Vieja guttulata) är vad vi nu letar efter i sjön.
    Förövrigt finns det mest inplanterat. Tilapia (Oreochromis niloticus och Oreochromis mossambicus) och Jaguar ciklider (Parachromis managuensis) är ganska vanliga men även en och annan P dovii och P motaguensis simmar nog runt i sjön. Inget fel på dessa fiskar, tvärs om. Men de skall vara där de hör hemma, i den här sjön ställer de mest till stor skada.
    Nåväl vi har i dag fått den första fisken! Men det gick nog inte riktigt som vi hoppats! En fiskare hade lyckats få ett gäng (5 st) ”mojarra negra”, lokalt namn på zebror i sitt nät men eftersom jag betalar ett riktigt fantasi pris (5 Kr) för levande fisk så lät han dessa gå 5 dagar i sin delvis vattenfyllda kanot, för att vara säker på att de var vid liv. När 4 dött så tyckte han att man kanske skulle håva in de sista sekinerna och kontaktade oss. Inte riktigt vad vi planerat! Nu är det nya direktiv, fisken skall vara färsk och nyfångad också!
    Efter en ambulans uttryckning med bil och båt så simmar den stackars fisken i ett litet 25 liters akvarium hemma hos mig just nu, men skall hamna i en av cement tankarna om han kryar på sig.
    Alla barn i början tar stapplande steg! Jag återkommer med mera uppdateringar om ni är intresserade.

    Bosse
    Webmaster för Ciklid.org.
    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Spännande projakt. Vilka andra fiskar är inhemska?

    Antar att de stora firrarna är inplanterade för att vara bättre matfisk? En zebra är väl lite svårtäten.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      #3
      Ursprungligen postat av bossep
      Nu har vi tagit de första staplande stegen till fiskodlings projektet vid Amatitlan sjön. Bara drygt ett halvår försenat!
      Tanken är att vi skall dra upp en del yngel för utplantering så småningom. Vi har en lista på fisk vi skall försöka hitta någonstans i sjön och de något mindre tillflödena.
      En viktig del av projektet är att få en ökad förståelse bland lokal befolkningen för livet i sjön och därmed kanske få dessa att ta bättre hand om den. Just nu är det bedrövligt.
      De första vi engagerat är de fiskare som fiskar i sjön. Vi har satt ett pris som vida överstiger marknadsvärdet på fisken om de ger oss levande exemplar av de nativa arterna. Framför allt zebraciklid (Amatitlania nigrofasciata) och Amatitlanciklid (Vieja guttulata) är vad vi nu letar efter i sjön.
      Förövrigt finns det mest inplanterat. Tilapia (Oreochromis niloticus och Oreochromis mossambicus) och Jaguar ciklider (Parachromis managuensis) är ganska vanliga men även en och annan P dovii och P motaguensis simmar nog runt i sjön. Inget fel på dessa fiskar, tvärs om. Men de skall vara där de hör hemma, i den här sjön ställer de mest till stor skada.
      Nåväl vi har i dag fått den första fisken! Men det gick nog inte riktigt som vi hoppats! En fiskare hade lyckats få ett gäng (5 st) ”mojarra negra”, lokalt namn på zebror i sitt nät men eftersom jag betalar ett riktigt fantasi pris (5 Kr) för levande fisk så lät han dessa gå 5 dagar i sin delvis vattenfyllda kanot, för att vara säker på att de var vid liv. När 4 dött så tyckte han att man kanske skulle håva in de sista sekinerna och kontaktade oss. Inte riktigt vad vi planerat! Nu är det nya direktiv, fisken skall vara färsk och nyfångad också!
      Efter en ambulans uttryckning med bil och båt så simmar den stackars fisken i ett litet 25 liters akvarium hemma hos mig just nu, men skall hamna i en av cement tankarna om han kryar på sig.
      Alla barn i början tar stapplande steg! Jag återkommer med mera uppdateringar om ni är intresserade.

      Bosse
      kör på Bosse alltid intressant läsning från dig..
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Fundera på om du vill skriva om det i Ciklidbladet. Oavsett vilket är det säkert bra om du fotodokumenterar.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Broddan
          Användare
          • februari 2008
          • 59

          #5
          +1

          Dokumentera gärna med bild/film...
          Hälsningar

          D

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #6
            Låter som ett riktigt intressant och skoj projekt Bosse. Håller med om att du måste fotodokumentera det hela. Skulle vara intressant att se en lista över vilka fiskar som finns i sjön, både inhemska och inplanterade.

            Kommentar

            • bossep
              Användare
              • januari 2013
              • 2352

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Fundera på om du vill skriva om det i Ciklidbladet. Oavsett vilket är det säkert bra om du fotodokumenterar.
              Det är nog tanken, att det skall bli en artikel eller 2 i ciklidbladet. Men jag skall posta bilder, etc. här också.
              Webmaster för Ciklid.org.
              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

              Kommentar

              • bossep
                Användare
                • januari 2013
                • 2352

                #8
                Som jag skrev så tror jag inte det kommer att funka så vidare värst med nät fångst och fiskare som bara är vana att fånga fisk för mat. Fisken får helt enkelt för mycket stryk. Vi funderar på att skaffa en ”electro fisher” men de kostar ju en slant. Vad vi skall göra är att hyra en som är avsedd för floder och sedan rigga till det på en kanot eller liten båt.

                Med det borde vi kunna få till en relativt god inventering av fiskbeståndet och arter. Jag kommer naturligtvis att ta in all fisk för artbestämning även de som inte är nativa.
                Här kommer jag nog att försöka ta hjälp av er, experterna för att komma rätt. Ni sitter ju på en inte oföraktlig kunskap. Jag kommer att göra samma sak med Poecilia och sällskapet för dessa.

                Sprang faktiskt på en fråga direkt med fisken (som fortfarande lever) jag tog hem i går. Eftersom jag inte pysslat med CA ciklider sedan mitten på 70 talet så kanske minnet sviker men skall inte Amatitlania nigrofasciata ha mörka ögon. Den här har starkt gul iris. Jag har förtvivlat försökt få en bild på den men han envisas med att stå med skallen i en rufs vattenpest.

                Just nu har vi 3 st. 5 M3 och 1 10 M3 cement tankar vilka vi håller på att fixa till. Bland annat skal vi testa med ”mina rättvända” bottenfilter och kanske lava sand. Sedan blir det nog en radda med akvarier men jag sitter och knåpar på en design, eventuellt med centralfilter. Alla tips mottages tacksamt!

                Vi kommer också att lämna någon eller några av var art till veterinär högskolan. De har faktiskt ett bra lab. för att kolla parasiter, tungmetaller o.dyl.
                Webmaster för Ciklid.org.
                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Som jag skrev så tror jag inte det kommer att funka så vidare värst med nät fångst och fiskare som bara är vana att fånga fisk för mat. Fisken får helt enkelt för mycket stryk. Vi funderar på att skaffa en ”electro fisher” men de kostar ju en slant. Vad vi skall göra är att hyra en som är avsedd för floder och sedan rigga till det på en kanot eller liten båt.
                  Prova med mörtstugor. Funkade alldeles utmärkt för mig när jag skulle fånga in rudor. Man sätter ut dem på kvällen och vittjar dem på morgonen.

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Härligt Bosse, låter som ett toppen jobb i mina ögon Håll oss som sagt uppdaterade!
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • bossep
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 2352

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lundensis
                      Prova med mörtstugor. Funkade alldeles utmärkt för mig när jag skulle fånga in rudor. Man sätter ut dem på kvällen och vittjar dem på morgonen.
                      Det var en smart ide! Man måste kunna vika ihop sånna med lite kycklingnär eller liknande.
                      Webmaster för Ciklid.org.
                      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                      Kommentar

                      • bossep
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 2352

                        #12
                        Ursprungligen postat av Beast
                        Härligt Bosse, låter som ett toppen jobb i mina ögon Håll oss som sagt uppdaterade!
                        Job och job. Just nå är det mer så att det kostar en hel del. Förhoppningsvis kommer det lite pengar för utrustning, etc. Men jag gör det här mer av intresse än som inkomst. Kul och spännande är det i alla fall det känns konstruktivt.
                        Webmaster för Ciklid.org.
                        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #13
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Det var en smart ide! Man måste kunna vika ihop sånna med lite kycklingnär eller liknande.
                          Vadå kycklingnät? De finns färdiga att köpa med samma typ av nät som i sportfiskehåvar och de är hopfällbara.

                          Kommentar

                          • bossep
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 2352

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lundensis
                            Vadå kycklingnät? De finns färdiga att köpa med samma typ av nät som i sportfiskehåvar och de är hopfällbara.
                            Ja om det är i Sverige och det är säsong!
                            Om man bor i Guatemala finns det varken mört stugor eller håv material (är riktigt avundsjuk på er som kan stövla in på lämplig affär och bara köpa det ni skall ha).
                            Men det går nog lika bra med en selleri. Skrattar
                            Huvudsaken är att man har nått som inte fisken simmar rakt igenom tror jag.
                            Webmaster för Ciklid.org.
                            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                            Kommentar

                            • Rivulatus
                              Användare
                              • december 2002
                              • 811

                              #15
                              Riktigt intressant läsning! Håll oss uppdaterade. Berätta även gärna resultatet av erat elfiske!
                              SA:

                              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...