VF tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    VF tropheus

    Har läst lite på engelska sidor om hur dom gör när dom får hem vf troffar. Många verkar köra med att preppa antingen maten eller vattnet med Metronidazole som ett slags förebyggande syfte. Och Metro är något dom rekommenderar att bör finnas hemma ifall dom får problem med den vf gruppen.

    Hur gör ni här som själv har tagit hem vf troffar direkt dvs som inte gått hos en handlare och anpassats till en ny kost osv?
  • THORLEIF
    Användare
    • april 2007
    • 406

    #2
    Metrodiazol er vist receptpligtigt(her i DK ihvertfald) men du kan se i bogen Gerald Besseler book of fish diseases hvorledes dosering mm.
    men det er altid godt at have nufurpirinol(aquamor1) til nyankomne Tropheus direkte fra søen af...nu er produktet blevet forbudt til brug i aquamoor1,så hvis der er nogen som har dette på lager...så køb det
    ellers plejer jeg at starte op med wafers og rejemix til nyankomne
    Iøvrigt ser jeg ingen grund til at bruge medicin til fisk der ikke er syge!brug hellere lidt mere tid på indkøringen med mad etc.
    mvh
    Carsten
    Senast redigerad av THORLEIF; 13 februari 2011, 14:17.
    Dansk Tanganyika Forum:
    http://www.tago.dk/forum/
    Lake Tanganyika på Facebook:
    http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
    Video fra Tanganyika-søen
    http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

    Kommentar

    • maltandis
      Användare
      • oktober 2003
      • 1567

      #3
      Metronidazol är alltid bra att ha hemma om man har troffar eller vänner som har det. Metro är receptbelagd även i Sverige, men jag köper från USA. De troffenördar som jag snackar med då och då, vet ju att jag har. Har även beställt åt några kompisar ute i vårt avlånga land. Jag vet att AM körde emtryl till sina VF malawisar när de kom i dåligt skick.
      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

      Kommentar

      • Norrland
        Användare
        • december 2009
        • 557

        #4
        Metronidazole ar ett kanon medel som jag sjalv andvant flera ganger har i USA men andvander endas om inget annat fungerar. Det det tär på lever och njure. Tex sa kan Epsom Salt fungerar utmarkt pa Troffar med magont eller forebyggande syfte. Kör även 'Romaine' salladsblad. Detta rensar tarmarna och fiskarna dessutom alskar denna sallad. Ibland har jag aven kört gurka som dom gillar att knapra pa medan dom tömmer magarna. Dra ner pa belysningen eftersom detta lugnar ner fiskarna. Instämmer med Thorleif samt stabilt vatten reder det hela.
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

        Kommentar

        • h0llowman
          Användare
          • april 2010
          • 106

          #5
          Metronidazol vart kan man köpa det ?????

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #6
            Jag

            brukar åxå köpa från usa. Seachems pulverform. Grymt bra vid buken.

            Jag tänkte väll mer att vissa verkar använda det för att undvika ev problem när dom får hem nya troffar: Denna medicin är ju inte alls lika elakt mot goda bakterier i ett akvarium när du använder det. Dom gånger jag använt det så har jag inte tagit bort ytterfilter, däremot har jag sett till att det inte är kol i mina ytterfilter

            Det är en bra medicin att ha hemma ifall olyckan är framme.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Man kan köpa Flagyl via någon veterinär. De brukar vara hjälpsamma om man förklarar vad det är till. Flagyl innehåller Metronidazol och fungerar bra mot bukvattensot.

              Köp 400mg storlek.

              Kommentar

              • doohan
                NCS Medlem
                • augusti 2004
                • 1607

                #8
                Jag

                Ursprungligen postat av Norrland
                Metronidazole ar ett kanon medel som jag sjalv andvant flera ganger har i USA men andvander endas om inget annat fungerar. Det det tär på lever och njure. Tex sa kan Epsom Salt fungerar utmarkt pa Troffar med magont eller forebyggande syfte. Kör även 'Romaine' salladsblad. Detta rensar tarmarna och fiskarna dessutom alskar denna sallad. Ibland har jag aven kört gurka som dom gillar att knapra pa medan dom tömmer magarna. Dra ner pa belysningen eftersom detta lugnar ner fiskarna. Instämmer med Thorleif samt stabilt vatten reder det hela.
                undrar hur du matar dem med roman salladen? Slänger du bara i salladsbladen eller förväller du dem innan. Fer du färsk gurka också direkt i akvariet?

                Kommentar

                • Norrland
                  Användare
                  • december 2009
                  • 557

                  #9
                  Ursprungligen postat av doohan
                  undrar hur du matar dem med roman salladen? Slänger du bara i salladsbladen eller förväller du dem innan. Fer du färsk gurka också direkt i akvariet?
                  Knaper färska blad som jag klämmer fast med tackglaset ned i vattnet. Varning det kommer att stanka vatten nar dom ser vad du kommer med. . En del förväller bladen men jag gör inte det. Vänta en dag med mat och sedan andra dagen ett sallads blad. Det blir en jäkla fart pa dom.

                  Jag har upptackt att gurkan som ar tjock med kraftigt skal ar överväldigande poppulär medan den traditionella Svenska gurkan är mindre omtyckt. Den innehåller valdigt lite calorier och innehaller massor av potassium, vitamin C and folic acid. Gurkan ar diaretic, för bort fickor av samlat skräp och toxins i inälvorna. Gurkan hjälper aven med att ta bort uric acid vilket hjalper till med att regulera blood tryck samt promote nutrient functions. Dessutom innehaller den magnesium som avslappnar nerver och muskler. Precis, det var nördigt mycket information men den var riktad till dina firrar.
                  Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                  Kommentar

                  • Markus_A
                    Användare
                    • december 2005
                    • 418

                    #10
                    Ursprungligen postat av Norrland
                    Knaper färska blad som jag klämmer fast med tackglaset ned i vattnet. Varning det kommer att stanka vatten nar dom ser vad du kommer med. . En del förväller bladen men jag gör inte det. Vänta en dag med mat och sedan andra dagen ett sallads blad. Det blir en jäkla fart pa dom.

                    Jag har upptackt att gurkan som ar tjock med kraftigt skal ar överväldigande poppulär medan den traditionella Svenska gurkan är mindre omtyckt. Den innehåller valdigt lite calorier och innehaller massor av potassium, vitamin C and folic acid. Gurkan ar diaretic, för bort fickor av samlat skräp och toxins i inälvorna. Gurkan hjälper aven med att ta bort uric acid vilket hjalper till med att regulera blood tryck samt promote nutrient functions. Dessutom innehaller den magnesium som avslappnar nerver och muskler. Precis, det var nördigt mycket information men den var riktad till dina firrar.
                    Det här låter ju fantastiskt! Kan du beskriva mekanismerna lite mer detaljerat? Jag förstår inte varför fiskar, framförallt inte sötvattensfiskar, skulle tjäna på att äta något som sägs "ta bort uric acid" (vad menar du med ta bort?), när de ändå utsöndrar kväveföreningar som ammoniak? På vilket sätt verkar gurka som prebiotika, eller vad syftar du på?

                    Om gurka är så fantastikt är det konstigt att inte fisk-foder industrin har annamat det i större skala?

                    Kommentar

                    • TutenStain
                      Användare
                      • september 2008
                      • 168

                      #11
                      Måste bara fråga vart ni får tag i Metronidazole? Har ringt runt till ca 10 veterinärer i vårt avlånga land men alla vägrar att skriva ut.

                      StefanL: Har du köpt av någon och iså fall vem?

                      Ni som köper från USA hur går ni till väga? Vill gärna ha lite hemma om det skulle behövas.

                      Kommentar

                      • doohan
                        NCS Medlem
                        • augusti 2004
                        • 1607

                        #12
                        Jag

                        Ursprungligen postat av Norrland
                        Knaper färska blad som jag klämmer fast med tackglaset ned i vattnet. Varning det kommer att stanka vatten nar dom ser vad du kommer med. . En del förväller bladen men jag gör inte det. Vänta en dag med mat och sedan andra dagen ett sallads blad. Det blir en jäkla fart pa dom.

                        Jag har upptackt att gurkan som ar tjock med kraftigt skal ar överväldigande poppulär medan den traditionella Svenska gurkan är mindre omtyckt. Den innehåller valdigt lite calorier och innehaller massor av potassium, vitamin C and folic acid. Gurkan ar diaretic, för bort fickor av samlat skräp och toxins i inälvorna. Gurkan hjälper aven med att ta bort uric acid vilket hjalper till med att regulera blood tryck samt promote nutrient functions. Dessutom innehaller den magnesium som avslappnar nerver och muskler. Precis, det var nördigt mycket information men den var riktad till dina firrar.
                        uppskattar ditt svar! Vet att dom som har malar ibland brukar slänga i sallad och gurka. O troffar är ju herbovier(stavningen?) Så varför skulle dom inte gilla grönsallad och gurka. Har kikat runt lite på youtube och sett att någon fäste en bit gurka i en klammer/hållare som satt i ett snöre och troffarna slet o drog som 17 i dem gurkbiten

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Ursprungligen postat av TutenStain
                          Måste bara fråga vart ni får tag i Metronidazole? Har ringt runt till ca 10 veterinärer i vårt avlånga land men alla vägrar att skriva ut.

                          StefanL: Har du köpt av någon och iså fall vem?

                          Ni som köper från USA hur går ni till väga? Vill gärna ha lite hemma om det skulle behövas.
                          Tur det... egentligen e det vansinnigt att vi har det i vattnet, på sikt bidrar det till att när vi själva behöver antibiotika så finns det inget som kommer hjälpa, tyvärr.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Ursprungligen postat av TutenStain
                            Måste bara fråga vart ni får tag i Metronidazole? Har ringt runt till ca 10 veterinärer i vårt avlånga land men alla vägrar att skriva ut.

                            StefanL: Har du köpt av någon och iså fall vem?

                            Ni som köper från USA hur går ni till väga? Vill gärna ha lite hemma om det skulle behövas.
                            Jag har köpt via veterinär..dvs fått recept att ta ut från Apoteket.

                            Kommentar

                            • HåE
                              Användare
                              • september 2007
                              • 1525

                              #15
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Tur det... egentligen e det vansinnigt att vi har det i vattnet, på sikt bidrar det till att när vi själva behöver antibiotika så finns det inget som kommer hjälpa, tyvärr.
                              Kan inte annat än hålla med. Antibiotika ska man vara väldigt försiktig med. Resistenta bakterier är ett stort problem som gör att en tillsynes liten infektion kan få väldigt stora konsekvenser.
                              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...