Akvarium ca 4000 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #76
    Ursprungligen postat av sleepy
    Angånde den gröna tonen i glas är de så är de billigt att bli av me den. De kostade endast 600kr tillägg på en 1800x500x10 glasskiva.

    Gjorde fick en offert på ett 1000L kar som skulle gå på 8600 +600 ifall jag ville ha optiwhite på framrutan. (kungsglas)
    Ett 4*1 som är 2*12 mm får du nog räkna med att lägga till en nolla i merkostnad alltså om det ens serietillverkas över huvud taget.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • danne0301
      Användare
      • mars 2010
      • 70

      #77
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Vi är lite inskrängta i Sverige
      men ingen vill ha plexiakvarier här många har provat att sälja små men det är lönlöst

      jag gör det marknaden vill
      Är det inte så bara att plexi är sjukt mycket dyrare?
      Vad kostar t.ex. 250 helglas kontra 250 plexi? Eller någon size du har pris ungefärligt på.
      Plexi nämns ofta i samband med stora kar men dissas lika fort för att någon säger att det är mycket dyrare.
      540, 222, 54, 54

      Kommentar

      • sleepy
        Användare
        • augusti 2004
        • 294

        #78
        Ursprungligen postat av LN
        Ett 4*1 som är 2*12 mm får du nog räkna med att lägga till en nolla i merkostnad alltså om det ens serietillverkas över huvud taget.
        Nja optiwhite produceras till olika saker, att ta 2 10or o sedan laminera ihop dem bör inte bli mycke dyrare än dubbla kostnaden. Men klart sen ska man gå upp en tjocklek med för att få 12 samt 4m längd och en meter bred... då snackar vi pengar.

        Men till ett lite mindre kar med valiga mått så blir de inte så mycke extra tex mitt 1000L kar då blev de riktigt liten skillnad i mina ögon. Frågan e dock ifall de blir snyggt me endast framsidan optiwhite om man inte bygger in det

        optiwhite produceras som alla andra glas i runt 6x4m ark så problem skulle endast vara ifall den lokala glas mästan har ett inne eller inte. sen blir de endast en mer kostnad på kvadrat priset.
        Senast redigerad av sleepy; 16 februari 2011, 18:40.
        Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
        http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

        Kommentar

        • Norrland
          Användare
          • december 2009
          • 557

          #79
          Gamla burkar går att göra till nya.
          Acrylic Aquarium. Aquarist Classified Adverts in the UK. Tropical Fish, Marine, Inverts, Malawi and Tanganyikan Cichlids, Discus, Koi, Tanks and Equipment.
          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

          Kommentar

          • luppe
            Användare
            • februari 2006
            • 154

            #80
            Kan man gå ner i tjocklek på glas om man gör ett ramakvarium?
            /Bosse

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #81
              Ursprungligen postat av luppe
              Kan man gå ner i tjocklek på glas om man gör ett ramakvarium?
              /Bosse
              Det kan man om man vet vad ramen kan avlasta
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Foxen
                Användare
                • mars 2007
                • 34

                #82
                Skitkul koncept trådskaparen verkar ha på gång, skulle gladeligen doppa fötterna hos dina fiskar!
                Dock måste jag få påpeka att det är så slående att det verkar vara någon slags sjuklig tvångstanke hos de flesta som sysslar med akvaristik att vara vansinnigt snåla.
                Jag vet inte hur många trådar jag läst där folk räknar ören som om det vore droppar från botemedlet mot cancer. Snälla, sluta med det, har ni inte råd att syssla med akvarier så håll tyst eller spara ihop pengarna och betala vad handlarna vill ha.
                Det finns inte många handlare som är duktiga på vattenlevande djur av den enkla anledningen att folk är så gnidna, de har helt enkelt inte råd att jobba!
                Som killen från akvarielagret skriver häri får han kanske 25 000 över efter att material och hantlangare är betalt och med sociala avigifter och därefter inkomstskatt blir det inga hisnande belopp att stoppa i byxan. Tänk även på att en handlare inte kan ta översktott från vad som blir kvar efter direkta omkostnader som inköp, vatten, värme, foder eller annat material, de måste även spara pengar i bolaget för att täcka semestertider eller lågkonjunkturer när kunderna lyser med sin frånvaro.

                Jag säger inte att det bara är välbeställda med feta plånböcker som skall syssla med akvarier, jag säger att jag helst ser -och säkert många med mig, att alla slutar gnälla i forumtrådar över hur fruktansvärt dyrt allt är! Det sänker upplevelsen för alla som skall läsa trådarna!
                ____________________________________
                420 liter hörntank med demasoni & golden, AquaTerra Rockwall + AquaTerrra-moduler

                720 liter inbyggt i vägg med Hongi, Eureka och Borley.
                Inredning: AquaTerra Malawi Rock + AquaTerra-moduler

                Kommentar

                • chas
                  Användare
                  • augusti 2009
                  • 304

                  #83
                  Ursprungligen postat av Foxen
                  Dock måste jag få påpeka att det är så slående att det verkar vara någon slags sjuklig tvångstanke hos de flesta som sysslar med akvaristik att vara vansinnigt snåla.
                  Jag vet inte hur många trådar jag läst där folk räknar ören som om det vore droppar från botemedlet mot cancer. Snälla, sluta med det, har ni inte råd att syssla med akvarier så håll tyst eller spara ihop pengarna och betala vad handlarna vill ha.
                  Pengar är ju ett rätt intressant ämne för många. Alla vill väl spara pengar? Sen att du tycker folk gnäller får ju stå för dig. De finns folk som faktiskt inte har en himla massa pengar men som har stort intresse.
                  Klart att handlarna ska ha betalt för ett arbete men en kan ändå ifrågasätta priset om en tycker det är dyrt.
                  Pengar är alltid något som kommer dela upp folk i olika "kategorier" och det kommer vi troligen aldrig ifrån.
                  Vänd på ditt tankesätt och tänk på dom som lyckas med sin hobby utan att vara förmögna. (Skrivet med vänlig ton om det inte framgår)
                  sorry för OT(var bara tvungen o sätta ner foten lite, tog väl åt mig)

                  Mvh
                  Senast redigerad av chas; 21 februari 2011, 21:44.
                  http://naistick.wix.com/photo

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #84
                    Ja jo tyvärr så ballar nästan alltid kostnaderna ur om man ska satsa stort.
                    Mitt fyra meterskar när rubbet vart inräknat gick på ca: 250 000.
                    Nu fick ja det till ett så lågt pris för att ja gjorde rubbet själv. Visst har du rätt foxen att det är trist att det direkt ska handla om pengar men ska man ge sig ikast med ett projekt i klassen som denna tråden handlar om med kontroller av bjälklag och allt vad 5 ton last kan bära med sig så är det bra att man kollar upp lite hur man ska gå tillväga.

                    Som jag ser det så är Akvarielagret nästan ända firma som kan fixa ett fyrameters kar på plats så att säga. Att bygga en 4000 litare på fabrik o frakta/bära den på plats är mycke svårt, det finns helt enkelt alldeles för mycke som kan gå fel.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Foxen
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 34

                      #85
                      Ursprungligen postat av chas
                      Pengar är ju ett rätt intressant ämne för många. Alla vill väl spara pengar? Sen att du tycker folk gnäller får ju stå för dig. De finns folk som faktiskt inte har en himla massa pengar men som har stort intresse.
                      Klart att handlarna ska ha betalt för ett arbete men en kan ändå ifrågasätta priset om en tycker det är dyrt.
                      Pengar är alltid något som kommer dela upp folk i olika "kategorier" och det kommer vi troligen aldrig ifrån.
                      Vänd på ditt tankesätt och tänk på dom som lyckas med sin hobby utan att vara förmögna. (Skrivet med vänlig ton om det inte framgår)
                      sorry för OT(var bara tvungen o sätta ner foten lite, tog väl åt mig)

                      Mvh
                      Jag menar självklart inte, och försökte inte ens insuinera att "fattiglappar" skulle hålla sig undan eller för den delen ses som mindre kompetenta akvarister. Absolut inte. Bara att alla som håller till här på forumet skall tänka efter innan man fyller trådarna med gnälliga inlägg om hur dyrt allt är, det är helt upp till var och en och inte intressant för andra att veta hur dyrt man tycker att något är. Dessutom som jag påpekade så kanske vissa saker MÅSTE vara "dyra" för att branschen skall kunna existera, vilket gagnar oss alla.
                      Tro mig, jag gör inte skillnad på fattig och rik! Befinner mig själv knappast i det välbärgade skrået.

                      För att komma tillbaks till ämnet i denna tråden; Javisst är 90 000 kronor mycket pengar men om det är per definition dyrt är upp till var och en att bedöma utifrån sina tillgångar. Dock är det inte intressant att få synpunkter på från alla som bara krasst konstaterar att det är dyrt.
                      Föreslå istället billigare lösningar som är realistiska för TS, i detta fallet en näringsidkare som inte verkar ha vare sig någon jättekompetens eller intresse av att ringa runt till alla glasmästare i mellansverige för bästa pris på glas och sedan jaga tag på någon billig hemmafixare som snor ihop karet med några starka polare och slutligen inte kan lämna någon garanti på slutprodukten.
                      ____________________________________
                      420 liter hörntank med demasoni & golden, AquaTerra Rockwall + AquaTerrra-moduler

                      720 liter inbyggt i vägg med Hongi, Eureka och Borley.
                      Inredning: AquaTerra Malawi Rock + AquaTerra-moduler

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #86
                        Ett kar i den storleken har dessutom stora driftkostnader. Ska man få ner ljuset en meter så är nog i dagsläget 4 st 250 W MH samt kanske 6-8 80W T5. Ett par ytterfilter (eller en sump) några steamer pumpar och kanske 500W doppvärmare.

                        Ja har 4st 150W MH o 6 långa T5 men då är mitt kar bara 60 djupt och belysningen är i underkant av vad som skulle behövas. Jag ligger på en årskostnad med el, vatten o mat o rubbet (dock inte fisk inräknad ) på mellan 7-8000.

                        Det är på inget sätt dyrt men det kan vara bra att ha i bakhuvudet att det kostar.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Norrland
                          Användare
                          • december 2009
                          • 557

                          #87
                          Ursprungligen postat av Foxen
                          Skitkul koncept trådskaparen verkar ha på gång, skulle gladeligen doppa fötterna hos dina fiskar!
                          Dock måste jag få påpeka att det är så slående att det verkar vara någon slags sjuklig tvångstanke hos de flesta som sysslar med akvaristik att vara vansinnigt snåla.
                          Jag vet inte hur många trådar jag läst där folk räknar ören som om det vore droppar från botemedlet mot cancer. Snälla, sluta med det, har ni inte råd att syssla med akvarier så håll tyst eller spara ihop pengarna och betala vad handlarna vill ha.
                          Det finns inte många handlare som är duktiga på vattenlevande djur av den enkla anledningen att folk är så gnidna, de har helt enkelt inte råd att jobba!
                          Som killen från akvarielagret skriver häri får han kanske 25 000 över efter att material och hantlangare är betalt och med sociala avigifter och därefter inkomstskatt blir det inga hisnande belopp att stoppa i byxan. Tänk även på att en handlare inte kan ta översktott från vad som blir kvar efter direkta omkostnader som inköp, vatten, värme, foder eller annat material, de måste även spara pengar i bolaget för att täcka semestertider eller lågkonjunkturer när kunderna lyser med sin frånvaro.

                          Jag säger inte att det bara är välbeställda med feta plånböcker som skall syssla med akvarier, jag säger att jag helst ser -och säkert många med mig, att alla slutar gnälla i forumtrådar över hur fruktansvärt dyrt allt är! Det sänker upplevelsen för alla som skall läsa trådarna!
                          Intressant synpunkt. Håller med i mångt o mycke. Men, här är ett ställe man kan hitta lösningar på hur man kokar soppa på en spik. Där jag befinner mig är det tvärt om. Här talas det aldrig om hur man får det billigaste. Har talas det om hur man får precis det man vill ha - 'ofta' så dyrt man orkar. Det är kul att se hur folk hittar 3000kr lösningar pa mycket. Men det är jäxxigt kul med en$30.000 lösning. Dessa kanske du inte hittar här, men det finn massor av andra forum du kan finna dessa. Tycker sjalv detta forum ar mkt bra eftersom det finns en massa Svenskar här som vänder på kronorna och har otroligt fina burkar.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #88
                            Du har rätt Norrland i att olika länder har olika focus. Men konstigt nog gäller det även inom Svedala. Är dagligen inne på på Saltvattensguiden och där är ett helt annan prisnivå på hobbyn helt o fullt accepterat. Ibland helt otroliga priser på levande och begagnat.

                            Jag tycker att ibland blir forumsfrågorna om priser hit o dit småtråkiga. Fast å andra sidan så är det ibland bra att man kan få en känsla om slutpriset innan man börjar så att inte hobby helt plötsligt kostar så mycket att det tar bort det possitiva.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...