Akvarium ca 4000 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tulle89
    Användare
    • augusti 2006
    • 239

    #46
    Nu är ju jag inte så insatt i pedikyr men krävs verkligen det djupet och höjden om det "bara" är fötterna som ska vara i?
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

    Kommentar

    • Lizardking
      Användare
      • december 2007
      • 79

      #47
      Ursprungligen postat av Mimmi
      Jag tror inte jag nämnde att folk faktiskt ska bada i det (hade nog lite för mycket i huvudet) utan bara att dom skulle sitta med fötterna i det.
      Plexiglas låter nog som en bra idé om det fungerar att bygga med, man vet ju aldrig om någon råkar bli skrämd av fiskarna och flyger iväg med foten...
      Måste man kunna titta in i karet på alla fyra håll? Om inte så känns som du ska tänka över att bygga ett träkar istället med en sida där du har glas eller plexi. Har du räknat in filtreringskostnaderna? Är det Garra rufor du ska ha i?

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #48
        Nåt sådant? Men för 5-10 personer?

        Kolsyrat vatten eller elektriska ålar? Känslan går inte att beskriva, den måste upplevas. Aftonbladet Söndags skönhetsreporter Agneta Elmegård har testat Dr Fis
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Aqua_Max
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 108

          #49
          Är det nödvändigt att kunna se in i behållaren från alla sidor? Annars vore det kanske mer lämpligt att bygga en bassäng av t.ex. betong (eller tegelstenar och cement) och keramiska plattor (poolklinker), liknande en simbassäng. Utifall det är nödvändigt att kunna se in i behållaren kanske det räcker med en enda ruta? Tror det kan vara lämpligt att undersöka fler alternativ och ta kontakt med företag specialicerade på simbassänger eller badpooler och stora badkar alternativt företag gällande trädgårdsdammar.

          Eftersom bassängen förmodligen skall hållas hygienisk ren antar jag att den skall tömmas helt och fyllas med rent vatten varje dag, vilket man bör ha i åtanke när man bygger, så att konstruktionen klarar denna påfrestning med växlande tryck från insidan samt skrubbning av insidan, eventuella rengöringsmedel samt att personer ska kunna hoppa i, sparka på och trampa i behållaren utan att behållaren går sönder helt. Stegar och sittplatser etc bör kunna installeras enkelt.

          Utifall en keramisk platta i en simbassäng går sönder rinner inte vattnet ut även om behållaren är fylld när olyckan inträffar och det är enkelt att byta en keramisk platta jämfört med att byta en hel ruta av glas, acryl eller plexi...
          Senast redigerad av Aqua_Max; 09 februari 2011, 12:49.
          ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #50
            Det är väl iofs rätt effektfullt att kunna se alla fötter i en balja med massor av fisk från sidan för övriga gäster som besöker spa:t om det nu är det som är målet.

            Frågan är väl lite hur man håller hygien i en sådan tank. Normalt i ett badhus så är det ju mängder med klor för hindra smittor mellan folk, hur löser man det i detta fall?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • luppe
              Användare
              • februari 2006
              • 154

              #51
              Finns företag som hyr ut akvarium också....men det blir nog en extrakostnad om dom ska göra rent efter skitiga fötter :-)

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #52
                Ursprungligen postat av luppe
                Finns företag som hyr ut akvarium också....men det blir nog en extrakostnad om dom ska göra rent efter skitiga fötter :-)
                Men det fixar ju fiskarna!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • GöranE
                  Användare
                  • februari 2009
                  • 334

                  #53
                  Intressant projekt och jäklar i lådan vilken balja! Måste vara världens största fotbad

                  Gissar att det handlar om den sk doktorsfisken.. (Garra Rufa ??) som skall äta fötter ? Åtminstone utsidan av dom.

                  Några funderingar slog mig:

                  Har du kollat hur många fiskar du behöver för att det skall funka? Kostnad? Tillgång på fiskar? Går det att använda samma fiskar konstant eller måste dom "bytas ut" för att dom blir mätta = du behöver dubbelt så många.
                  Hygienen med många fötter i samma vatten?(som DRE oxå undrade över)
                  Starta odling??
                  Jordätare är det som gäller..

                  Kommentar

                  • Gabbi
                    Användare
                    • april 2002
                    • 897

                    #54
                    Att dra igång odlingsakvarier för så pass liten mängd fiskar det ändå rör sig om låter inte ekonomiskt. Det tar tid och energi, mat och rengöring att dra upp några hundra garror. Att köpa dem kostar under femtiolappen.
                    www.akvarielagret.se/akvarieboken

                    Kommentar

                    • danne0301
                      Användare
                      • mars 2010
                      • 70

                      #55
                      Varför behöver det vara 80 högt för att doppa fötterna? Drar ni ner det till max 50 så blir det ju en enorm prisskillnad.
                      540, 222, 54, 54

                      Kommentar

                      • Mimmi
                        Användare
                        • februari 2011
                        • 7

                        #56
                        Nu ska jag försöka svara på alla frågor

                        Ja, helst vill jag att man ska kunna se in från alla sidor, för att det ska matcha med resten av inredningen.

                        Det kommer vara ca 2000 fiskar.
                        Yes, Garra Rufas.
                        Jag har en importör så kommer inte att odla själv, hälften är redan på plats i Sverige.

                        Man ska kunna bada med hela kroppen i samma bassäng, därför behöver den vara lång och djup (rengörs emellan, man kör alltså inte helkroppsbad direkt efter att X antal pers har haft fötterna i det . Vattnet kommer vara ca 70 cm, meningen är att vattenytan ska vara strax under knävecket.

                        12 personer ska kunna bada fötterna samtidigt.
                        2 personer ska kunna bada hela kroppen samtidigt.

                        Helst vill jag att folk ska kunna vrida och vända sig bäst dom vill utan att man ska vara orolig för att bygget ska gå sönder.
                        Finns det några nackdelar med plexiglas? Och håller det för "allt"?

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #57
                          plexi är repkänsligt och speciellt i billig kvalite men mycket starkare än glas, vill du ha en fin plexi/acryl tank blir det förmodligen ännu mycket dyrare
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • luppe
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 154

                            #58
                            Med de kraven du har så är det bara att punga ut med pengarna. Det ser ju ut att vara en investering och behandlingsprodukt så det är säkert avdragsgillt......

                            Kommentar

                            • Mimmi
                              Användare
                              • februari 2011
                              • 7

                              #59
                              Jag kanske ska tillägga att jag börjar fundera på att ta det lite lugnare för att kunna få upp budgeten istället. Har lite lätt för att dra iväg ibland och vilja få klart allt nu nu nu
                              Om vi bara tänker kvalitet och design - vad är bäst för ett akvarium på 4*1m som man ska kunna bada helkropp i (utan att jag ska behöva vara det minsta orolig för att det kan gå sönder)?

                              Kommentar

                              • zippoo
                                Användare
                                • november 2010
                                • 23

                                #60
                                Ursprungligen postat av Mimmi
                                Jag kanske ska tillägga att jag börjar fundera på att ta det lite lugnare för att kunna få upp budgeten istället. Har lite lätt för att dra iväg ibland och vilja få klart allt nu nu nu
                                Om vi bara tänker kvalitet och design - vad är bäst för ett akvarium på 4*1m som man ska kunna bada helkropp i (utan att jag ska behöva vara det minsta orolig för att det kan gå sönder)?
                                Vad som ser bäst ut får du nog bestämma själv vad du tycker. Men det billigaste med högst hållbarhet skulle jag gissa på att det är att bygga en "pool" som Aqua_Max pratar om.

                                EDIT: Om du ska ha glas så kanske det är billigare att köpa flera mindre akvarier? Några mindre fotbad och ett lite större som en person kan ligga i.
                                Senast redigerad av zippoo; 10 februari 2011, 21:05.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...