Plan för 2011 - Ciklidsoppa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #76
    En ny film
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      #77
      tjena FI jag har haft rådslag med "skåningarna" då salmberg tror det är Cichlasoma Ornatum jag helt övertygad om att han har rätt,han skulle kanske sagt detta själv till dig här men nu han jag före ,Men Goggla själv så tror jag du är med...
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #78


        Skulle kunna stämma, men det som talar emot är ju att dom är otroligt ovanliga i handeln världen över, dessutom rätt svåra.
        Men nu blev jag ännu mera nyfiken Vad gav du för dom?
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #79
          Kan ju mycket väl vara det. Det importerades ett gäng till storbrittanien, men alla är sålda nu. dock vet jag att en person i storbrittanien vill sälja en större grupp men de kostar multum. dock finns en ganska lång utläggning att antagligen är de som finns i handeln i USA och (min gissning) även England inte Ornatum utan en väldigt snarlik som heter Gephyrum.

          lite länkar där jag hämtar info:

          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Micke Jarhl
            Användare
            • april 2002
            • 2277

            #80
            http://www.youtube.com/watch?v=qd-TR...eature=related här går de jag tycker är lika med FI som övertygade mig mera blå än de ni visade....
            Micke Jarhl Med akvarium!

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #81
              Ursprungligen postat av Micke Jarhl
              http://www.youtube.com/watch?v=qd-TR...eature=related här går de jag tycker är lika med FI som övertygade mig mera blå än de ni visade....
              Jo men dom är ju betydligt större. Ser en Atroshona i bakgrunden också
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • RobinH
                Användare
                • augusti 2008
                • 2150

                #82
                Ursprungligen postat av Beast
                http://www.youtube.com/watch?v=YTC6KV5b_Pw

                Skulle kunna stämma, men det som talar emot är ju att dom är otroligt ovanliga i handeln världen över, dessutom rätt svåra.
                Men nu blev jag ännu mera nyfiken Vad gav du för dom?
                Jag som trodde du hade listat ut det och hade köpt ett gäng vid detta laget

                Såg att jäger Zoo i malmö fått in några nu dom tog 225:-/st för dom
                Måste säga att dom e jäkligt lika ornatum och att dom blivit förväxlade med umbriferum e kanske inte så konstigt dom e VF och fångas på samma ställe i columbia.

                Hade jag haft mina kar igång så hade jag också klämmt några.
                CA

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #83
                  Ursprungligen postat av RobinH
                  Jag som trodde du hade listat ut det och hade köpt ett gäng vid detta laget

                  Såg att jäger Zoo i malmö fått in några nu dom tog 225:-/st för dom
                  Måste säga att dom e jäkligt lika ornatum och att dom blivit förväxlade med umbriferum e kanske inte så konstigt dom e VF och fångas på samma ställe i columbia.

                  Hade jag haft mina kar igång så hade jag också klämmt några.
                  Det är för mig inte särskillt troligt att några Ornatus har blivit förväxlade med Umbrifera och sålts till Sverige Dom som funnits hos Jeff Rapps sålde han ju tex som "Cf Ornatus" vilket i stort sett betyder "liknande" Ornatus. Ställena där dessa fångas är ju näst intill omöjliga att ta sig till.
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #84
                    Någon som kan köpa 6st och ta med till ciklidstämman i sthlm så kan jag ta över där???

                    Vet någon var butikerna fått in dem ifrån?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #85
                      Ursprungligen postat av Beast
                      Det är för mig inte särskillt troligt att några Ornatus har blivit förväxlade med Umbrifera och sålts till Sverige Dom som funnits hos Jeff Rapps sålde han ju tex som "Cf Ornatus" vilket i stort sett betyder "liknande" Ornatus. Ställena där dessa fångas är ju näst intill omöjliga att ta sig till.
                      Därav gephyrum. De som Rapps har haft var antagligen just sådana.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #86
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Någon som kan köpa 6st och ta med till ciklidstämman i sthlm så kan jag ta över där???

                        Vet någon var butikerna fått in dem ifrån?
                        Akvarieteknik, vilket offta betyder att dom kommer från Tjeckien. Och där har man ju fått förväxlingar ifrån förr
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          #87
                          Ursprungligen postat av Beast
                          Det är för mig inte särskillt troligt att några Ornatus har blivit förväxlade med Umbrifera och sålts till Sverige Dom som funnits hos Jeff Rapps sålde han ju tex som "Cf Ornatus" vilket i stort sett betyder "liknande" Ornatus. Ställena där dessa fångas är ju näst intill omöjliga att ta sig till.
                          Har inte läst om ornatums fångstplats vet bara att den var som du säger svårtillgänglig på grund av inbördeskrig. Men kan exportören köpt in dom av någon i landet och döpt dom bara tilll umiferum eftersom han kanske inte handlar med dom annars?
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • Micke Jarhl
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2277

                            #88
                            Ursprungligen postat av Beast
                            Jo men dom är ju betydligt större. Ser en Atroshona i bakgrunden också
                            finns det olika färgmorfer tro?? hittat en mera gul/grön teckning sen en mera blå med svarta stänk som den som FI har eller olika arter?? Intressant detta
                            Micke Jarhl Med akvarium!

                            Kommentar

                            • JockeB
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 2964

                              #89
                              Ursprungligen postat av Rivulatus
                              Har inte läst om ornatums fångstplats vet bara att den var som du säger svårtillgänglig på grund av inbördeskrig. Men kan exportören köpt in dom av någon i landet och döpt dom bara tilll umiferum eftersom han kanske inte handlar med dom annars?
                              Tvivlar starkt på att om någon som har Ornatum skulle sälja dom för en så billig peng som dessa kostar. Dessa dyker typ upp nån gång var 10: år i handeln. Och då väldigt sällan på den här sidan Atlanten.
                              Senast redigerad av JockeB; 23 mars 2011, 20:53.
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

                              Kommentar

                              • Micke Jarhl
                                Användare
                                • april 2002
                                • 2277

                                #90
                                Ursprungligen postat av Beast
                                Akvarieteknik, vilket offta betyder att dom kommer från Tjeckien. Och där har man ju fått förväxlingar ifrån förr
                                precis Jocke det är ju inga umbrifiera iaf som de säljs som
                                Micke Jarhl Med akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...