Plan för 2011 - Ciklidsoppa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #61
    På den här sidan finns det små umbriferum som liknar den jag har (de minsta i bilderna på den sidan)

    men min har tydligare tvärgående band och det blå lyser ganska mycket (kan vara belysningen också, en gammal saltwattens-MH-ramp)
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #62
      En film på bara den


      Det funkar ju rätt bra med film istället för foto för övrigt, jag bara filmar med mobilen och lägger upp på youtube via Movie Maker direkt i Windows
      Senast redigerad av FI; 13 mars 2011, 14:04.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Thompa
        Användare
        • april 2010
        • 158

        #63
        Ursprungligen postat av FI
        Tackar! Det blir nån korsning i så fall, bara en per art är det som gäller ju (förutom Vieja argentea, 3st går i karet nu)
        Min Albino zebra hanne va på väg o leka av en texas hona innan jag flytta bort han från 250 liters o stoppade dit texas hannen från 720
        720liter CA
        Herichthys cyanoguttatus,
        Parachromis loisellei

        375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

        250liter CA
        cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
        Thorichthys meekii yngel
        Herichthys Carpinte ungdjur

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #64
          Ursprungligen postat av FI
          En film på bara den


          Det funkar ju rätt bra med film istället för foto för övrigt, jag bara filmar med mobilen och lägger upp på youtube via Movie Maker direkt i Windows
          Snygg film MEN Umbees har inte några lodräta band på sig, inte ens som små. Dom har bara ett vågrätt band på kroppen, och ju större dom blir så blir bandet till en prick som så småningom försvinner helt.
          Scrolla ner på denna länk så finns det Umbees
          Dock väldigt intressant vad det kan vara

          Tropical fish Importer / exporter that specializes in Central & South American cichlids, as well as Characins, catfish, pleco, and other rare or unusual species from around the world.
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #65
            Ursprungligen postat av Beast
            Snygg film MEN Umbees har inte några lodräta band på sig, inte ens som små. Dom har bara ett vågrätt band på kroppen, och ju större dom blir så blir bandet till en prick som så småningom försvinner helt.
            Scrolla ner på denna länk så finns det Umbees
            Dock väldigt intressant vad det kan vara

            http://www.tangledupincichlids.com/
            Här är en där man kan se antydan till lodräta band, i övrigt har den identiskt blått skimmer, med en halvring rund ögat etc, svart fläck på stjärtbasen, beige på nosen, etc. Kanske den bara visar den undre färgteckningen tydligare pga storlek och kanske stress?


            Jag köpte tre till idag för övrigt
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #66
              Håller iaf med om att de inte ser ut som de på tangledupincichlids, även krppsformen är mer ihoptryckt på de jag har
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                #67
                Ursprungligen postat av FI
                Här är en där man kan se antydan till lodräta band, i övrigt har den identiskt blått skimmer, med en halvring rund ögat etc, svart fläck på stjärtbasen, beige på nosen, etc. Kanske den bara visar den undre färgteckningen tydligare pga storlek och kanske stress?


                Jag köpte tre till idag för övrigt
                Förlåt off topic men köpte du umbiferum i luleå? Och isåfall vart? (rolig tråd att följa även)
                Senast redigerad av Rivulatus; 15 mars 2011, 19:09.
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #68
                  Ursprungligen postat av Rivulatus
                  Förlåt off topic men köpte du umbiferum i luleå? Och isåfall vart? (rolig tråd att följa även)
                  Jajemän! Eller vad det egentligen nu är är ju kanske lite oklart men Rolles Akvariecenter i Luleå plockade iaf hem dem som vf umbriferum, från Akvarieteknik.
                  Ingen fara om det är offtopic, det är ändå så luddigt koncept på tråden
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #69
                    Ursprungligen postat av FI
                    Här är en där man kan se antydan till lodräta band, i övrigt har den identiskt blått skimmer, med en halvring rund ögat etc, svart fläck på stjärtbasen, beige på nosen, etc. Kanske den bara visar den undre färgteckningen tydligare pga storlek och kanske stress?


                    Jag köpte tre till idag för övrigt
                    När det gäller svart fläck vid stjärtfenans bas så har nästan alla dom medelstora till stora ciklider från sydamerika det. Är dock NÄSTAN säker på att det inte är Umbees, men jag kan ju ha fel
                    Kul att du köpte flera, är väldigt nyfiken på att se dom när dom växt på sig lite
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #70
                      Här hittade jag några som ser ut som mina!


                      Kan ju vara felidentifierade iofs...
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #71
                        Ursprungligen postat av Beast
                        När det gäller svart fläck vid stjärtfenans bas så har nästan alla dom medelstora till stora ciklider från sydamerika det. Är dock NÄSTAN säker på att det inte är Umbees, men jag kan ju ha fel
                        Kul att du köpte flera, är väldigt nyfiken på att se dom när dom växt på sig lite
                        Hehe ja det här kan bli ett mysterium! Kul!
                        De är riktigt pigga och orädda av sig så jag tror det kan bli en skoj fisk oavsett vad det är. Men jag har nu gjort två regelbrott, första fler av argentea och nu "umbriferum" :/
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Micke Jarhl
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2277

                          #72
                          Ursprungligen postat av FI
                          Hehe ja det här kan bli ett mysterium! Kul!
                          De är riktigt pigga och orädda av sig så jag tror det kan bli en skoj fisk oavsett vad det är. Men jag har nu gjort två regelbrott, första fler av argentea och nu "umbriferum" :/
                          tjena FI i mina ögon är det inte umbiees du har där hemma men de ser ju fina ut hoppas de växer på sig så man kanske kan se vad det är för något verkligen spännande detta lycka till.. kollade filmen din igen tycker det liknar en liten veja i kroppsformen tycker den ser rund ut...men men man kan bli lurad av storleken...
                          Senast redigerad av Micke Jarhl; 15 mars 2011, 22:17.
                          Micke Jarhl Med akvarium!

                          Kommentar

                          • RobinH
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 2150

                            #73
                            Em sak tycker jag e säker att det inte e en umbrifera, men vad tusan e det????
                            sjukt spännande att se vad det blir så glöm nu inte att hålla oss uppdaterade med foto och film på dom!
                            Ser dom andra exakt likadana ut som den första?
                            CA

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #74
                              Va roligt med lite huvudbry!

                              Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                              tjena FI i mina ögon är det inte umbiees du har där hemma men de ser ju fina ut hoppas de växer på sig så man kanske kan se vad det är för något verkligen spännande detta lycka till.. kollade filmen din igen tycker det liknar en liten veja i kroppsformen tycker den ser rund ut...men men man kan bli lurad av storleken...
                              Mja de verkar vara knepiga minst sagt och de är uppskattningsvis 2.5-3 cm så de är betydligt mindre än fiskar jag normalt brukar ta hem vilket nog kan förvirra en del.

                              Ursprungligen postat av RobinH
                              Em sak tycker jag e säker att det inte e en umbrifera, men vad tusan e det????
                              sjukt spännande att se vad det blir så glöm nu inte att hålla oss uppdaterade med foto och film på dom!
                              Ser dom andra exakt likadana ut som den första?
                              Jag törs inte vara säker på varken det ena eller andra, det enda jag vet säkert är att jag aldrig har haft dem eller ens sett dem tidigare. Och helt klart blir det spännande precis som du säger att se vad det i slutändan visar sig vara! De är ju vf också så tänk om det är en helt ny art eller ny variation av en art! Så coolt det vore! Ska filma mycket (foto verkar inte funka då de är så här små och pigga, allt blir bara suddigt)
                              Jupp de övriga ser precis likadana ut.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #75
                                Såja nu har jag äntligen införskaffat ett kar till där fengäddorna kan gå, vilket innebär att snart kommer 540-litrarn att vara redo för lite nya trevligheter Jag tänkte börja om riktigt smått i det karet, bara de allra minsta ungfiskarna, och troligtvis blir det då att flytta några "umbriferum" dit så jag inte har alla ägg i samma korg så jag säkert lyckas identifiera dem.
                                I övrigt funderar jag på en ny grupp av de där pyttesmå jaggorna från Metop Aquarium. Men man får se vad som händer, det är lite pyssel innan det är klart för ny fisk.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...