Power LED ramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    #91
    Ok, dom hade flera olika modeller bla. en på 6-7000K. Kanske funkar bättre med den då? Funderar på att slå till på två och testa först. Men kanske kör på den med högre Kelvin då.
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • GöranE
      Användare
      • februari 2009
      • 334

      #92
      Skulle definitivt gå på dagsljus 6000-7000K, höll på att säga ju högre desto bättre men det kanske finns en övre gräns oxå?
      Om du vill att din aväxter skall trivas är det dasgljus som gäller.
      Jordätare är det som gäller..

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #93
        Jag har 6500 på mina lysrör men jag tror ännu vitare är ok.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #94
          Konstigt det där med kelvin och akvarieväxter. För enligt klorofyllskalan ska klorofyll alpha och beta kunna utföra sin fotosyntes både vid 4-5000k och vid 6-7000k. Men jag provar på den högre skalan när jag testar då!
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #95
            Det finns mer kring detta med ljus än man först anar. Detta tycker jag är en bra sida:
            Vi har listat aquascaping-stegen som gör ditt akvarie till ett naturligt och fint undervattenlandskap. Kolla också in vad du ska undvika!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #96
              Ursprungligen postat av GöranE
              Kan bara hålla med! Har hela kittet när det gäller detta. Tycker det blev ett jättelyft på hela upplevelsen. Gäller att få lite fart på ytvattnen för att få till ljusbrytningarna på bottnen. Jag och fiskarna gillar detta skarpt.
              Men hur gick det med den slutliga konstruktionen, med rostfri plåt och allt, GöranE? Blev det bra? Bilder?

              //Kaj

              Kommentar

              • GöranE
                Användare
                • februari 2009
                • 334

                #97
                Läste Larrys LED ramps tråd med intresse och sedan kom jag på att jag hade en LED ramp-tråd själv för länge sedan..

                Nu är intresset något sånär tillbaka efter en rejäl svacka pga akvarieläckage, uppbrutet golv mm.
                Jag har fortfarande kvar min fula skiva men numera hänger den i två ståltrådar från taket. Funkar bra över mitt 840 litersbalja och för att sammanfatta så har jag 11st vanliga LED spotlights med GU10 fattning. Enl spec är märkeffekten 3W/st (skall motsvara en 30W lampa) ljustemperatur ca 6500K (dagsljus)och 350lumen /lampa.
                Har iofs inte några växter i bottensubstratet pga att jag har jordätare. Några Anubias funkar dock bra fastvuxna på rötter lite högre upp i karet.
                Jordätare är det som gäller..

                Kommentar

                • aejohansson
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 432

                  #98
                  Ursprungligen postat av Rivulatus
                  Konstigt det där med kelvin och akvarieväxter. För enligt klorofyllskalan ska klorofyll alpha och beta kunna utföra sin fotosyntes både vid 4-5000k och vid 6-7000k. Men jag provar på den högre skalan när jag testar då!
                  Fast färgtempen på en ljuskälla och vilka "färgstick" du har i ljuset som triggar fotosyntesen är olika saker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...