Power LED ramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #76
    Ursprungligen postat av Engelholm Audio
    Jag upplevde att mina tetror stimmade mer och var mer aktiva, eller iaf aktiva på ett annat sätt, när jag körde med LED spot's över mitt 222 liters.
    Jag har erfarenheten att förändrat ljus ger skilnader men har du tyckt dig få bestående effekter?

    (Din artikel i CB var mycket uppskattad - Har du fler på gång?)
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Engelholm Audio
      Användare
      • augusti 2009
      • 366

      #77
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Jag har erfarenheten att förändrat ljus ger skilnader men har du tyckt dig få bestående effekter?

      (Din artikel i CB var mycket uppskattad - Har du fler på gång?)
      Jag körde med rampen i nån månad eller två, och såg beteendet hela tiden. Rampen var tänkt till CAF, men det blev aldrig av och nu är den hyllvärmare.

      Artikel-smicker är trevligt och jag lyfter på hatten och säger tack!
      Jag har i nån annan tråd pratat om "10 enkla steg till bättre akvarium" som förhoppningsvis också skulle kunna ligga som länk på förstasidan för att guide'a nybörjare in på ett lättare sätt (än kemiska förkortningar, automatiska vattenbyten och tuffa latinska namn*).

      *) ..vilket jag själv är helt och hållet FÖR, men antar att det kan vara en för hög tröskel för vissa människor
      Vänliga hälsningar, Pär!
      CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
      Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

      Kommentar

      • GöranE
        Användare
        • februari 2009
        • 334

        #78
        Ursprungligen postat av Engelholm Audio
        Jag upplevde att mina tetror stimmade mer och var mer aktiva, eller iaf aktiva på ett annat sätt, när jag körde med LED spot's över mitt 222 liters.
        Håller med om att fiskarna verkar trivas bättre med ljusbrytningarna på bottnen.
        Märkte en del förändringar i aktiviteten också. Bara för att jag bytte belysning började flera av dom visa lekbeteende.
        Vet inte om det var en slump förståss?
        Jordätare är det som gäller..

        Kommentar

        • GöranE
          Användare
          • februari 2009
          • 334

          #79
          Nu har tummen blivit urdragen och plåten för rampen är beställd. Skall hämtas imorgon. Blev en 0.7mm rostfri plåt. Rampen blir två meter så den blir lika lång som karet och med 19 3W LED spottar i.
          Som info så hänger fortfarande min försöksramp kvar ovanpå mitt 840 och växterna trivs väldig bra fast det bara är 11 spottar idag. Blir kanske för bra med 19st??
          Jordätare är det som gäller..

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #80
            Det intressanta med LED i mina ögon är att det är väldigt riktat och liksom solen genererar ett ljus där ljuset faller in parallellt mot botten. Det borde ge skuggor och ett mer levande ljus. Sedan är ju färgen viktig, men inget är så snyggt som när solen lyser in i akvariet i min mening. Många riktade LEDar borde vara optimalt.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Hockepocke
              Användare
              • februari 2011
              • 72

              #81
              Hoppas LED-lysrören blir billigare snart, för sådana vill jag ha, dom passar ju rakt av till T5.
              Såg ett idag men det är ju svindyrt att köpa in fick jag höra.

              Så fort skolor mm börjar installera dessa kommer säkerligen priserna att gå ner ordentligt sa han jag pratade med.....tålamod...jaja...

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #82
                Farligt led-lysrör stoppas igen
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Hockepocke
                  Användare
                  • februari 2011
                  • 72

                  #83
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  mmm...tålamod.

                  det rör jag tittade på va inte köpt i sverige men kan varit ett av de ej godkända. det va på 1000 "kevl.."

                  Kommentar

                  • Bjorn
                    Användare
                    • oktober 2009
                    • 939

                    #84
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    M.a.o slå alltid av strömmen till armaturen innan du byter rör.
                    Newbie December 2009
                    Malawi: 450 liter
                    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                    Järfälla/Stockholm

                    Kommentar

                    • sleepy
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 294

                      #85
                      Problemet är ibland dock vilken som e av eller på ifall röret e helt sönder, Självklart kan man dra ut kontakten istället......

                      Men ifall man monterar de i taket utan en lös kontakt måste man gå till proppskåpet för o va säker... Visst man kan hålla reda på om ström brytaren e upp eller ner....

                      Det ska inte vara möjligt o få en stöt på någon el pryl man ska kunna fingra vart man vill ifall "skalet e på" Eller kanske man ska ha helt öppna vägg kontakter med, där man kan komma åt nollan o fasen me fingrarna... nej tack
                      Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                      http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                      Kommentar

                      • sleepy
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 294

                        #86
                        Visserligen antar jag att de är en tolv volt kyss. Då de e led vi snackar om så bör de inte vara 230V jallfall.....

                        Ifall de endast e obekvämt/skrämmande så antar jag att de inte e så farligt dock, min pc ger lite ström ibland..... börjat vänja mig hihi
                        Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                        http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                        Kommentar

                        • GöranE
                          Användare
                          • februari 2009
                          • 334

                          #87
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Det intressanta med LED i mina ögon är att det är väldigt riktat och liksom solen genererar ett ljus där ljuset faller in parallellt mot botten. Det borde ge skuggor och ett mer levande ljus. Sedan är ju färgen viktig, men inget är så snyggt som när solen lyser in i akvariet i min mening. Många riktade LEDar borde vara optimalt.
                          Kan bara hålla med! Har hela kittet när det gäller detta. Tycker det blev ett jättelyft på hela upplevelsen. Gäller att få lite fart på ytvattnen för att få till ljusbrytningarna på bottnen. Jag och fiskarna gillar detta skarpt.
                          Jordätare är det som gäller..

                          Kommentar

                          • Bjorn
                            Användare
                            • oktober 2009
                            • 939

                            #88
                            Ursprungligen postat av sleepy
                            Problemet är ibland dock vilken som e av eller på ifall röret e helt sönder, Självklart kan man dra ut kontakten istället......

                            Men ifall man monterar de i taket utan en lös kontakt måste man gå till proppskåpet för o va säker... Visst man kan hålla reda på om ström brytaren e upp eller ner....

                            Det ska inte vara möjligt o få en stöt på någon el pryl man ska kunna fingra vart man vill ifall "skalet e på" Eller kanske man ska ha helt öppna vägg kontakter med, där man kan komma åt nollan o fasen me fingrarna... nej tack
                            Alltid smart att stänga av strömmen. Det är ju enkelt att få en stöt av andra godkända och "säkra" produkter också.. skruva ut en glödlampa och stick upp fingret i hålet.. POFF! Dock inte dödligt då strömmen inte passerar hjärtat (om du nu inte ramlar av stolen du står på och spräcker skallen av förskräckelsen).

                            Edit: Också smart att inte titta på glödlampor man byter ut (utan skyddsglasögon), var med om att en var så spröd att den gick rakt av och jag hamnade på St Eriks med glas i ögat.
                            Senast redigerad av Bjorn; 07 april 2011, 08:39.
                            Newbie December 2009
                            Malawi: 450 liter
                            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                            Järfälla/Stockholm

                            Kommentar

                            • Rivulatus
                              Användare
                              • december 2002
                              • 811

                              #89
                              Bra tråd! Mycket matnyttigt här. Jag har startat mitt andra kar i lägenheten nu och vill blidka min bättre hälft med att få ner elkostnaderna lite.. Just nu kör jag med en hemmabyggd ramp a 2*54 + 2*36 watt T8. Detta körs till ett rätt brett kar (90cm) och det funkar. Kan inte massor om el men halkade in på denna sida och blev jättesugen på att slita ut min gamla armatur i båda karen. http://www.led-huset.com/led-lysror-...gd-849mm/471-0. Vad tror ni mer upplysta i ämnet om att köra på fyra sådana här i rampen? De skrev att de hade drivdon, behöver jag ändå komplettera med något så jag kan beräkna kostnaderna?

                              Vidare undrar jag lite över kelvin.. Har växter men fiskarna är viktigast. Villket tal skulle funka bäst för mig (fanns lite varierande nummer)?
                              Senast redigerad av Rivulatus; 08 maj 2011, 18:27.
                              SA:

                              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                              Kommentar

                              • Ducce
                                Användare
                                • november 2009
                                • 360

                                #90
                                Det känns som 4000k kan bli lite gult sken, känns som man skall upp i 6000k när det gäller LED för att få dagsljus.
                                /R

                                Kommentar

                                Arbetssätt...