Naturlig skogssjö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Naturlig skogssjö

    Köpte ett fritidshus i november och på tomten finns en liten skogssjö, jag uppskattar att den är ca 1000 kvm stor. Hur djup den är vet jag inte riktigt men jag tror att den är runt 1 - 1,5 meter djup. Den är helt igenväxt nu eftersom ingen har röjt i den på några år, den tidigare ägaren röjde upp sjön ett par gånger per år men på senare tid var hon för gammal och sjuk för att orka med det. Sjön tillhör inte tomten men ägs av ett stort skogsbolag och de tycker förmodligen att sjön är helt värdelös (ger inga pengar). Så jag tror att jag kan göra lite som jag vill i sjön .

    Det finns varken till- eller frånlopp. Min tomt sluttar ner mot sjön.

    Jag vet inte om det är rätt forum att fråga om det här egentligen men ni som hänger här brukar ju ha koll på det mesta. Och egentligen har jag ingen konkret fråga heller jag behöver helt enkelt hjälp med hur jag ska göra med sjön. Som den ser ut nu är den ju knappast något trevligt bidrag till tomten men om jag röjer den så kommer det bli riktigt fint. De tidigare ägarna slängde i lite koi i sjön, tydligen fanns sutare naturligt. Nu vet jag inte hur det ser ut med fisk i sjön. Förmodligen finns det ingen fisk. Om man tänker nu så ligger det snö över hela sjön vilket borde betyda inget syre, eller? Den tidigare ägaren brukade sätta i en pump i en grävd brunn som finns på tomten en bit från sjökanten och låta vatten rinna ner till sjön. Brunnen används inte längre.

    Ja om jag ska försöka att sumera det jag skulle vilja ha hjälp med så är det:

    - Hur ska jag röja upp i sjön? Jag vet att tidigare ägaren körde med lie och kratta, verkar vara mycket jobb men billigt och jag har inte tänkt att lägga ner jättemycket pengar på det här. Ta in maskiner som ska röja är inte aktuellt finns andra hål att stoppa pengar i .

    - Jag funderar på att bygga en liten bäck från brunnen ner till sjön. Bra tips för att det ska bli bra skulle sitta fint.

    - Syresättning i sjön. Ska man ha en sån där luftpump modell större eller något annat?

    - Filter. Känns som att det behövs ett väldigt stort filter till så mycket vatten. Kan man hoppa över filtret?

    - Fiskar. Hur ska jag göra med den biten. Är sugen på att ha fisk i sjön men frågan är hur jag ska lösa det vintertid. Sen får man ju inte plantera ut fisk hur som helst heller.

    Jag har fler frågor men det här kan väl vara en bra start. Jag har tid på mig att ta reda på hur jag ska göra och kommer sätta planerna i verket till våren.

    Hoppas någon vill hjälpa till med det här. Drömma kan vi också göra, som att bygga in sjön och ha malawiciklider i den

    Här är en bild som är tagen i somras av mäklaren. Sjön är helt igenvuxen. Röda pilen pekar på sjön, inte så lätt att veta annars men det är ytan nedanför buskarna som det inte växer så mycket träd på. Den fortsätter en bit åt vänster också. Det finns några öar i sjön också.
  • Pettson
    Användare
    • oktober 2003
    • 86

    #2
    Plantera Gräskarp och Spegelkarp!

    Aneboda har sedan 1906 odlat karp anpassade för det svenska klimatet. Vi har stora kunskaper & erfarenheter om utplantering av Gräskarp, Spegelkarp & Praktkarp. Leveranser över hela landet.


    Lycka till!!
    Senast redigerad av Pettson; 14 december 2010, 11:38.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Finns säkert mygglarver i den! Plantera in gräskarp, de håller rent. Men kruxet är om det är tillåtet. Skogsbolaget kanske gillar det?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ursprungligen postat av Pettson
        Plantera Gräskarp och Läderkarp!

        Aneboda har sedan 1906 odlat karp anpassade för det svenska klimatet. Vi har stora kunskaper & erfarenheter om utplantering av Gräskarp, Spegelkarp & Praktkarp. Leveranser över hela landet.


        Lycka till!!
        Gräskarp verkar ju helt klart vara ett intressant alternativ. Frågan är ju hur vattnet i sjön är. Men tanke på att den växer igen är den kanske övergödd? Alltså att det ligger jättemycket ruttna växtdelar på botten. Jag har ju inte kunnat kolla hur det ser ut eftersom snön kom så fort. Då kanske jag måste muddra på något sätt? Vintertid då? Hålla en öppen vak eller?

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Finns säkert mygglarver i den! Plantera in gräskarp, de håller rent. Men kruxet är om det är tillåtet. Skogsbolaget kanske gillar det?
          Mygglarver, ja det är något som jag oroat mig lite för . Inte kul ifall vi blir uppätna så fort vi går utanför dörren.

          Problemet är att jag helst inte blandar in skogsbolaget i det hela då blir det nog mer komplicerat än vad det behöver vara. Jag kör på tills någon säger ngt så får vi hoppas att jag inte behöver krypa in

          Gräskarpen fortplantar sig inte och det finns ju ingenstans de kan rymma till närliggande vattendrag. Ett problem skulle vara om de på något sätt förstör den naturliga faunan. Tänker på salamander, grodor och annat som kanske lever i sjön/dammen.

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • januari 2010
            • 639

            #6
            Som det ser ut kan det behöva grävas en djuphåla om ngn skall överleva vintern. 1 m? Ngt filter lär du aldrig behöva, i vart fall inte om du leder en bäck ner i - - - träsket?

            Kommentar

            • Kimmy-
              Användare
              • juni 2010
              • 458

              #7
              Hade jag varit du skulle jag nog höra med skogsbolaget om det är okej då det är deras "mark" som du tänkt leka med!
              Du har ju iaf köpt dig mkt jobb ser ingen sjö på bilden
              Mvh / Jimmy

              Lokal

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av nicson
                Som det ser ut kan det behöva grävas en djuphåla om ngn skall överleva vintern. 1 m? Ngt filter lär du aldrig behöva, i vart fall inte om du leder en bäck ner i - - - träsket?
                På vintern kommer det inte vara någon bäck eftersom bäcken ska komma från brunnen via en pump. Hur djupt måste det vara för att fisk ska klara vintern?

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kimmy-
                  Hade jag varit du skulle jag nog höra med skogsbolaget om det är okej då det är deras "mark" som du tänkt leka med!
                  Du har ju iaf köpt dig mkt jobb ser ingen sjö på bilden
                  Ja kanske är bäst att kolla med dom ändå. Kanske ska kolla om man får köpa träsket för en billig peng .

                  Nä på bilden ser det ut som en gräsmatta. När jag var på visningen frågade jag om sjön hade torkat ut, det hade den inte den är bara galet igenvuxen.

                  Med lie och en kratta borde det inte ta mer än en sommar Sen kan man börja om året efter. Då behöver man ju inte planera sin semester iaf

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Kul projekt, men inga bra tips från mig. Aldrig pysslat med sådant. Spontant hade jag nog rensat sjön enligt tidigare metod, bara det är en fin förbättring som det inte borde bråkas om (det är ju gjort tidigare). Vattendjup för att klara fisk på vintern sägs ofta vara ca 1 meter, personligen ville jag nog gärna ha det djupare någonstans, säg ca 2 meter (tänker på förra vintern och alla fiskar som dog, även i dammar med "säkert djup"). Jag hade definitivt kollat med ägarna innan fisk inplanterades. Själv hade jag gärna stoppat i kräftor, men det finns mängder med vettiga lagar där. Bäst att kolla upp och få tillstånd.

                    Hilsen,

                    /P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      Användare
                      • september 2006
                      • 796

                      #11
                      Jag tycker det är principiellt fel att sätta ut exotiska arter. Tag reda på först vad det finns för djur och växter i sjön. Sedan är nästa steg att ta reda på varför den växer igen och om det är en naturlig process.

                      Att köpa träsket är väl en trevlig idé, men det ger dig faktiskt inte helt fria händer ändå. Jag är dåligt hemma på reglerna, men om jag har förstått det hela rätt så får man inte göra vilka förändringar som helst, och det kanske är bra...

                      Men ett eget litet träsk/ekosystem att studera är ju klart häftigare än ett akvarium. I akvariet kanske det också dyker upp nya spännande organismer, men inte alls på samma sätt. Vad är musselkräftor mot älgar

                      Kommentar

                      • addo
                        Användare
                        • december 2007
                        • 52

                        #12
                        Om det inte finns fisk i sjön så skulle jag inte plantera in några då det skulle innebära katastrof för sjöns ekosystem.

                        Det enklaste sättet att rensa sjön är nog med lie och kratta och på det viset exportera näring från sjön.

                        För att klara vintern för eventuell fisk är det enklast att köra med en syreplatta och jätteluftpump på vintern på så vis håller du en vak öppen i isen, det kan säkert behövas mer en en. Luften ger dessutom bra vattencirkulation så den är bra att ha på sommaren också.

                        Kolla på http://koigalen.egensajt.se/forum/ där är dom bäst i Sverige på dammar, dock verkar dom hata allt vad grodor och biologiskmångfald heter så plantera inte in fisk bara för att dom säger det

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                          Vad är musselkräftor mot älgar
                          Dagens citat!!
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #14
                            Rotenon behandla träsket, riv ur all växtlighet. Köp en poolliner och beställ några tusen ton sprängsten. Bygg ett växthus över hela härligheten.

                            Vad du ska ha för fisk i lämnar jag till din egen fantasi.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Tack för era tankar och förslag.

                              Jag ska till att börja med röja upp i sjön och kolla hur botten ser ut och hur djup den är. Fördelen med att själv äga marken där sjön ligger skulle ju vara att jag kan söka tillstånd hos länsstyrelsen själv. Det blir nog ganska komplicerat om jag ska be skogsbolaget söka tillståndet, för jag kan ju inte söka tillstånd för att göra saker på deras mark.

                              När det gäller fisk så verkar ju gräskarpen vara snäll mot miljön eftersom den inte fortplantar sig, äter växter. Sen kanske det påverkar djuren som lever i sjön nu men det kanske det gör om man röjer upp i sjön också?

                              Bör jag (oavsett om jag skaffar fisk eller inte) få till syresättning? Jag kollade på dammforumet och det finns ju luftpump modell större som man kan koppla flera syreplattor till. Är det något som skulle ha någon possitiv effekt för att minska växtligheten och få bättre miljö i sjön? Jag vet ju hur det funkar i ett akvarium men har ingen koll alls på hur det funkar i en sjö/damm/träsk.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...