Hur man spar pengar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #91
    Du behöver inte ta åt dig men
    billig bel alla köper
    dyr bel man har en hemma som kunder klämmer o frågar mycket......sedan tror dom att det kommer att dyka upp en likadan fast billig och det gör det inte

    det konstiga är att extremt dyra saker lägger vi på marginellt

    ingen söker kvalite utan bara billigt
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • polle
      Användare
      • maj 2008
      • 197

      #92
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Du behöver inte ta åt dig men
      billig bel alla köper
      dyr bel man har en hemma som kunder klämmer o frågar mycket......sedan tror dom att det kommer att dyka upp en likadan fast billig och det gör det inte

      det konstiga är att extremt dyra saker lägger vi på marginellt

      ingen söker kvalite utan bara billigt
      Det här är inget problem speciellt för akvariehandeln.
      Det gäller det mesta. Det är stört omöjligt att få reda på om du betalar extra för kvalite.

      Ingen kan svara på om kostnaden utslaget på livlängd., möjligtvis kan någon säljare tro att något är billigare i längden.

      Varför köpa dyrt skit om det finns billigt?
      Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

      Kommentar

      • Gäst

        #93
        Jag håller med många här man behöver inte alltid köpa dom dyraste märkes prylarna jag gör det inte å det har funkat kanon för mig under alla år i hobbyn. Sen självklart finns det fisk som vill ha över 20g men dom allra flesta klarar sig bra i ett kar utan värmare. Jag har aldrig haft doppvärmare i mina kar å jag ligger på runt 22grader i karen konstant förutom på sommaren. Köpa beg på blocket är en kanon grej. Hittar mycket fint för en billig peng där. Ang ramper så kan folket här inte mena allvar när dom tycker att typ 800kr för en 125cm ramp e vettigt pris.. Du kan köpa våtrums armaturer med IP 65 för typ 300kr i samma längd å vad är skilnaden?? Akvarierampen har en mycket mindre kundkrets så därför tar dom mer betalt men dom är fan inte bättre. Så är man lite händig så köper man en ny armatur på byggvaruhuset för 200-300 å bockar själv till en plåt å popnitar gavlarna. Så har man sparat in 400kr per ramp.

        Av alla tips man får som man måste göra för att fisken skall må bra så gör jag precis tvärt om å aldrig haft några problme å ytterst få dödsfall pga sjukdom osv.. Å jag har allt mellan platy till bland dom dyraste fiskarna på marknaden så jag chansar inte å hoppas på det bästa utan jag vet att det funkar. Vatten prep osv är helt onödiga.

        Kommentar

        • Gäst

          #94
          Att bygga egna elprylar 220V är förbjudet utan utbildning. Att använda "blå filtermatta" med "Powerhead" och dag efter dag sila vattnet genom gammal skit är på gränsen till djurplågeri
          Du skall ju inte tro att folk sitter å lindar sina enga spolar för att få till en pump, eller lödar ihop egna frekvensomvandlare osv för att bygga en lågenergi lampa. Man tar ju färdiga produkter som finns på marknaden & kompinerar dom så man får ett bra resultat som fungerar lika bra som det man köper i zoobutiken..

          Tex jag körde men en grunfors pump & en stor 50l plast balja som filter låda.. Pumpen va från jobbet å är gjord för värmesystem å detta fungerade hur bra som hellst å va helt gratis för mig då jag fick pumpen på jobbet å baljan hade jag redan

          Kommentar

          • Barracudan
            Användare
            • april 2005
            • 453

            #95
            Blocket.se fullkomligt översvämmas med begagnade akvarium med filter, belysning, ställning, grus och hela rubbet.

            För 2500 kr får du ett komplett fullutrustat 375:a , och behöver inte krångla med hemmagjorda filter och bakgrunder.

            Däremot kan det ju vara kul att fixa frigolitbakgrund m.m, men det är en annan sak...
            Frontosamarkus

            Kommentar

            • jocke325
              Användare
              • januari 2009
              • 138

              #96
              Någon som vet var man får tag i sveriges billigaste filtermatta? Det är väl något som måste intressera många!?

              Kommentar

              • KuRtaN
                Användare
                • februari 2008
                • 778

                #97
                Tycker att det är lätt halva nöjet att bygga egna grejer.
                För min del handlar det inte om pengarna utan enbart om att jag tycker det är riktigt kul att hitta på egna lösningar som väldigt ofta blir snyggare än det som finns att köpa!
                Lysrörsarmaturer osv går alltid att få tag på billigt. Samma med spotar går att hitta riktigt billigt.
                Sen tycker jag det är helt lysande och handla grejer på auktioner Det börjar ju närma sig göteborgsauktionen!
                Brukar ofta kunna köpa det mesta till mkt bra priser!
                Over and out // Mathias

                Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                Kommentar

                Arbetssätt...