Hur man spar pengar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #76
    Tyvärr så blir inte livet bättre än vad man själv gör det till. Man kan inte begära mer av andra än vad man själv är villig att ge...

    Stefan

    375L Malawi
    2st 105L
    Ungdjur/Yngel
    1st 16L Yngel

    Kommentar

    • INXS

      #77
      Jag vet inte om jag missade det, men var och vem har skrivit att man aldrig skall rensa den blaa filtermattan utan andvanda den dag efter dag - vecka efter vecka osv utan rensning?

      Kritisk skall man ju inte vara om man skall halla fisk fangslade.

      Ute i det vilda ar medellivslangden troligen mycket kortare an i akvarium med utslapp, fiskare, parasiter, faglar mm.

      Basta och billigaste investeringen ar tid som man spenderar att lara sig om sin fisk och tid man investerar i att satta upp akvariet sa det ar en bra livsmiljo for fisken. Detta kan inte kopas och det spelar ingen roll hur mycket pengar man spenderar pa prylar eller inte om man inte tar tiden och spenderar tid pa daglig skotsel och hygien - det far aven bs halla med om - tror jag.
      Tack

      Kommentar

      • Lejonmarie
        Användare
        • april 2003
        • 429

        #78
        Hej i debatten!

        Men va håller NI på med Killar för de flesta verkar vara killar.
        Jag blir väldigt förvånad över att man ska behöva använda en sån otrevlig ton som vissa av er gör , ta åt er själv ni som känner er träffade. Det är väl inte såååå konstigt det här med akvarium.

        VI ÄR OLIKA!! härligt va!

        En del av oss som jag själv tycker det är kul att försöka spara nån krona, men för den skull inte var farlig eller dumsnål. Göra en del själv och ställa en del frågor här på formet som man kan få Trevliga!! svar på, givetvis, några andra svar vill i alla fall inte jag ha!

        Men vist finns det dom som kanske inte har tid eller lust att fixa själva. Som tycker det är värt och som har ekonomi att köpa nya frächa prylar.

        FINE!! VI är olika! enkelt va.
        Så tillbaka till ämnet, fram mer fler bra spartips som som är relistiska. Jag lär mej och läser gärna Trevliga insändare!

        Fram för en positivare ton i forumet, trevligare så, eller hur!?

        Gnälfisar kan gnälla i det tysta och inte tracka ner hobbyns olika åsikter. Nej kom med sakliga argumemt och inte påhopp det gäller båda sidorna!!

        Go for it: Ozon-
        Hälsningar från en snäll tjej
        som tycker det är en självklarhet att vi är olika och tycker olika.

        Ett 540 liters och ett 170 liters
        Centralamerika + malawi

        Ciklider Syd-central amerika
        ;-) LejonMarie
        540L Vieja synspila
        500L Cichlasoma bocourti

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

        Kommentar

        • robin_bockman
          Användare
          • januari 2005
          • 90

          #79
          Ledsen att jag drar upp den här surdegen igen, tänkte bara att fler skulle få tillfälla att läsa tråden, stor humor!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #80
            Hehe...jag fick mig några härliga "flashbacks" om hur det gick till här förut...*asg*. Lite synd att det inte är mer livat på forumet, men ok...det behöver kanske inte vara riktigt såhär tjafsigt. Håller med dig Robin att det är kul läsning. []

            Tråden har också ett intressant ämne...icke att förglömma!

            Kommentar

            • Alexander Wiberg
              Användare
              • februari 2005
              • 445

              #81
              BS...vilken jävla hjälte/galning haha!
              Senast redigerad av Alexander Wiberg; 09 februari 2006, 12:41.
              A.Wiberg (alex83)

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

              Kommentar

              • Zebb
                Användare
                • februari 2004
                • 56

                #82
                Haha, om jag skrev vad jag tycker om "bs" just nu så skulle jag bli avstängd på livstid tror jag

                Roligaste jag läst denna veckan iaf!

                Kommentar

                • metalfrenzy
                  Användare
                  • januari 2009
                  • 3

                  #83
                  Snälla, hjälp oss unga studerande fattiglappar med tips om hur man spar pengar inom denna roliga, men ibland lite för dyra, hobby!

                  Kan knappt förstå hur en så oskyldig uppmaning kunde få en så rolig debatt
                  den förhyllde helt klart min kväll

                  Kommentar

                  • wenger
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 233

                    #84
                    Helt klart en annorlunda tråd. Men när man läste den nu kom jag ihåg Hasse Häljeskogs sida. Tyckte den var toppen synd att den inte finns längre. Där var man inne och fick lite ideeer på hur man kan göra det annorlunda.

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #85
                      En hobby ska väl kosta pengar eller? =)
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #86
                        Ursprungligen postat av robin_bockman
                        Ledsen att jag drar upp den här surdegen igen, tänkte bara att fler skulle få tillfälla att läsa tråden, stor humor!

                        Ha ha ha, hur har jag kunnat missat denna tråden.
                        ja nu till allvaret, jag tycker att denna tråden visar på ett av problemet på detta forumet är.
                        Det är så fort man sticker ut hakan och tycker annorlunda, så går drevet av en massa forumsdeltagare som tycker att så får man inte skriva, för att då faller man utanför ramen, för vad detta forumet står för.
                        Ja ramen som jag ser det, är att man måste tycka på ett speciellt vis, det kan gälla miljövård, klick för skogen, filter, hur ofta man ska rent filtrerna eller hur man ska prägla sina yngel plus en massa andra saker, tycker man inte som den inre kretsen, ja då går drevet och en massa jasägare hänger på.
                        Ja jag är faktiskt trött på att skriva här just nu, för att jag kom på att så fort jag skrev något som inte passar in i ramen, så visste jag innan vilka som skulle besvara mina inlägg på ett kritiskt sett. Det är alltid samma folk, och då blir man kallad för en tjatig rättshaverist utan självinsikt.Och det håller ju självklart drevet med alla jasägare med om.
                        Jag har ju alltid sagt till mig själv, att jag sitter här och skriver för att jag tycker det är roligt och att jag vill dela med mig om mina erfarenheter.
                        Men nu tycker jag inte att det är roligt längre på grund utav dom sakerna som jag nämnde.
                        Så jag tänker vara väldigt sparsam med mina inlägg från och med nu, och då blir säkert en massa glada över det beslutet.
                        Då kan ni ju sitta och ventilera era åsikter som är stöpta i samma form, och ingen säger mot er.Janne
                        Senast redigerad av malawijanne; 07 februari 2009, 14:44.

                        Kommentar

                        • ixxe
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 234

                          #87
                          tjo

                          haft ett uppehåll med intresset men e tebaks nu.
                          Tycker allmänt tonen har blivit en hel del sämre på forumet vilket e lite synd.

                          Angående zoo handeln tror jag kanske inte rent lurendrejeri men en massa okunskap o kanske lite stor vilja o sälja.


                          ex1 Mina första discus
                          Köpte kom hem fisken matvägrade. Smalare o smalare jag åkte in "köp denna medicinen den hjälper"
                          Ingen talade om att om man matar med oxhjärta bör tempen ligga runt 30 annars blir det problem med magen.
                          Och egentligen ska man inte mata fisk alls med denna mat.

                          ex2 alger. Fackhandeln sa köp algätare eller medicinera mot alger
                          Detta löser ju knappast orsaken till problemet.

                          ex3 växter . Ruttnar, tynar bort. Om o Om igen.
                          Råd köp tmg. Verkan det tar lite kängre tid innan tynandet börjar o jag e fattigare.

                          Ingen berättar att dom flesta växter odlas över vattenytan o tynar o byter form till undervatten.
                          Ingen berättar att växter behöver mer ljus co2 och macro gödning.
                          ok co2 kanske e överkurs men endå.
                          Ett vanligt akvarium kommer med ett underdimentionerat ljusförhållande.
                          Mitt 540 kom med ramp 2x36w. Det är 0.13 w per liter försök få nåt annat än mossa o växa under dom förhållanden.

                          Senast i dag stod jag o förklarade för en välkänd zoo kedja butik hur man sköter akvarie växter. Är inte det lite märkligt? Jag vill på inget sätt klanka ner på dom tycker bara dom borde veta mer. Är ju lite som killarna på märkesverstaden inte kan byta avgassystem på sina bilar?
                          http://ixxe.se

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #88
                            Visst okunskap finns överallt
                            men jag tycker faktiskt att kunskapen överlag i zoohandeln är bra
                            ang dålig belysning 0,13w
                            man får vad man betalar för, om ingen vill betala för kvalite
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • ixxe
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 234

                              #89
                              Ehm hur ska jag kunna veta att jag behöver mer om jag aldrig haft akvarium innan? Det var knappast att jag snålade
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Visst okunskap finns överallt
                              men jag tycker faktiskt att kunskapen överlag i zoohandeln är bra
                              ang dålig belysning 0,13w
                              man får vad man betalar för, om ingen vill betala för kvalite
                              http://ixxe.se

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 1554

                                #90
                                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Visst okunskap finns överallt
                                men jag tycker faktiskt att kunskapen överlag i zoohandeln är bra
                                ang dålig belysning 0,13w
                                man får vad man betalar för, om ingen vill betala för kvalite
                                Tragiskt nog finns det så mycket okunskap att det är som sällsynta undantag när man stöter på kunskap i en akvaributik. I synnerhet när det gäller växter är okunskapen helt enorm. Det verkar nästan satt i system att medvetet sälja växter som man vet har livslängd som tulpaner i vas. Nåt slags snittblommetänkande.

                                Det är ju helt befängt att tro att växter ska växa utan ljus och näring. I synnerhet näring. Men bra näring kan man faktiskt få ganska många växter att trivas under ett vanligt lysrör.

                                Kort råd för den som vill få växter att trivas. Kör växter i kar med aningen surt PH. Köp ett billigt torvblock(ogödslat) på Plantagen eller nåt trädgårdsställe. Skär tunna skivor och lägg under sanden där du ska sätta växterna. Om du inte får det att funka kan du fundera på att dra på med mer lyse eller CO2, men enligt min erfarenhet är det inte nödvändigt.

                                Givetvis funkar detta inte för Malawi/Tang för torv sänker ju PHt.

                                När det gäller att spara pengar på fisk. Sätt ut en köpes annons på forum. Det finns säkert en massa folk som jag som inte kan låta bli att dra upp yngel som man givetvis inte hittar avsättning för(även om det är ovanliga/fina/dyra sorter). Mina bästa fiskar har jag köpt från andra entusiaster och sidoimport.
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...