Hur man spar pengar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _ozon_

    Hur man spar pengar!

    Är det jag som är dum och inte hittar det eller kan det vara så att det inte redan finns något "ämne" om hur man spar pengar inom akvaristiken?

    Snälla, hjälp oss unga studerande fattiglappar med tips om hur man spar pengar inom denna roliga, men ibland lite för dyra, hobby!

    Egen mat? Egen inredning? Billiga internet-butiker? m.m
    Hjälp oss!

    Mvh
    Kim
    120 L Sällskap/Växt
    150 L Hörn/Malawi
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    citatnälla, hjälp oss unga studerande fattiglappar med tips om hur man spar pengar inom denna roliga, men ibland lite för dyra, hobby!
    Samla egen sand och egna stenar. Samla eget levandefoder (mygglarver, dafnier, daggmask, småfisk etc) och frys in. Använd Philips TL-D 965 rör istället för dyra special-lysrör för akvarier (Philipsröret är minst lika bra!). Över huvud taget är ett bra spartips att köpa tillbehör i järnaffäern istället för i zoobutiken. Om akvariet står i ett uppvärmt rum, kan du skippa värmaren - 20C funkar bara bra för alla akvariefiskar jag känner till, och temperaturen hålls ändå uppe av belysning och pumpar (särskilt innerpumpar). Använd inga preparat för att "konditionera" vattnet - det är, bokstavligen, pengar i sjön.
    Algskrapa, grustvätt och många andra tillbehör är inte heller direkt nödvändiga.



    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      Handla begagnat kanske är för självklart för att tas upp, men ack vilka klipp man kan göra!

      fish r friend

      Kommentar

      • _ozon_

        #4
        Härligt med lite bra tips!

        Begagnat är ett bra tips som jag redan kör stenhårt på!=)
        Vet ni några bra annonseringsplatser på webben förutom här på ciklid.se och zoopet osv..?

        Nån som vet hur man fixar en dubbel lysrörsramp billigare än de 800:- som zoo-handlaren tar? Finns det kanske någon typ av armatur som inte är till för akvarier men som fungerar i alla fall? Nån som vet något??

        Mvh
        Kim
        120 L Sällskap/Växt
        150 L Hörn/Malawi

        Kommentar

        • Tobbe_B
          Användare
          • augusti 2002
          • 299

          #5
          Titta påwww.firren.com

          Akvarie intreserat så jag sprängs!!!
          Msn:t__skate@hotmail.com
          Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
          Skateboard is not a crime.
          f.d cool men bytt användarnamn

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            http://www.pwss.nu/ har bra priser, för ett 95 cm 2-rörs skulle han ha 550:- har jag för mig.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Självklart kan man ge tips här hur man kan göra hobbyn billigare - t.ex. har vi i Ciklidbladet åtskilliga gånger haft olika "Gör det själv" tips, artiklar om gör inredning, hur man tillverkar sitt eget foder etc.
              Detta är väl bara en del av hobbyn och att göra sig löjlig över detta som bs av någon anledning ser sig föranledd att göra har jag ingen som helst förståelse för.
              Sedan är det väl upp till var och en om man håller med om det som skrivs - t.ex. håller jag definitivt inte med att 20 grader är OK för alla akvariefiskar - men så är det ju med allt som skrivs, man får ta det med en "nypa salt".
              Ciklidhälsningar
              Kjell Fohrman
              PS: Ett tips - många akvarieaffärer lämnar rabatt till NCS-medlemmar.

              Kommentar

              • _ozon_

                #8
                tackar Kjell för att du kom med lite intressant fakta, tråden är faktiskt tänkt som en hjälp till oss studenter med mindre plånbok som ändå vill kunna hålla på med fiskar, inte som någon tråd där vi diskuterar hurvida vissa fiskarter bör ha olika temperaturer.
                Någon mer som har något bra tips?
                Hur fixar men en bra och billig belysning tex?
                Jag menar, en ny metalhallogen är väl det bästa men vem har råd med det?

                Mvh
                Kim
                120 L Sällskap/Växt
                150 L Hörn/Malawi

                Kommentar

                • mikro
                  Användare
                  • november 2002
                  • 666

                  #9
                  Här var det liv ...

                  Måste ju hålla med om att det faktiskt går utmärkt att hålla ett akvarium som både fungerar och där fiskarna trivs utan både metall-halogen, ro-filter, uv-sterlisatorer, btn-bakgrunder mm. Man måste inte lägga pengar på allt, även om man i denna hobby, precis som alla andra, kan lägga ner hur mycket pengar som helst om man vill.

                  Att hänga upp sig på just rådet att alla fiskar klarar sig i 20 grader är kanske lite dumt eftersom det inte var något jättebra råd, men principen att fixa saker själv tycker jag är rätt trevlig och viktig för de som inte har gott om pengar.

                  Personligen tycker jag det är rätt trevligt att sitta hemma och fiffla och försöka komma på egna lösningar, och bygga själv istället för att köpa färdiga prylar. Just akvaristiken är ju en hobby som ändå har rätt låg teknologigrad så man kan faktiskt göra det mesta själv. Alltifrån egna filter, mat och belysningsramper till bakgrunder, levande sten, co-anläggningar mm.

                  Så, nu har jag sagt min mening, och hoppas jag inte klivit någon för mycket på tårna : )

                  /Mikael
                  /Mikael

                  Kommentar

                  • _ozon_

                    #10
                    Tack Mikael!

                    Skönt att veta att det finns flera som, precis som jag ser dubbel njutning i att har gjort något själv för att både spara pengar och känslan av att det är precis osm man vill ha det!

                    Ni som vill lägga ut massor med tusenlappar, varsågoda!
                    Men låt då oss övriga diskutera alternativen till detta!


                    Mvh
                    Kim
                    120 L Sällskap/Växt
                    150 L Hörn/Malawi

                    Kommentar

                    • _ozon_

                      #11
                      Så, kan vi nu börja om där tråden en gång började.

                      Någon som har lite bra idéer om hur man kan spara en slant?
                      Länkar till lite bra gör-det-själv artiklar kanske?

                      Jag kan dela med mej av något jag fick veta ikväll i en annan tråd här:
                      Vill ni sänka PH så finns det tydligen fosforsyra hos färghandeln för 38:-L som fungerar utmärkt! Lite skillnad mot akvarieaffären som tar 30:- för ca 1 dl PH-sänkning!

                      Mvh
                      Kim
                      120 L Sällskap/Växt
                      150 L Hörn/Malawi

                      Kommentar

                      • mikro
                        Användare
                        • november 2002
                        • 666

                        #12
                        Oj, glömde ju lite tips : )

                        Att göra egen bakgrund är något många gjort. Både enkelt och snyggt. Finns rätt många bra siter som beskriver hur man går tillväga.

                        Göra eget innerfilter av powerhead och filtermassa har jag inte provat själv, men hört folk som tycker fungerar minst lika bra som de man köper. Man får det billigare och starkare/flexiblare.

                        Att göra egen räkmix tjänar man nog in en del på jämfört med att köpa fiskmat. Skitar ner lite mer i akvariet så det ställer större krav på filtrering.

                        Om man hittar färdiga lysrörsarmaturer så är det rätt lätt att bygga ihop en egen ramp. Vill man hitta dem riktigt billigt så kan man kolla på byggåtervinningsbolag som samlar in användbara saker och säljer billigt.

                        Web-shoppar är oftast betydligt billigare än lokala akvarieaffärerna, även om man där oftast får lite mer information/service. http://www.hjortgatanszoo.se är en trevlig affär, och http://www.aquaristikshop.de är en annan tysk affär som är rätt billig.

                        Ja, det var väl några små råd : )

                        /Mikael
                        /Mikael

                        Kommentar

                        • mikro
                          Användare
                          • november 2002
                          • 666

                          #13
                          på Hasse Häljeskogs sida hittar du en hel del artiklar om saker man kan göra själv. Mycket snygg och informativ sida!



                          /Mikael
                          /Mikael

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • oktober 2002
                            • 405

                            #14
                            Tack Kjell Forman m.fl. för personangreppen.
                            Jag inser nu att jag hela tiden har haft fel.
                            Eftersom jag har köpt mina tillbehör (som för övrigt är helt onödiga)
                            i zooaffärer och inte i järnhandeln förstår jag nu hur jag har misshandlat mina fiskar.(Jag har t.o.m. själv köpt foder till fiskarna).
                            Eftersom allt skall göras billigt och för hand får jag väl avliva mina Discus och härmed begära urträde ur NCS.
                            Lycka till.



                            Kommentar

                            • hbu

                              #15
                              allt som är dyrt är bra...

                              Henrik Uppman

                              Kommentar

                              Arbetssätt...