Hur man spar pengar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #16
    Jag håller verkligen med om att en av de roliga sakerna med hobbyn är att komma på finurliga lösningar själv.

    Ett Aquaclare powerhead är en billig och stark pump. Att bygga ett filterfack med några glasbitar och filtermatta sedan ett powerhead till det ger ett superfilter för mindre än halva priset av ett kraftpaket. Givetvis inte lika driftsäkert som Eheim men bra.

    Snygg och annorlunda belysning kan man fixa genom att fästa IKEA spottar på en mindre ljusramp. Ett fast ljus i akvariets fond med spottar fram. Här kan ni se hur det kan bli:



    Själv köper jag bara gamla begagnade akvarier och fixar i ordning dem med prylar från Clas Ohlsson.

    mvh,




    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • _ozon_

      #17
      bs - vad är problemet?!

      Inget är fel med att betala för "rktiga" grejjer men som sagt vad kan vara fel med att köpa sand från grustaget för att dessutom ha råd med en extra värme till firrarna (så att man slipper allt tjafs om 20*) ?!

      BS - ska du tvångt tjafsa här så kom med några sakliga argument! Eller börja t.ex med att besvara frågan jag ställde här över!


      Mvh
      Kim
      120 L Sällskap/Växt
      150 L Hörn/Malawi

      Kommentar

      • _ozon_

        #18
        Tack för tipsen Mikael och Fredrik H

        Skönt att det finns lite seriösa personer här som är villiga att hjälpa till!

        Fredrik H - Jag kollade länken du skrev, SNYGGT! Vad är det för belysning du har där egentligen? Antal rör och typ, längd? Vilka spottar är det där? Är de svåra att färsta?
        Mycke frågor..=)

        Mvh
        Kim
        120 L Sällskap/Växt
        150 L Hörn/Malawi

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #19
          citat:
          Skadad på riktigt? Man kan väl inte hålla dom "flesta" fiskar runt 20 grader Celcius!
          Har du provat?

          Det är lustigt att just denna grej, att tropiska fiskar nästan utan undantag klarar sig bara bra i rumstemperatur, alltid irriterar folk.

          Jag tror att en del av problemet är att man blandar ihop optimal temperatur med letaltemperatur - dvs nedanstående fiskar kan alla leva normalt vid 20C, men äter mindre och växer långsammare än vid högre temperatur, dvs vill man ha optimal tillväxt skall man ha högre temperatur.

          För de flesta fiskar är inte lägsta letaltemperatur känd, men för exv Tilapia är den mellan 10 - 14C beroende på art, för tropiska ormhuvudsfiskar runt 14C, påfågelsciklid 13C, Texasciklid 5C, tucunaré 15C, guldciklid 10C... Dvs samtliga en bra bit under vad man rimligen får i ett akvarium utan värmare men med pump och belysning och stående i ett uppvärmt boningsrum.

          En annan grej är att temperaturen sannolikt kommer att vara flera grader varmare än 20 dagtid, medan belysningen är tänd - hos mig lägger pumpar och belysning till cirka 2 grader på natten och 4-5 grader på dagen.

          För vad det är värt: jag har odlat flera olika arter Tanganyika, samt haft flera korallrevsakvarier, men inte ägt en värmare på över 15 år, eftersom jag anser det är farligare att ha en värmare i akvariet än att inte ha en. Och nej, fisken blir inte sjuk.

          Det är tänkbart att det finns akvariefisk som inte tål rumstemp (jag skulle t.ex. kunna tänka mig att diskus är en sån, det verkar vara en otroligt uppfuckad fisk, fiskvärldens mopsar), men jag har aldrig råkat på nån.


          Och, jo, daggmask är väldigt bra mat, kanske tillochmed för mops, jag menar diskus.

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • oktober 2002
            • 405

            #20
            Vem är det som tjafsar? Att överhuvudtaget föra en debatt om att hämta sand i grustag köpa belysning på IKEA bygga filter av Claes Ohlsson prylar beteknar jag som tjafs.
            Det är märkligt att en firma som TUNZE har överlevt i över 40 år genom att sälja onödiga tillbehör för att lura akvarister.För att inte tala om alla tillverkare av värmare,när man ska hålla Ciklider vid ca 10C och inte 24-30c.
            Jag tackar alla som har rättat till alla dessa villfarelser som jag har haft när det gäller akvaristik.
            Jag lägger nu av med akvaristik efter Era tillrättavisningar.
            Om jag ev. skulle börja med akvaristik igen skall jag följa Era råd och handla på IKEA och Claes Ohlsson.
            Tack för mig.

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #21
              Ozon- Det blåa röret är ett Sylvania "coral star" och spottarna från IKEA har jag fäst på rampen med silikon.

              Jag tror att den typen av halogen spottar går på strax under 200 spänn styck men kolla i fyndhörnan eller varför inte på Rusta. Jag såg spottar där som gick loss på under hundringen strax efter jul men de var blanka och inte riktigt min stil.

              På denna bilden ser man kanske lite bättre hur de sitter fast:



              lycka till med "hemmafixandet"

              mvh,

              Fredrik H.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • _ozon_

                #22
                bs- lägg ner!
                citat:
                Att överhuvudtaget föra en debatt om att hämta sand i grustag
                Var tror du sanden du köper i akvarieaffären kommer ifrån egentligen? =)

                Att försöka få mer grejjer till att göra fiskens miljö optimal kan inte vara negativt jämnfört med att absolut köpa det dyraste!

                Ingen här har sagt något ont om de dyra produkter som finns i handeln och inte heller om er som bara vill använda dessa. Så köp du dina märkesgrejjer och sluta gnälla här.

                Vi försöka hjälpa varandra här, låt oss göra det i fred!

                Mvh
                Kim
                120 L Sällskap/Växt
                150 L Hörn/Malawi

                Kommentar

                • INXS

                  #23
                  Basta sattet att spara pengar: Ge dig inte pa saltvatten korall akvarium.

                  Sjalv andvander jag dessa: Begagnade akvarium, poyester kuddfyllning i filterna, gor det sjalv akvariumstallning, grus fran gruslagret, fanga mygglarver och mask.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #24
                    citat:
                    Vem är det som tjafsar? Att överhuvudtaget föra en debatt om att hämta sand i grustag köpa belysning på IKEA bygga filter av Claes Ohlsson prylar beteknar jag som tjafs.
                    Whatever. Jag fattar inte vad du gnäller om - du får väl bränna pengar på vad du vill.


                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #25
                      citat:
                      Basta sattet att spara pengar: Ge dig inte pa saltvatten korall akvarium.
                      Halleluja.


                      Kommentar

                      • Niklas Olsson
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 1156

                        #26
                        Hej...satt å läste den här serien å blev nästan mörkrädd...
                        Det är ju bara så att en del har mer pengar än andra...
                        Klart det kostar en del pengar att hålla på men man ska ju iaf. försöka få det så billigt som möjligt...(onödigt att lägga ut mer pengar än man behöver)
                        Så till Ozon...ta till vara på dom bra tipsen du fått här å lycka till...
                        Mvh Niklas

                        Tropheus
                        //Niklas

                        www.nofoto.se
                        Nofoto på Facebook
                        ____________________________________

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Jag försöker alltid väga upp priser kontra behov när det gäller min hobby, akvaristik.

                          Jag tyckte att ett nytt akvarium var för dyrt...så jag köpte ett begagnat. Jag tyckte en btn bakgrund var för dyrt...så jag tillverkade en egen frigolitbakgrund. Jag tyckte inte att jag behövde största pumpen med största flåset utan nöjde mig med en som klarade de krav jag hade...det blev en EHEIM 2217 inhandlad från nätet (välkänd tysk sajt).
                          Jag försöker i största mån inhandla fisk privat istället för att lägga 20-100kr extra per fisk för samma kvalitet. Jag inhandlade sten (faxe) av privat säljare för en spottstyver mot vad handlare skulle ha.

                          Jag försöker alltid hitta tips och små tricks på nätet för att göra miljön bättre för fiskarna och förenkla den hantering som man har när man gör t ex vattenbyten m m.

                          Allt detta har varit riktigt stimulerande och jag har...med ren glädje sparat in åtskilliga hundra...ja troligtvis tusenlappar.

                          Bara att skapa fiskarnas miljö med egentillverkad bakgrund var något av det mest roliga jag gjort (om man bortser från de förbannade frigolitsmulorna som förföljde en vart man än gick i lägenheten).

                          Mitt råd i denna tråd är: Gör det du själv tycker känns bäst och bry dig inte om ifall andra är av annan åsikt.
                          Till alla prylnissar: Ni är obotliga...är det inte senaste superpumpen så är det senaste mobilen..eller stereon...eller bilen...eller...*suck*


                          Stefan, Skövde

                          375L Malawi
                          2st 105L
                          Ungdjur/Yngel
                          1st 16L Yngel

                          Kommentar

                          • Rivulatus
                            Användare
                            • december 2002
                            • 811

                            #28
                            Oh Christ!

                            Jag trodde NCS hade blivit kvitt de här 5-års diskutitionerna men men...

                            Vill bara säga att det kan ochså bero mycket på vilken typ av fisk du har när man ser till temperaturen, jag har hållit centraler så länge jag kan komma ihåg och dom e ganska härdade när det gäller temperaturer och jag har alldrig andvänt värmare och har alldrig sett nån riktig anledning till det,
                            _Ozon_ jag antar att du nog helst undviker diskus med tanke på tidigare inlägg...
                            Och det bör du om du inte vill se ett hål lika stort som ditt akvarium i din plånbok (som vissa skanderar ivrigt)!
                            Gör exakt som du själv känner du verkar ju fått några bra råd så följ dom som är väsentliga och njut av din hobby!

                            Mvh Olle

                            SA:

                            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                            Kommentar

                            • odilou
                              Användare
                              • april 2002
                              • 308

                              #29
                              "Ozon_ jag antar att du nog helst undviker diskus med tanke på tidigare inlägg...
                              Och det bör du om du inte vill se ett hål lika stort som ditt akvarium i din plånbok (som vissa skanderar ivrigt)!"

                              På tal om diskus och hål:
                              Hål i huvetsjukan drabbar många ciklider, men kanske allra oftast diskus. Det är en fruktansvärd farsot som tar livet av dina fiskar på det hemskaste av vis. Kanske är den liksom soten resultatet av flagellater. Därom tvista de lärde!

                              Cirkulära ciklidhälsningar,
                              Rasmus

                              Kommentar

                              • INXS

                                #30
                                Bra svar Tricella - att handla fisk fran andra hobbyister ar ofta valdigt bra speciellt om dom har valt sin fisk med omsorg pa det sattet kan man behalla kvalitetsmassig fisk i hobbyn ( det dyker upp mer och mer massproducerad fisk som ofta inte ar renodlad eller for med sig inavlade svagheter).

                                odilou - du slog spiken pa huvudet - det ar viktigt att reda ut det som kommer att spara en pengar och det som kommer att forstora nojet med hobbyn. Om man valjer fisk med tanke pa temperatur kan man ga utan varmare men om man vill ha diskus eller koraller kommer en enda forlust att kosta mer an dubbelt vad en varmare skulle kosta. Att ge ut forslag som kan spara folk pengar ar bra men tank pa att det kan vara nagon som ar ny till hobbyn sa om man ger forslag till att ga utan varmare och tester bor man varna de som vill ge sig pa fisk som kan vara "svara". Samma galler med alla dekorationer man satter in i akvariet - se till att du vet vad det ar for grus, sand, sten eller tra sa du inte forgiftar fisken.

                                Ett forslag jag skulle kunna ge ar: har kan man ta in lite av sitt vatten och fa det testat gratis dar man koper fisk. Om man gor det forst kan man spara sig en bra slant istallet for att stoppa fisk i vatten som den inte tal.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...