Etik och Vildfångade fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    NCS Medlem
    • november 2009
    • 473

    #16
    Ursprungligen postat av Anna Österman
    Det beror väl lite på vilken fisk-det finns fiskarter som lever hela sitt liv i revir motsvarande ett medelstort akvarium och så finns det långvandrararter. Jag tror att fiskar generellt tillhör de organismer som fungerar bäst att ha i fångenskap.
    Håller med!!!

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #17
      Ursprungligen postat av tomiso
      Mycket intressant debatt!
      Jag skulle också gärna se att det fanns någon form av "märkning" så man vet vad man köper för något!
      Om det kostar en krona mer köper folk det billigaste ändå
      men visst det låter bra


      Själva hade vi bara saltdjur från MAC certifierade anläggningar
      det blev 10-20% dyrare
      ingen tyckte det var bra med lite dyrare fiskar.......alla vill ha billigt....hur djuret ser ut spelar ingen roll.
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #18
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Det är förstås nästa lika förkastligt som att äta fisk
        Bara för att stämma i bäcken: Det är grymt mycket mer oetiskt att äta växter än att äta djur. Vi mänskor hör till djurriket och då ska vi väl för 17 hålla oss till vårt eget rike och inte börja parasitera på växtriket.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #19
          Ursprungligen postat av Mikael W
          Bara för att stämma i bäcken: Det är grymt mycket mer oetiskt att äta växter än att äta djur. Vi mänskor hör till djurriket och då ska vi väl för 17 hålla oss till vårt eget rike och inte börja parasitera på växtriket.
          YES SIR
          håller med
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • TutenStain
            Användare
            • september 2008
            • 168

            #20
            Ursprungligen postat av Mikael W
            Bara för att stämma i bäcken: Det är grymt mycket mer oetiskt att äta växter än att äta djur. Vi mänskor hör till djurriket och då ska vi väl för 17 hålla oss till vårt eget rike och inte börja parasitera på växtriket.

            Helt fel enligt mig. Industrialiserad djur jordbruk håller inte. Det går inte att göra det etiskt i den skalan som det hela bedrivs på idag. De klarar att dra upp djur på 2 veckor, varför ska man då dra upp de på 2 månader istället vilket är rimligare, hälsosammare och mindre plågsamt för djuren? Hur etiskt är det att tvångsmata djur bara för att de ska växa snabbare? Om ni tänker efter lite så är det helt onaturligt att dricka mjölk från kor. Mjölken är anpassad för deras barn inte får oss. Vi borde dricka vår egen mjölk om vi nu ska dricka det i vuxen ålder...
            Alla dessa problem, djurplågeri, etik, sjukdomar etc slipper vi om vi går över till veganism. Inte nog med att man lever hälsosammare med en vegetarisk/veganisk kost. Har själv varit vegetarian i hela mitt liv och försöker förtära så lite animaliska produkter som möjligt (egg, mjölk). Tycker det är fel att vi leker med alla andra djur som om vi vore gud.
            Senast redigerad av TutenStain; 20 november 2010, 23:49.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #21
              Ursprungligen postat av tege
              Jo men det borde gälla både VF och odlat, eller?
              Jo men en odlad fisk har aldrig levt i det fria så den är kanske lyckligt ovetandes om hur de egentligen borde leva. En VF fisk har alldeles säkert svårare att acceptera att den ska leva i en liten glasbehållare resten av livet. Oftast är det ju inte bara levnadsytan som är fel utan även maten, miljön, utbudet av potentiella lekpartners, övriga fiskar, m.m. Vi försöker göra deras liv i akvarium naturligt, men vi lyckas nog sämre än vi tror.

              Jag såg en film om CA-ciklider där en hona vallade sina ungar över botten, antagligen för att leta föda. Hur långt hon simmade med dem vet jag inte men det kändes som 20-30 meter om inte mer. Som om inte detta var nog så vill jag minnas att det var en sebraciklid dessutom, en av få CA som anses klara sig i lite mindre kar. Då kan jag känna att man skäms lite som akvarist. :/
              Senast redigerad av FI; 21 november 2010, 07:10.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8598

                #22
                Ursprungligen postat av TutenStain
                Helt fel enligt mig. Industrialiserad djur jordbruk håller inte. Det går inte att göra det etiskt i den skalan som det hela bedrivs på idag. De klarar att dra upp djur på 2 veckor, varför ska man då dra upp de på 2 månader istället vilket är rimligare, hälsosammare och mindre plågsamt för djuren? Hur etiskt är det att tvångsmata djur bara för att de ska växa snabbare?
                Argumenten håller jag med om, men inte slutsatsen. Vad vi borde sträva efter är etiskt hållbar produktion av animalisk föda. Här är VF också OK.

                Ursprungligen postat av TutenStain
                Om ni tänker efter lite så är det helt onaturligt att dricka mjölk från kor. Mjölken är anpassad för deras barn inte får oss. Vi borde dricka vår egen mjölk om vi nu ska dricka det i vuxen ålder...
                Helt sant. De flesta människorna utvecklar dessutom laktosintolerans när de blir fullvuxna. Det om något säger väl vad vi behöver veta om mjölkkonsumtion.

                Ursprungligen postat av TutenStain
                Alla dessa problem, djurplågeri, etik, sjukdomar etc slipper vi om vi går över till veganism. Inte nog med att man lever hälsosammare med en vegetarisk/veganisk kost. Har själv varit vegetarian i hela mitt liv och försöker förtära så lite animaliska produkter som möjligt (egg, mjölk). Tycker det är fel att vi leker med alla andra djur som om vi vore gud.
                Här missade Du min poäng totalt. Enligt min åsikt är det inte så vidare etiskt att flytta över allt detta på växtriket, som vi inte ens är en del av.
                Senast redigerad av Mikael W; 21 november 2010, 08:16.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #23
                  Ursprungligen postat av FI
                  Jo men en odlad fisk har aldrig levt i det fria så den är kanske lyckligt ovetandes om hur de egentligen borde leva. En VF fisk har alldeles säkert svårare att acceptera att den ska leva i en liten glasbehållare resten av livet. Oftast är det ju inte bara levnadsytan som är fel utan även maten, miljön, utbudet av potentiella lekpartners, övriga fiskar, m.m. Vi försöker göra deras liv i akvarium naturligt, men vi lyckas nog sämre än vi tror.

                  Jag såg en film om CA-ciklider där en hona vallade sina ungar över botten, antagligen för att leta föda. Hur långt hon simmade med dem vet jag inte men det kändes som 20-30 meter om inte mer. Som om inte detta var nog så vill jag minnas att det var en sebraciklid dessutom, en av få CA som anses klara sig i lite mindre kar. Då kan jag känna att man skäms lite som akvarist. :/
                  Nu tror inte jag att en fisk kommer ihåg så mycket utan frihetskänslan sitter i generna och dom går inte bort över en generation.

                  Jag tror således inte heller att en VF fisk simmar runt och är småtjurig, bara för att den har hamnat i ett akvarium och har begränsad simyta.

                  Antingen blir fisken sjuk och dör eller så anpassar den sig. Att hålla VF är oftast inte svårare än odlad fisk så jag tror den betydelse/skillnaden spelar mindre roll.

                  Det mest oetiska i att hålla fisk i akvarium kan jag tycka är att stoppa ett litet gäng "typ" Tropheus eller Petrochromis i en burk. Eftersom dessa fiskars sociala mönster oftast slutar med att någon individ bli jagad till döds där dom i sina sjöar borde ha kunnat fly lättare
                  Senast redigerad av tege; 21 november 2010, 08:08.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8598

                    #24
                    När det gäller CA och SA är standardrådet i böckerna ju att man köper 6-8 ungfiskar och sedan låter dem växa upp tillsammans och finna sina partners och bilda par. Men hur fungerar detta i praktiken. Ofta så, att ett par utkristalliseras först, och de börjar mobba de övriga.

                    Då gäller det för en ansvarsfulle ciklidisten att hålla öga på utvecklingen och plocka bort de överflödiga fiskarna. Han ska också ha en plan för hur dessa ska tas om hand. Få ett eget akvarium, eller säljas/ges till en kompis. Det kan bli rätt brådskande, för sköter ciklidisten inte om dem, gör paret sannolikt det.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #25
                      Ursprungligen postat av tege
                      Nu tror inte jag att en fisk kommer ihåg så mycket utan frihetskänslan sitter i generna och dom går inte bort över en generation.
                      Det där låter konstigt tycker jag... men jag kan inte säga att jag har koll på den biten. Hur som helst, odlade fiskar i handeln är väl ofta odlade mer än en generation? det är väl inte helt ovanligt med urvalsodling under massor av generationer för att få fram "rätt" utseende osv?

                      Ursprungligen postat av tege
                      Jag tror således inte heller att en VF fisk simmar runt och är småtjurig, bara för att den har hamnat i ett akvarium och har begränsad simyta.
                      Inte bara därför utan pga allt annat som är fel - utrymmet, ingenstans att fly, ingen naturlig föda bara konstig tillverkad mat, fel övriga fiskar, konstiga växter/inga växter, skum belysning, man ser hemska människor åt alla håll, etc etc. Och jag upplever det absolut som om odlade fiskar är lugnare och mindre problematiska egentligen på alla sätt jämfört med de få VF jag har testat som alla har varit lite mer stirriga och svåra att få att äta osv.

                      Ursprungligen postat av tege
                      Det mest oetiska i att hålla fisk i akvarium kan jag tycka är att stoppa ett litet gäng "typ" Tropheus eller Petrochromis i en burk. Eftersom dessa fiskars sociala mönster oftast slutar med att någon individ bli jagad till döds där dom i sina sjöar borde ha kunnat fly lättare
                      Ja fast så är det väl med alla aggressivare ciklidarter? Hade vi hållit större CA som fiskarna vill så hade nog ingen av oss haft råd, eller lust, att pyssla med de fiskarna. Bara en sån sak som att vissa arter bara bildar lekpar under själva leken men i övrigt är solitära gör det mer eller mindre omöjligt att tillgodose deras behov i akvarium. Och sedan har vi det där med maten, där är vi nog ute och cyklar rätt rejält oavsett vilken ciklid det gäller.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mikael W
                        När det gäller CA och SA är standardrådet i böckerna ju att man köper 6-8 ungfiskar och sedan låter dem växa upp tillsammans och finna sina partners och bilda par. Men hur fungerar detta i praktiken. Ofta så, att ett par utkristalliseras först, och de börjar mobba de övriga.
                        Jupp. Och som jag skrev ovan, vissa bildar bara par under lekarna, i övrigt går de själva. Dessutom vill de säkert ha möjlighet att få en annan partner vid nästa lek, men som du säger i slutet så tar vi oftast bort de överflödiga fiskarna.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #27
                          Ursprungligen postat av FI
                          Jupp. Och som jag skrev ovan, vissa bildar bara par under lekarna, i övrigt går de själva. Dessutom vill de säkert ha möjlighet att få en annan partner vid nästa lek, men som du säger i slutet så tar vi oftast bort de överflödiga fiskarna.
                          Man får ha tre kar, ett för hanarna och ett för honorna och ett som lekkar.

                          Kommentar

                          • Anna Österman
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 282

                            #28
                            När det gäller beteende så är det inte bara fisk som påverkas av detta i fångenskap. Hur många kaniner sitter t.ex. inte ensamma hemma i folks kök?
                            Fiskar är vänner-inte mat!

                            Kommentar

                            • Leopoldi
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 1082

                              #29
                              Mycket kanske, borde och tror i den här tråden....

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #30
                                Ursprungligen postat av tege
                                Nu tror inte jag att en fisk kommer ihåg så mycket utan frihetskänslan sitter i generna och dom går inte bort över en generation.
                                Där har du nog delvis fel. Fiskar har bra minne och kroppen är dessutom anpassad efter vad de gör.

                                Ett exempel, en troffetarms längd beror (nog) på vad den äter dvs. kortare med mer animalisk föda och längre med mer vegetabilisk. Även simmuskler mm och till och med hjärnan påverkas säkert av uppväxten. Jag har inte tid förrän tidigast på torsdag att kolla upp detta med muskler och hjärna, men det har bland annat visats att Neolamprologus pulcher som växer upp med sina föräldrar bildar stabilare par än de som endast växt upp med syskon.

                                Jag har ett starkt minne av att jag har läst att fiskhjärnan växer olika beroende på stimulans. Det talas mycket om att laxar ska växa upp i en stumulerande miljö för att klara sig i naturen. Här på jobbet har det visat sig att en stimulerande miljö inte hjälper men att ju yngre de är när de släpps ut desto bättre. Troligen kompenserar den stimulerande miljön i naturen alla faror i naturen vilket ger högre överlevnadsprocent i långa loppet. Jag kanske ska fråga om personen som just doktorerade på detta ska skriva i ciklidbladet...
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...