Etik och Vildfångade fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Etik och Vildfångade fiskar

    Har börjat fundera lite över det etiska i att köpa vildfångade fiskar. Tex de senaste åren har det kommit en del nya danior (tex galaxyn) från Myamar dvs
    Burma, en militärdiktatur, Stödjer man befolkningen genom köp eller enbart kriminella ?. Vf från malawisjön känns väl mera ok men en affär här i Sverige brukar annonsera om att det har fisk från bla " möjliga och omöjliga fångstplatser". Vad menas?, svårtillgängliga eller förbjudna ????.
    Har även hört uppgifter om att en känd dansk ( i akvariesammanhang)
    har åkt till Malawi och fångat fisk i en nationalpark utan tillstånd och tagit med sig fisk hem. Läste även i en gammal CB att det disskuterades vilka som hade tillstånd och var dessa gällde. Så frågan är hur kan jag veta att det är etiskt ok att köpa en vf fisk ?? Skulle gärna se en typ av "fairtrade" märkning.
    Detta skulle väl automatiskt innebära att ursprungsmärkning med plats och fångstföretag skulle behövas anges. Ja vad anser ni i denna fråga?
  • tomiso
    Användare
    • november 2010
    • 10

    #2
    Mycket intressant debatt!
    Jag skulle också gärna se att det fanns någon form av "märkning" så man vet vad man köper för något!

    Kommentar

    • Rooster
      NCS Medlem
      • november 2009
      • 473

      #3
      Håller med! Som konsument blir det till att lita på sin detaljist, å detaljisten måste i sin tur lita till grossisten, osv...
      Känns som att det finns många steg där felaktiga uppgifter kan uppges, men man kan ju alltid hoppas att det dyker upp nån form av "fair trade-märkning" i framtiden om det nu inte redan finns. Håller inte på i särskilt stor skala själv då jag bara har 4 kar hemma pga platsbrist, men när jag väl köper fisk blir det ofta VF, iaf om det är ciklider. Oavsett om man köper mkt eller lite VF så vill man ju aldrig stödja tjuvfiske iaf.!

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Intressant!
        Jag brukar även fundera på det etiska med att över huvud taget ha VF. Odlade fiskar vet ju inget annat, men VF är trots allt fiskar som har levt i stora floder och sjöar men som nu får livstids dom att leva i ett minimalt glasfängelse resten av sitt liv.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #5
          Brukar inte herr Fohrman säga att det ur miljösynpunkt är bättre med VF än odlat.
          Att bygga upp en fair märkning kostar bara en massa pengar, vem ska betala det? Då är det nog enklare att förbjuda saker.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 4122

            #6
            Sätt det i relation till hur många arter mänskligheten utrotar varje år.

            Nedanstående länk är kritisk till att det är så många men jag kan tycka om vi utrotar en art varje dag så är det en för mycket.


            Frågan om man fångar och säljer VF fisk som inte riskerar att bli utrotad. Har det då mindre miljöpåverkan än om fisken är odlad (äter mat, kräver värme, vatten och belysning)

            Jag kan tänkta mig att VF fisk har mindre miljöpåverkan.

            Hur är det då om du köper en fisk av någon som lägger ner sitt akvarium, den blir ju då "second hand" och har den då mindre miljöpåverkan?
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Tex de senaste åren har det kommit en del nya danior (tex galaxyn) från Myamar dvs
              Burma, en militärdiktatur, Stödjer man befolkningen genom köp eller enbart kriminella
              Om man nu har denna aspekten så spelar det väl ingen roll om fisken är VF eller odlad.
              Frågan är ju också hur man skulle kunna garantera att en märkning står för vad det utger sig för att göra.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                #8
                Har också funderat under åren på vf:s vara eller icke vara.. Helt klart är det ju med fördel med tanke på färg beteende etc. med vf, men har man verkligen koll på hur man påverkar?

                Jag har fått höra att stödja fiskarna som fångar fisk är bra för bevarandet av habitaten som annars inte skulle ha något större värde för regionen om det inte fanns fiskar vi ville ha där. Men samtidigt finns det ju extremt känsliga bestånd och eftersom akvartister inte verkar på samma sätt som zoo:n jorden runt med sina avelsprogram så ger det ju inte så mycket att fisken finns i hobbyn men är extremt sällsynt i naturen som t.ex. fallet är för vissa sjöhästars såsom t.ex. Phyllopteryx taeniolatus som akvarister suktar hårt efter och skadar direkt det naturliga beståndet som numera är starkt hotad och rödlistad på IUCN:s lista...

                Men vet inte riktigt hur det är i sötvatten, vad jag fattat med syd/centralamerika som jag har mest erfarenhet av så fungerar fisken som sk. "paraplyarter" och kan skydda ett större område av vatten mot exploatering för de ger området ett ekonomiskt värde. Populationerna är iof oftast mer spridda över ett större område än t.ex. rift lake sjöarna så där kanske verkligheten är en annan men det får nån mer kunnig uttala sig om.

                Kort sagt är min inställning till "vf" JA! fast med måtta annars kanske andra intressenter tar över i områdena och utrotar hela bestånd för kortsiktiga mål! Ett bra medel kan ju vara att efterforska om den tilltänkta arten som man vill skaffa och kolla upp ev hotstatus etc. innan man köper!?
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • Rivulatus
                  Användare
                  • december 2002
                  • 811

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                  Sätt det i relation till hur många arter mänskligheten utrotar varje år.

                  Nedanstående länk är kritisk till att det är så många men jag kan tycka om vi utrotar en art varje dag så är det en för mycket.


                  Frågan om man fångar och säljer VF fisk som inte riskerar att bli utrotad. Har det då mindre miljöpåverkan än om fisken är odlad (äter mat, kräver värme, vatten och belysning)

                  Jag kan tänkta mig att VF fisk har mindre miljöpåverkan.

                  Hur är det då om du köper en fisk av någon som lägger ner sitt akvarium, den blir ju då "second hand" och har den då mindre miljöpåverkan?
                  Det primära kanske inte är miljöpåverkan i frågan om utsläpp etc. utan mer om man påverkar direkt beståndet..
                  SA:

                  Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                  Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                  Kommentar

                  • Leopoldi
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1082

                    #10
                    Man kan diskutera det etiska i att hålla fiskar inlåsta i akvarium överhuvudtaget.....

                    Kommentar

                    • Anna Österman
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 282

                      #11
                      Ursprungligen postat av Leopoldi
                      Man kan diskutera det etiska i att hålla fiskar inlåsta i akvarium överhuvudtaget.....
                      Det beror väl lite på vilken fisk-det finns fiskarter som lever hela sitt liv i revir motsvarande ett medelstort akvarium och så finns det långvandrararter. Jag tror att fiskar generellt tillhör de organismer som fungerar bäst att ha i fångenskap.
                      Fiskar är vänner-inte mat!

                      Kommentar

                      • Leopoldi
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1082

                        #12
                        Dom borde väln ha rätt att bestämma själv....om dom vill simma 30cm till vänster eller 3 meter till vänster?

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Ursprungligen postat av Leopoldi
                          Dom borde väln ha rätt att bestämma själv....om dom vill simma 30cm till vänster eller 3 meter till vänster?
                          Jo men det borde gälla både VF och odlat, eller?
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Leopoldi
                            Man kan diskutera det etiska i att hålla fiskar inlåsta i akvarium överhuvudtaget.....
                            Det är förstås nästa lika förkastligt som att äta fisk
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Det är förstås nästa lika förkastligt som att äta fisk
                              Den var rolig Ola, ibland får du till det.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...