Palettbilder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    #76
    Så roligt att du tycker det är en härlig liten fisk med

    jag köpte dessa i Tyskland för två veckor sen när jag var där på en akvarieresa, jag har aldrig haft paletter innan men kompisen såg dessa och hjälpte mig att plocka ut paret, det verkade som att de var ett etablerat par redan i butiken så det bådar gott för eventuella lekar här hemma, får hoppas på detta iallafall
    ----------------------------------
    /PIA

    Kommentar

    • gullefjun
      Användare
      • juni 2012
      • 101

      #77
      Pelvicachromis Silviae

      Det känns himla kul, att få ha den här arten i ett av mina kar - Pelvicachromis Silviae. Tidigare gick den under namnet P.aff spec subosellatus. Arten har fått sitt namn efter Anton Lambojs hustru. Det finns inte så mycket att läsa om denna art ännu, men det kommer så småningom. Jag upplever den här "subban", som att den har ett mycket mer kraftfullare huvud och kropp i förhållande till andra subocellatus jag haft förut .
      Bifogade filer
      Inger

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #78
        Skriv en artbeskrivning vetja.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #79
          Fina bilder! !
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • gullefjun
            Användare
            • juni 2012
            • 101

            #80
            Ursprungligen postat av DaRe
            Skriv en artbeskrivning vetja.
            ...men det finns inte mycket att gå på DaRe.
            Inger

            Kommentar

            • Uffe Lindström
              Användare
              • maj 2005
              • 285

              #81
              Ursprungligen postat av gullefjun
              Det känns himla kul, att få ha den här arten i ett av mina kar - Pelvicachromis Silviae. Tidigare gick den under namnet P.aff spec subosellatus. Arten har fått sitt namn efter Anton Lambojs hustru. Det finns inte så mycket att läsa om denna art ännu, men det kommer så småningom. Jag upplever den här "subban", som att den har ett mycket mer kraftfullare huvud och kropp i förhållande till andra subocellatus jag haft förut .
              Nice, vilka fina bilder! Jag tror många av oss kommer ihåg sina första palettciklider och den glädje de gav med sitt intressanta beteende och fantastiska yngelvård. Så himla kul när dessa olika varianter av "originalet" dykt upp på senare år
              Jag har tidigare gått "all in" på SA men nu i veckan hade de Congochromis sabina på Imazo som jag beställt 4 ex och känner mig som ett barn på julafton...
              www.youtube.com/user/Uffelimpan

              Kommentar

              • gullefjun
                Användare
                • juni 2012
                • 101

                #82
                Ursprungligen postat av Uffe Lindström
                Nice, vilka fina bilder! Jag tror många av oss kommer ihåg sina första palettciklider och den glädje de gav med sitt intressanta beteende och fantastiska yngelvård. Så himla kul när dessa olika varianter av "originalet" dykt upp på senare år
                Jag har tidigare gått "all in" på SA men nu i veckan hade de Congochromis sabina på Imazo som jag beställt 4 ex och känner mig som ett barn på julafton...
                Ja, alla har vi våra favoriter, det är som det skall vara inom den här hobbyn
                Inger

                Kommentar

                • Jan Sørensen
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 114

                  #83
                  Fine fotos af hunnen Inger, men jeg kunne godt tænke mig at se hannen også.
                  Arten har flere farvetegninger alt efter humør, og adfærd.

                  Som du rigtigt siger har Anton Lamboj beskrevet arten. Se link: http://www.vestafrika.dk/pelvicachro...ton_lamboj.pdf

                  Han har også skrevet en udemærket artikkel i vores blad Ciklidbladet nr. 3/2013 side 26-30.

                  Jeg har selv lige erhvervet mig Pelvicachromis subocellatus , og er ved at undersøge om det er den eller Pelvicachromis silviae jeg har.
                  Ud fra de kendetegn jeg har set på dem jeg har, og de fotos jeg har taget af dem.
                  Holdt sammen med Antons beskrivelser hælder jeg mest til at det er Pelvicachromis subocellatus fra Congo jeg har.

                  Hvor har du dine fra Inger?
                  Du må endelig lægge flere fotos op af parret.
                  Med venlig hilsen.
                  Jan Sørensen
                  www.vestafrika.dk
                  E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

                  Kommentar

                  • gullefjun
                    Användare
                    • juni 2012
                    • 101

                    #84
                    Ursprungligen postat av Jan Sørensen
                    Fine fotos af hunnen Inger, men jeg kunne godt tænke mig at se hannen også.
                    Arten har flere farvetegninger alt efter humør, og adfærd.

                    Som du rigtigt siger har Anton Lamboj beskrevet arten. Se link: http://www.vestafrika.dk/pelvicachro...ton_lamboj.pdf

                    Han har også skrevet en udemærket artikkel i vores blad Ciklidbladet nr. 3/2013 side 26-30.

                    Jeg har selv lige erhvervet mig Pelvicachromis subocellatus , og er ved at undersøge om det er den eller Pelvicachromis silviae jeg har.
                    Ud fra de kendetegn jeg har set på dem jeg har, og de fotos jeg har taget af dem.
                    Holdt sammen med Antons beskrivelser hælder jeg mest til at det er Pelvicachromis subocellatus fra Congo jeg har.

                    Hvor har du dine fra Inger?
                    Du må endelig lægge flere fotos op af parret.
                    Jag har beställt detta par via IMAZO. Tyvärr är jag hänvisad till beställningar via zooaffärerna på gott och ont. Jag bor i västernorrland, och här finns sällan eller aldrig dom fiskar jag är ute efter.
                    Jag har haft både P. Taeniatus och P. Subocellatus genom åren - tyvärr har dom inte fungerat i mitt vatten, som har ett PH runt 8. Dettta par är kraftiga och fina, så jag hoppas verkligen att dom kommer att överleva. På plussidan skall dom fungera i mitt PH.
                    Jag lyckades ta en bild - i alla fall på en liten del av hanen. Dom är i värsta lektagen och håller till mest där jag inte kan fota.
                    Bifogade filer
                    Inger

                    Kommentar

                    • PiaJo
                      • januari 2011
                      • 1744

                      #85
                      Film på mina enigmor
                      ----------------------------------
                      /PIA

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #86
                        Tack för detta Pia! Trevlig film.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • johanlidman
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 118

                          #87
                          Här en av mina albino paletter, jag får ca 50% albino och 50% vanliga av hanen och honan som båda är albino (kanske någon form albinism som gör detta?).

                          Hälsningar Johan
                          Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #88
                            Har du bild på albinohona oxå?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • johanlidman
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 118

                              #89
                              Här är en halvtaskig bild på albino honan:

                              Hälsn Johan
                              Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #90
                                Vackra, men jag är nog personligen iofs ändå mer för de vilda formerna.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...