Palettbilder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus2254
    Användare
    • juni 2012
    • 89

    #46
    Ursprungligen postat av DaRe
    Stort välkommen hit Markus!!

    Hoppas du ska hitta det du söker och att du delar med dig av dina beskymmer och framgångar!

    Paletter är ändå väldigt härliga firrar, snyggt akvarium dessutom.

    Låter ju riktigt spännande med dina Jordätare...
    Tack för det
    Jag har haft väldigt mycket inspiration på detta forum innan jag bestämde mig för "Pindare". Men nu är fisken beställd av en handlare här i GBG området och jag väntar som tusan på att dom och mitt andra akvarium skall komma

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #47
      Ursprungligen postat av Pierre_N
      Kul med bilder! Fortsätt gärna att uppdatera med bilder på yngelvården. Jag har en polare som håller på att starta akvarium och jag har tänkt att rekommendera just paletter.
      Polaren skiter nog i akvarium men nu är jag så sugen så att jag inte kan låta bli, det får bli ett 240l. Jag är lite kluven om jag ska ha paletter eller apistogramma men det lutar åt paletter. Jag har i princip bara hållit på med tanganyika och malawi men det känns som att jag gått miste om något i och med att jag aldrig haft paletter.

      Det blir inget biotop-kar, långt ifrån. Jag har länge varit sugen på corydoras (också en firre jag missat), sedan funderar jag på drottningrasbora (Trigonostigma espei) och kanske ottosar (ottocinclus) också. Skulle det fungera bra med paletter tror ni? Det är ett par som gäller i ett 240l va? Blir sällskapet för klent eller tror ni det kan fungera bra? Jag vill gärna se palettyngel såklart, men jag vill inte att massor ska överleva så att jag måste plocka bort sen.

      Får be om ursäkt att jag inte bidrar med några bilder men förhoppningsvis så kanske tråden återupplivas lite igen i alla fall.
      Senast redigerad av Pierre_N; 29 juli 2012, 16:11.

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #48
        Jag livar gärna upp tråden Pierre, känner mig lite ensam med mitt intresse för Västafrika. Här är ett par Pelviachromis taeniatus "Dehane".
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #49
          Riktigt snygga Per! Du har inga tankar kring mina funderingar?

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #50
            Ursprungligen postat av Pierre_N
            Riktigt snygga Per! Du har inga tankar kring mina funderingar?
            I ett 240-liters bör du lätt kunna ha två par dvärgciklider. Dina kommande paletter kan alltså få sällskap av någon annan lämplig ciklid. Nannacara anomala kanske? Jag uppskattar dem som jämnstarka med paletter och det kan vara roligt att ha en grottlekande art tillsammans med en som leker öppet.

            Vad gäller dina övriga fiskfunderingar så tror jag en grupp på 5-7 corydoras skulle fungera fint. Jag har haft en grupp paleatus tillsammans med lekande N. anomala och fjärilsciklider och efter vad jag har sett har de aldrig ätit upp ciklidernas rom. Alla har dock inte samma erfarenheter tror jag.

            Otocinclus är nog världens snällaste fisk, dock ganska ömtålig. Rasboror har jag ingen erfarenhet av.
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #51
              Det blir nog bara en ciklidart till att börja med i alla fall men tack för tipset. Om jag stoppar i någon mer så ska jag definitivt kika efter den där, det verkar vara en trevlig firre. Det jag funderade över var om det är bäst att börja med ett palettpar eller om det är bättre att börja med några ungdjur som får para ut sig. Paletten kanske inte är så kräsen och tar vad som bjuds så det räcker med ett par?

              Ok tack, vad kul. Då blir nog detta projekt av så snart det börjar lugna ner sig i lokalen.

              Jag tar gärna emot andras åsikter om paletter tillsammans med drottningrasboran.
              Senast redigerad av Pierre_N; 29 juli 2012, 18:38.

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #52
                "Good tankmates include small characins, barbs, danios, rasboras, Corydoras, gouramis and Loricariids." Precis det svar jag letade efter. Kommer nog med en uppdatering framöver när jag kommit igång.

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #53
                  Ursprungligen postat av Pierre_N
                  "Good tankmates include small characins, barbs, danios, rasboras, Corydoras, gouramis and Loricariids." Precis det svar jag letade efter. Kommer nog med en uppdatering framöver när jag kommit igång.
                  Det fungerar säkert alldeles utmärkt att ha drottningrasboror med de andra fiskarna men någonstans i bakhuvudet har jag en aning om att barber är svåra romtjuvar? Det kanske kan ställa till det för dig om du vill få fram lite ciklidyngel? Själv har jag nyss deporterat ett par amanoräkor samt ett litet stim röd fantomtetra ur mitt 222-liters med tanke på framtida ciklidlekar.
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • FINN
                    Användare
                    • juni 2010
                    • 679

                    #54
                    Jag gjorde iordning ett västafrika kar i dag, slängde i 20st congotetrer och
                    3par P t negeria red Det ser lite tomt ut nu så det får bli lite mer fisk så småningom.
                    Kommer att lägga upp lite bilder på taeniatusarna när dom blivit lite mer hemmastadda.

                    Kommentar

                    • FINN
                      Användare
                      • juni 2010
                      • 679

                      #55
                      Lite bilder på det ena paret. Dom är inte fullt utfärgade ännu men det kommer väl. Pelvicachromis taeniatus 'Nigeria red'

                      Kommentar

                      • FINN
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 679

                        #56
                        Lite parbilder.

                        Kommentar

                        • FINN
                          Användare
                          • juni 2010
                          • 679

                          #57
                          Och några till:

                          Kommentar

                          • FINN
                            Användare
                            • juni 2010
                            • 679

                            #58
                            Fick tag i 6st Nanochromis parilus .
                            Tror jag fick 4st hanar & 2st honor.

                            Kommentar

                            • HåE
                              Användare
                              • september 2007
                              • 1525

                              #59
                              Fina bilder FINN!
                              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                              Kommentar

                              • FINN
                                Användare
                                • juni 2010
                                • 679

                                #60
                                Ursprungligen postat av HåE
                                Fina bilder FINN!
                                Tackar
                                Vattnet är inte riktigt som det ska men det blir bättre till helgen och då ska det väl bli lite klarare bilder.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...