Tips på en rolig monsterfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Tips på en rolig monsterfisk

    Tjenare alla! Jag är just nu i den lite småjobbiga fasen då jag av okänd anledning funderar på att skaffa nån ny frän firre. Men jag velar hit och dit, fram och tillbaka, från dag till dag och jag vet helt enkelt inte vad jag ska skaffa.

    Jag hade en redtail för något år sedan som blev en av de ballaste och mest personliga fiskar jag har ägt. Att skaffa en till lockar något oerhört, trots att all logik säger Nej och åter NEJ, men det slutade med avlivning den gången och det är detta som håller mig tillbaka.


    Diverse önskemål

    Maxstorlek: Spelar ingen roll egentligen. Jag gillar verkligen stora fiskar, ju större desto bättre i princip, och jag kan hantera avlivning om det är den vägen som behövs, men helst hade jag velat få tips på fiskar som jag kan ha kvar ett tag nu. Större kar kan säkert införskaffas men största karet just nu är på 540l, så för fiskar som vill ha lite space och simmar runt en del så är nog 40-50cm en alldeles tillräckligt uttöjd maxgräns. Den bör helst vara snabbväxande också, eller också måste den vara rolig att ha även som liten.

    Världsdel: Spelar inte heller någon roll, men helst någonstans där "vanligt" vatten funkar, jag vill kunna flytta om fisken/fiskarna i karen allt eftersom de växer. Minimalt med vattenpyssel är önskvärt.

    Foder: Köttig mat. Köttätare är närapå ett krav, jag gillar verkligen rovfiskarnas lömskhet, men den måste klara av annat än levandefoder också.

    Beteende: Gärna oskygg och framåt, och helst ska den hålla till i de övre delarna av karet.




    De jag har funderat på är:

    Påfågelciklider. Jag har två pyttesmå just nu. En ny grupp hade definitivt varit ett alternativ om jag hittar fina.

    Redtailmal. Ja jag vet att det är korkat... Få mig att välja något annat!

    Ormhuvudsfisk. Ruggigt fräna fiskar, men det är tyvärr svårt att hitta just de arterna man vill ha. C. marulioides har jag testat, den hade verkligen ett störtskönt beteende, men den dog tyvärr och efter det släppte jag allt vad ormhuvven var i ren besvikelse. Hade jag hittat fler sådana så...

    Lungfisk. Hur fräna som helst! Men otroligt sega och vad kan man ha dem med för att få lite mer liv i karet? Jag hade en gång ett exemplar på 40cm som verkade tycka att lika stora fengäddor hörde till matsedeln.

    Frontosa. Jag har aldrig testat tanganyika, en grupp frontosor vore skoj att prova. Otroligt ståtliga fiskar. Men jag har hört att de växer supersakta och jag har lätt att tröttna om det går för segt.

    Sedan vet jag inte...

    Har ni några tips?
    Senast redigerad av FI; 19 oktober 2010, 19:53.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    En sån här kanske.

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      #3
      Cichla ocellaris är ju en annan bli ju en rejäl bit kanske inte helt lätt att få tag i kanske säger jag utan att veta säkert hehe..
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Här kanske du hittar nåt om du råkar åka ned till fjollträsk:
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Mattias Nilsson
          Användare
          • april 2002
          • 467

          #5
          Arowana? Silver blir väldigt stor fort och det är vanligt med drop-eye som ser lite trist ut, men det finns ju andra arter, en Jardini kanske? Blir inte riktigt så stor och växer inte riktigt lika fort, men kan dock vara betydligt mer aggro.... Och visst blir den också för stor för ett 540 vad det lider....
          Kan säga att jag är lite i samma tankar, vill ha något nytt kul till mitt 720, men kan inte riktigt bestämma mig..... Är också inne på något relativt stort
          Mvh
          Mattias

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #6
            Frontosa är sega.
            Om det inte måste vara en ciklid: Ormhuvud.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Kimmy-
              Användare
              • juni 2010
              • 458

              #7
              Vem kan inte vilja ha en sådan??

              Mvh / Jimmy

              Lokal

              Kommentar

              • Kimmy-
                Användare
                • juni 2010
                • 458

                #8
                kan du inte testa hålla en svensson gädda? bara ut o kroka en lagom liten
                Mvh / Jimmy

                Lokal

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #9
                  Tetraodon Lineatus som Ove länkar till är hur balla som helst. Min är nu över 20 cm och är absolut den tamaste, galnaste, oräddaste och sjukaste fisk jag haft. Dödar allt. Äter allt. Kollar runt på sin omgivning med stora hundögon. Nackdelen är såklart att de kan bara var en fisk i det karet och det är kulan

                  Finns många olika kulfiskar. Spana in Tetraodon Mbu, där snackar vi nötknäckare!


                  Kom förbi någon dag över en kaffe så får du kika själv =)
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1055

                    #10
                    Är det bara jag som tycker att det är fullständigt bakvändt och o etiskt att ens fundera på att skaffa en fisk eller annat djur bara för att det är fräckt när man är medveten och dessutom inte har ngt problem med att avliva den när den blir förstor???
                    Jag gillar inte katter tex. men nog fan tycker jag det är fel att skjuta sin sommarkatt bara för att den inte funkar inomhus i stan!!

                    Skaffa inte en fisk som du kommer behöva avliva i sista änden... det är mitt svar
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Crenicichla, har samma känsla... men av de alternativ som fanns rekommenderar jag Påfåglar. Köpte in fyra till jobb för ett tag sedan, och de har växt ca 1 cm per månad. Otrolig tillväxt, framåt, köttätare, lätt handtama (men passa fingrarna!) och blir ändå inte extremt för stora för ett 540 (ett par).

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Norrland
                        Användare
                        • december 2009
                        • 557

                        #12
                        DRE - "Fjollträsk" he! he! he!

                        Skaffa en Arowana. Men ge fan i att ha ihjäl fisken ifall du inte klarar den. Du får måtta skeden för böveln.
                        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Vargtetra - Hoplias malabaricus, dom växer fort. Första två månaderna växte min från 6 cm till 18 cm. Efter det har inte tillgången på mat varit lika bra så den är väl runt 30 cm nu ett år senare. Men någon aktiv simmare är det inte. Nackdelen är att det inte går att ha med andra fiskar om de inte är minst 10 cm större och gärna bepansrade.

                          Kommentar

                          • knockout
                            Användare
                            • juli 2008
                            • 82

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kimmy-
                            Vem kan inte vilja ha en sådan??

                            Jag är väl blödig? Men det där var lite väl magstarkt! Fredagsnöje för familjen? Dom kunde väl gett den en mindre fisk.

                            Lejon som river gnu, inga problem. Men att släppa in en gnu till lejonen i djurparken vore obehagligt att skåda.

                            Kommentar

                            • Ola Sjödin
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 514

                              #15
                              Även jag lägger en röst på Hoplias. Jag tror till och med att de har sådana på Djurmagazinet på Storheden. Visst är det så Alex?

                              När de blir stora så är de otroligt maffiga!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...