Tålig Dvärgciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Guianacaras är väldigt snygga och har ett aktivt men fredligt beteende. De gräver ur hålor. En för honan och en för hannen. Hnan lägger ägg på sidan eller taket i hålan och därefter är hanen inte välkommen, han jagas bort 1-2 dm som vilken annan fisk som hellst. Däremot när han väl är ute ut "boet" så jagar även han lite strax utanför hålan. Jag skulle säga att de är snäppet tuffare än nyckelhål, dvs fredliga.
    De mörknar åt det oranga hållet på huvudet under lek.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #17
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      De flesta Apisto går bort, trivs sällan med värmen. Inkan är t ex från Peru vad jag vet, och gillar bäst temp under 25 grader. Värme gillar däremot Fjärilarna, men de är rätt känsliga och också rätt kortlivade. Fördel att man kan komplettera i nästan alla butiker. Tåliga dvärgar är det ont om, enligt mig. Palettciklider och A. thomasi hör till dem iaf. Boliviansk fjäril räknar jag också som tålig, men den blir rätt stor ändå. Vet inte hur någon av dessa klarar sig i diskusvärme.

      Hilsen,

      /P
      Tjenare patrik ;-) hoppas att Du tat med dej "piskan" till haninge, så att Du kan visa några nya trix ;-) Måste bara kommentera det Du skrev här. Att de flesta Apistos går bort pga. värmen. Mej vetligen finns det apistos inärheten av all discus biotoper i Amazonas-regionen. Och då lever ju ändå de små rackarna på grundare vatten än sina avlägsna discus-släktingar. Problemet är att vildfångade Apistos är extremt känsliga emot det mesta. bara vana Akvarister bör pröva på dessa. Jag har själv ett gäng mardrömar om dem i bagaget. Tillbaka till tråden..jo pröva på någon svensk gammal odlings stam. finns ett tiotal därute i butikerna. Prata med personalen. Och var väldigt försiktig när Du vänjer in Dvärgarna med ditt "varma" Discusvatten. butikerna har sällan mer än 24C i burkarna, så tag god tid på dej med inkoppningen. Mvh.

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #18
        Ursprungligen postat av Crenicichla
        Vilka tänker du på då?

        Guianacara verkar vara relativt lätta medans Biotodoma inte verkar vara av det tåligare slaget... Jag kanske har fel men de är vad jag fått för mig i alla fall och några Geosar i 10-12cm storleken känner jag inte till, skulle vara ngn ur Brasiliensis komplexet då men de lär vara allt för tuffa för Diskusen.
        Så om jordätare så tror jag på Guianacaran om den skall vara tålig, är det bara storleken som spelar roll så funkar kanske Bitodoman med.
        Det var de jag tänkte på.

        Kommentar

        • Micke_720
          Användare
          • november 2003
          • 368

          #19
          Hej

          Geophagus Altifrons går mkt bra med Diskus..dock är de inga små ciklider..
          Just nu har jag provat med med 10 små Diskusar Marlboro red med min Vf G. Altifrons.
          Geophagusen är ca 15-24cm. Men diskusen får bra med mat och tar för sig.
          Det jag kollar lite om man skulle byta de stora Altifronsen mot en mindre art som inte plockar små tetror.
          Mång bra tips har kommit i tråden ; ) Tackar.
          Jag får se om jag byter ut mina raringar..mot något mindre.

          Mvh Micke

          Kommentar

          Arbetssätt...