Tålig Dvärgciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_720
    Användare
    • november 2003
    • 368

    Tålig Dvärgciklid

    Hej

    Jag söker en tålig Dvärgciklid.
    Som skall vara lite underhållning i ett Diskus kar på 720 liter.
    Fjärilscikliden är ju en gammal klassiker?

    Mvh Micke
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Ursprungligen postat av Micke_720
    Hej

    Jag söker en tålig Dvärgciklid.
    Som skall vara lite underhållning i ett Diskus kar på 720 liter.
    Fjärilscikliden är ju en gammal klassiker?

    Mvh Micke
    Håller med dig fjärilscikliden är hyffsat tålig och mycket grann att titta på.
    CA

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Kolla också den bolivianska fjärilscikliden, någon bågfensciklid och t.ex. någon Laetacara.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • jocke.75
        NCS Medlem
        • oktober 2007
        • 32

        #4
        Några av mina favoriter är Nijsseni,Viejita,Mackmasteri och Baenschi Inka dom går bra med både Discus och Altum.
        Mvh. Jocke

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Ap. Cacatouides?
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            De flesta Apisto går bort, trivs sällan med värmen. Inkan är t ex från Peru vad jag vet, och gillar bäst temp under 25 grader. Värme gillar däremot Fjärilarna, men de är rätt känsliga och också rätt kortlivade. Fördel att man kan komplettera i nästan alla butiker. Tåliga dvärgar är det ont om, enligt mig. Palettciklider och A. thomasi hör till dem iaf. Boliviansk fjäril räknar jag också som tålig, men den blir rätt stor ändå. Vet inte hur någon av dessa klarar sig i diskusvärme.

            Hilsen,

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Micke_720
              Användare
              • november 2003
              • 368

              #7
              Hej

              Det finns nu mera många varianter av Palettcikliden som kankse kan var intressanta.
              Synd bara att de inte är från SA, men man kankse inte kan få allt. ; )

              Jag har testat A. Hongsloi med så där resultat. Dock inte med Diskus.
              Apistogramma släktet kanske inte e något för mig.

              Mina Huvud spår blir:
              Fjärilsciklid (vanlig)
              Någon variant av Palettciklid. Denna är väl lätt lekt också?
              Då kanske man kan leka av ett par i ett litet akvarium inann de får gå det stora karet.
              (Kan ju vara kul med ett gäng i ett 720l kar)

              Mvh Micke

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                De har riktigt fina Pelvicachromis taeniatus (någon variant tror jag) på Djuraffären vid Kungens kurva i sthlm.

                /David
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke_720
                  Hej

                  Det finns nu mera många varianter av Palettcikliden som kankse kan var intressanta.
                  Synd bara att de inte är från SA, men man kankse inte kan få allt. ; )

                  Jag har testat A. Hongsloi med så där resultat. Dock inte med Diskus.
                  Apistogramma släktet kanske inte e något för mig.

                  Mina Huvud spår blir:
                  Fjärilsciklid (vanlig)
                  Någon variant av Palettciklid. Denna är väl lätt lekt också?
                  Då kanske man kan leka av ett par i ett litet akvarium inann de får gå det stora karet.
                  (Kan ju vara kul med ett gäng i ett 720l kar)

                  Mvh Micke
                  Apisto är rätt straight forward under rätt förutsättningar. I diskuskar tynar de dock lätt bort vad jag förstått (hinner inte med vid matning plus värmen). I ett eget kar med rätt förutsättningar är det fantastiska fiskar.

                  Fjärilar är bra, eftersom de trivs med värmen. Krux att få i dem tillräckligt med mat samt att de är kortlivade och rätt känsliga (läs t ex om arten i Cichlid Atlas, deras erfarenheter stämmer bra överens med mina). Paletter är nog det bästa valet, mycket tåliga och lättlekta, oftast extremt bra yngelvård, tror de pallar med värmen också även om det inte är optimalt. P. taeniatus är lite känsligare än den vanliga paletten. Vet inte om paletter är för tuffa för diskus dock, de hör inte till de ciklider som backar först.

                  Hilsen,

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • september 2007
                    • 890

                    #10
                    Jag har provat Apisto (diverse), Schackbräden (VF Dicrossus maculatus) och Bågciklider (Nannacara taenia) med Diskus.

                    Apisto blev aldrig långlivade utan tynade bort.

                    Schackbräden fungerade bra och var riktigt trevliga, hade flera lekar, men rommen utvecklades aldrig eftersom det var för högt pH.

                    Bågciklider fungerade utmärkt, jag satt faktiskt i går och tittade på några stycken som är avkomlingar från de jag släppte ner i burken någon gång 2008, tippar att det är tredje eller fjärde genrationen eftersom de inte var fullvuxna. I karet går numera Jordätare och de verkar som sagt fungera även med dessa.
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #11
                      De mindre (10-12 cm) arterna av jordätarna är tåliga, oftast fredliga och relativt små.

                      Kommentar

                      • Ola Sjödin
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 514

                        #12
                        Jag har aldrig provat men jag funderar på att skaffa schackbräden till våra diskusar. De har alltid lockat mig men jag har inte riktigt haft något lämpligt kar till dem. När de är vuxna så är de ju helt fantastiska med sina långt utdragna fenor.

                        Kommentar

                        • c90368
                          Användare
                          • september 2007
                          • 890

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                          Jag har aldrig provat men jag funderar på att skaffa schackbräden till våra diskusar. De har alltid lockat mig men jag har inte riktigt haft något lämpligt kar till dem. När de är vuxna så är de ju helt fantastiska med sina långt utdragna fenor.
                          Notera att jag hade Schackbrädesciklid Dicrossus maculatus och inte Lyrstjärts Schackbräden Dicrossus filamentosus med mina Diskus.

                          Har haft Lyrstjärten flera gånger, en av mina favoriter, men jag tror inte att de skulle trivas med stora Diskus, är lite för blyga för sällskapet. Men jag har som sagt var inte testat.
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Ola Sjödin
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 514

                            #14
                            Ursprungligen postat av c90368
                            Notera att jag hade Schackbrädesciklid Dicrossus maculatus och inte Lyrstjärts Schackbräden Dicrossus filamentosus med mina Diskus.

                            Har haft Lyrstjärten flera gånger, en av mina favoriter, men jag tror inte att de skulle trivas med stora Diskus, är lite för blyga för sällskapet. Men jag har som sagt var inte testat.
                            OK, låter rimligt.

                            Kommentar

                            • Crenicichla
                              Användare
                              • november 2006
                              • 1055

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lundensis
                              De mindre (10-12 cm) arterna av jordätarna är tåliga, oftast fredliga och relativt små.
                              Vilka tänker du på då?

                              Guianacara verkar vara relativt lätta medans Biotodoma inte verkar vara av det tåligare slaget... Jag kanske har fel men de är vad jag fått för mig i alla fall och några Geosar i 10-12cm storleken känner jag inte till, skulle vara ngn ur Brasiliensis komplexet då men de lär vara allt för tuffa för Diskusen.
                              Så om jordätare så tror jag på Guianacaran om den skall vara tålig, är det bara storleken som spelar roll så funkar kanske Bitodoman med.
                              MVH

                              Kristofer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...