Ciklidbladet 3/2010 innehållsdiskusion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Ciklidbladet 3/2010 innehållsdiskusion

    Hejsan

    Jag ar i Australien pa ISBE 2010 www.isbeperth2010.com men lat inte det hindra er fran att diskutera innehall samt komma med positiv samt negativ kritik!
    Senast redigerad av Ola Svensson; 28 september 2010, 02:08.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #2
    Ja glöm nu inte att lyfta frågan på konferensen om inte epigenetikens outforskade teorier är svaret på många fiskars otroliga anpassningsförmåga?!

    Kommentar

    • Rooster
      NCS Medlem
      • november 2009
      • 473

      #3
      Tja är det nån som fått sitt CB?

      Kommentar

      • Byttorp
        Användare
        • november 2003
        • 1585

        #4
        Ursprungligen postat av Rooster
        Tja är det nån som fått sitt CB?
        Dom som jobbade med adresseringen har fått sina ex...några på lagret har fått sina...i övrigt så har nog ingen ännu fått sin tidning då den hämtades av posten i fredags em i Sthlm och det tar normalt 3 dagar att skicka den, och då menas det tre arbetsdagar...ibland kan vi dock ha tur så att den kommer ut på tisdagen till vissa medlemmar.....så..håll tummarna...
        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
        Ordförande GCG

        Kommentar

        • Rooster
          NCS Medlem
          • november 2009
          • 473

          #5
          Aha då förstår jag, då är den alltså inte försenad eller det att den inte kommit fram till mig (har hänt nån gång tidigare nämligen). Tack för svaret, ser fram emot ett CB i brevlådan. (=

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #6
            Fick CB idag, ett brett, bra nummer. "Praktisk akvaristik" av Patrik är alltid intressant läsning bland annat.

            Mvh Jari

            Kommentar

            • Rooster
              NCS Medlem
              • november 2009
              • 473

              #7
              Fick mitt idag oxå, yippie!
              Har inte ens hunnit kolla i det men vet redan nu att Anton lambojs avsnitt är det som lockar mig mest. Tycker att det har vart den intressantaste läsningen i de senaste numren. Både de mer ovanliga släktena och de mer vanliga (i handeln).

              Kommentar

              • saik97
                Användare
                • mars 2009
                • 2

                #8
                Jag har inte fått CB än!!

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8597

                  #9
                  Ursprungligen postat av saik97
                  Jag har inte fått CB än!!
                  Maila vår medlemsansvarige om inte bladet kommer denna vecka.

                  (Har Du flyttat? Meddela i så fall Din nya adress.)
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Byttorp
                    Användare
                    • november 2003
                    • 1585

                    #10
                    Alla bör ha fått sina tidningar men jag får likväl ett 10-15 tal tidningar i retur vid varje utskick och om man inte hör av sig till mig när man flyttar så är det svårt att skicka nästa tidning rätt. Att sitta och försöka leta upp Peter Andersson som tidigare bodde i Stockholm är dessutom lite svårt som ni kanske förstår.
                    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                    Ordförande GCG

                    Kommentar

                    • chas
                      Användare
                      • augusti 2009
                      • 304

                      #11
                      Ursprungligen postat av Byttorp
                      Alla bör ha fått sina tidningar men jag får likväl ett 10-15 tal tidningar i retur vid varje utskick och om man inte hör av sig till mig när man flyttar så är det svårt att skicka nästa tidning rätt. Att sitta och försöka leta upp Peter Andersson som tidigare bodde i Stockholm är dessutom lite svårt som ni kanske förstår.
                      Jag har inte fått mitt CB. Jag adressändrade för ett tag sen till nån. Men jag tar min nya adress till dig via pm. Jag har så mycke o göra så jag hade helt glömt bort att det skulle komma nu, hur jag nu kan ha gjort det
                      http://naistick.wix.com/photo

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Jamen har ni inga kommentarer om innehallet! Vad tyckte ni t ex om mina tva artiklar?
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Artikeln som var 10 år gammal var det första jag halkade in på. Lite tråkigt att den kom i samband att African Diving slår igen butiken eftersom mycket i artikeln var kopplat till deras verksamhet.

                          En sak som jag funderat mycket på under senare tid är varför kostar inte VF fisk mer än den gör. Tror nästan man kan säga att fisken var dyrare på åttiotalet än vad den är idag. Vet inte men jag får inte ihop det.
                          Senast redigerad av tege; 08 oktober 2010, 18:10.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Ursprungligen postat av tege
                            En sak som jag funderat mycket på under senare tid är varför kostar inte VF fisk mer än den gör. Tror nästan man kan säga att fisken var dyrare på åttiotalet än vad den är idag. Vet inte men jag får inte ihop det.
                            Nyhetens behag? Tar vi sjöciklider så kom det en hel del nytt på 80-talet och det var dessutom mer poppis med sjöciklider då. Kombon ger ett dyrt pris, jmf med idag. Eller?

                            Har i övrigt bara skummat tidningen, varit i Tyskland samt plockat på mig något liknande en lunginflammation. Olas artikel om sardinerna gillar jag, allt som berör Tanganyika läser jag med intresse. I övrigt var Lagrets reklam klockren - största igenkännande garvet på länge!!

                            Hilsen,

                            /P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 2753

                              #15
                              Kollade in Aquarium Malawis färska lagerlista på P.trewavasae 540:-.
                              Mitt minne säger mig att när jag såg den arten för första gången hos Stig Jansson i Sundbyberg så skulle han ha 2000:- för paret. Kommer inte riktigt ihåg när men helt säkert är det länge sedan och visst det kanske inte var exakt samma storlek på fisken.
                              Men hur än det är med tanke på allt jobb alla transporter, hur många som lägger ner jobb innan man har fisken hemma så tycker jag det är ett under att dom är så pass billiga som dom är.
                              Varför köpa odlat när VF är nästan lika billigt. Oftast är VF könsbestämda och man behöver inte köpa fler än man behöver, tänker mest på tropheus då.

                              Olas sardinartikel är förstås intressant och sorglig om man tror att värmestegringen kommer att fortsätta.

                              Sen akvarietipset om hur man får upp PH och varför känns klockren, sånt gillas nog speciellt av dom yngre som inte varit med så länge.

                              Har inte heller läst allt, tidningen ska ju räcka i 3 månader.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              Arbetssätt...