Ciklidbladet 3/2010 innehållsdiskusion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PatrikMalmo
    svarade
    Gillade även Lambojs artikel, för övrigt. Paletter är bland de trevligaste och snyggaste cikliderna, enligt mig. Saknar lite om odling bara. Generellt kan jag sakna artiklar kring akvarieerfarenheter av afrikanska/sydamerikanska dvärgar. Misstänker att det är svårt att hitta/få folk att skriva sådana, så jag klankar absolut inte ned på någon.

    Lämna en kommentar:


  • Mikael W
    svarade
    Hög intraspecifik aggression betyder väl generellt att fisken attackerar alla individer inom samma art, oberoende av kön. Medan den inte bryr sig om fiskar som tillhör andra arter än den själv. Sen kan det väl variera så, att det ibland går att hålla bara en hanne, ibland svårigheter mellan hanne och hona (eller vice versa).

    Den kan då lugnt hållas tillsammans med andra arter. Och hos vissa arter med hög intraspecifik aggression (såsom Mbuna och Tropheus) kan man hantera denna genom att hålla många individer. Då sprids attackerna ut så att ingen enskild individ drabbas.

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    Ursprungligen postat av HåkanM
    i Anton Lambojs artikel så står det bla " p.sacrimontis är något mer krävande än p pulcher och har även en hög intraspecifik aggression ". vad menas med detta, att den jagar honan hårt eller ?, eller att man bara kan ha en hane ??.
    "intraspecifik aggression" bor oversattas med inomartsaggression. Vi ska tanka pa det i fortsattningen.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Ursprungligen postat av HåkanM
    i Anton Lambojs artikel så står det bla " p.sacrimontis är något mer krävande än p pulcher och har även en hög intraspecifik aggression ". vad menas med detta, att den jagar honan hårt eller ?, eller att man bara kan ha en hane ??.
    Både och, såvitt jag begriper. De kan helt enkelt vara jäkliga mot alla av samma sort.

    Hilsen,

    /P

    Lämna en kommentar:


  • HåkanM
    svarade
    i Anton Lambojs artikel så står det bla " p.sacrimontis är något mer krävande än p pulcher och har även en hög intraspecifik aggression ". vad menas med detta, att den jagar honan hårt eller ?, eller att man bara kan ha en hane ??.
    Senast redigerad av HåkanM; 09 oktober 2010, 23:14.

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    [QUOTE=PatrikMalmo;I övrigt var Lagrets reklam klockren - största igenkännande garvet på länge!!
    Inget märkvärdigt
    det är så fiskarna ser ut från andra sidan
    nästa blir i färg

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av tege
    Eller exportörer ökat.
    Du har rätt
    antalet exportörer som har lagt ner har ökat markant

    Lämna en kommentar:


  • tege
    svarade
    Ursprungligen postat av nicson
    Tror att marknaden var större på 80-talet. Känns det inte som om antalet ciklidister har minskat?
    Eller exportörer ökat.

    Lämna en kommentar:


  • nicson
    svarade
    Ursprungligen postat av tege
    Artikeln som var 10 år gammal var det första jag halkade in på. Lite tråkigt att den kom i samband att African Diving slår igen butiken eftersom mycket i artikeln var kopplat till deras verksamhet.

    En sak som jag funderat mycket på under senare tid är varför kostar inte VF fisk mer än den gör. Tror nästan man kan säga att fisken var dyrare på åttiotalet än vad den är idag. Vet inte men jag får inte ihop det.
    Tror att marknaden var större på 80-talet. Känns det inte som om antalet ciklidister har minskat?

    Lämna en kommentar:


  • tege
    svarade
    Kollade in Aquarium Malawis färska lagerlista på P.trewavasae 540:-.
    Mitt minne säger mig att när jag såg den arten för första gången hos Stig Jansson i Sundbyberg så skulle han ha 2000:- för paret. Kommer inte riktigt ihåg när men helt säkert är det länge sedan och visst det kanske inte var exakt samma storlek på fisken.
    Men hur än det är med tanke på allt jobb alla transporter, hur många som lägger ner jobb innan man har fisken hemma så tycker jag det är ett under att dom är så pass billiga som dom är.
    Varför köpa odlat när VF är nästan lika billigt. Oftast är VF könsbestämda och man behöver inte köpa fler än man behöver, tänker mest på tropheus då.

    Olas sardinartikel är förstås intressant och sorglig om man tror att värmestegringen kommer att fortsätta.

    Sen akvarietipset om hur man får upp PH och varför känns klockren, sånt gillas nog speciellt av dom yngre som inte varit med så länge.

    Har inte heller läst allt, tidningen ska ju räcka i 3 månader.

    Lämna en kommentar:


  • PatrikMalmo
    svarade
    Ursprungligen postat av tege
    En sak som jag funderat mycket på under senare tid är varför kostar inte VF fisk mer än den gör. Tror nästan man kan säga att fisken var dyrare på åttiotalet än vad den är idag. Vet inte men jag får inte ihop det.
    Nyhetens behag? Tar vi sjöciklider så kom det en hel del nytt på 80-talet och det var dessutom mer poppis med sjöciklider då. Kombon ger ett dyrt pris, jmf med idag. Eller?

    Har i övrigt bara skummat tidningen, varit i Tyskland samt plockat på mig något liknande en lunginflammation. Olas artikel om sardinerna gillar jag, allt som berör Tanganyika läser jag med intresse. I övrigt var Lagrets reklam klockren - största igenkännande garvet på länge!!

    Hilsen,

    /P

    Lämna en kommentar:


  • tege
    svarade
    Artikeln som var 10 år gammal var det första jag halkade in på. Lite tråkigt att den kom i samband att African Diving slår igen butiken eftersom mycket i artikeln var kopplat till deras verksamhet.

    En sak som jag funderat mycket på under senare tid är varför kostar inte VF fisk mer än den gör. Tror nästan man kan säga att fisken var dyrare på åttiotalet än vad den är idag. Vet inte men jag får inte ihop det.
    Senast redigerad av tege; 08 oktober 2010, 18:10.

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    Jamen har ni inga kommentarer om innehallet! Vad tyckte ni t ex om mina tva artiklar?

    Lämna en kommentar:


  • chas
    svarade
    Ursprungligen postat av Byttorp
    Alla bör ha fått sina tidningar men jag får likväl ett 10-15 tal tidningar i retur vid varje utskick och om man inte hör av sig till mig när man flyttar så är det svårt att skicka nästa tidning rätt. Att sitta och försöka leta upp Peter Andersson som tidigare bodde i Stockholm är dessutom lite svårt som ni kanske förstår.
    Jag har inte fått mitt CB. Jag adressändrade för ett tag sen till nån. Men jag tar min nya adress till dig via pm. Jag har så mycke o göra så jag hade helt glömt bort att det skulle komma nu, hur jag nu kan ha gjort det

    Lämna en kommentar:


  • Byttorp
    svarade
    Alla bör ha fått sina tidningar men jag får likväl ett 10-15 tal tidningar i retur vid varje utskick och om man inte hör av sig till mig när man flyttar så är det svårt att skicka nästa tidning rätt. Att sitta och försöka leta upp Peter Andersson som tidigare bodde i Stockholm är dessutom lite svårt som ni kanske förstår.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...