valet 2010

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #46
    Jag kan ta lite hur det funkar med denna rehabiliteringskedja som alliansen pratar så gott om.
    Rehabiliteringskedjan kommer in efter 90 dagar och efter 365 dagar så är man färdigrehabiliterad, det vill säga i mitt fall så var klar med rehabiliteringskedjan en månad innan jag skulle operera mig.
    Det blev lite problem när dom hade opererat mig, för att jag var ju redan klar med min rehah enligt dessa fantastiska regler, så det blev ingen rehab för mig, jag försökte få försäkringskassan att gå med lite rehab i varmvattenbassäng, och då hade jag läkarintyg från både ortoped och reumatolog, nej det var solklart min rehab var klar innan jag opererade mig.
    Men räddningstjänsten fick ställa upp med lite tid istället.Janne

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #47
      Ursprungligen postat av tege
      Man kan väl säga att det är någe sjukt över den där regeln.

      Hitintills ej drabbad, fan man behöver nog gå kurs hur det är om man blir sjuk.
      Du kan ringa mig tomas, jag kan allt om detta sjuka system, och jag tror att jag har råkat för dom största idioterna som finns.
      Ja det gäller att vara jävligt frisk, för om man hamnar i detta system och inte är riktigt frisk, då lovar jag dig att man tar livet av sig, vilket många gör.
      Det är därfor det kallas stupstocken, för när denna stackars människa hamnar i läget när hon blir utförsäkrad, så tar många livet av sig, för då rasar ofta allt.Janne
      Senast redigerad av malawijanne; 21 september 2010, 15:56.

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #48
        Tyvärr så är det väl så att våra lagar o förordningar inte ger så mycket spelrum o någon tolknings utrymme för sunt förnuft. Och att det finns individer som ramlat mellan stolarna både med det gamla o nya systemet är väl också uppenbart men att någon från höger eller vänster skulle ha det som strategi o mening tror jag inte ett skit på.
        Följer man lagstiftningen strikt så kan det bli fel likväl som om man ger utrymme för tjänstemanna tolkning. Vad som är bäst tja för de som faller emellan är så klart inget bra.

        Men helt klart finns också de som tycker de fått en chans att komma tillbaka, för det finns två sidor på myntet o allt är inte svart eller vitt.
        Jag träffar ofta personer som varit sjukskriva/sjukpensionärer länge, många gånger t.om mot deras vilja då det varit ett sätt att få bort dem ut statistiken för långtidssjukskrivna o arbetslösa.
        T.ex undersköterskan som fick en ny knäled vilket gjorde att hon inte fick lyfta mer än max 30 kilo. Hon var sjukskriven i 8 år trots att alla visste att vårdjobbet var kört. Efter 8 år blev det sjukpension. En ny betald arbetsutbildning hade både hon o skattebetalarna tjänat på. Så för många kan kontakten med arbetsförmedlingen en chans att bryta med det gamla o starta om.
        För många andra är långtidssjukskrivning också en väg till social isolering, depressioner o håglöshet. Och även i denna grupp finns så klart suicid som en lösning då man inte länger känner sig behövd eller att man har en funktion längre.

        Träffade också för ett tag sedan en dam (60+) som efter många 10 tals år av psykisk ohälsa börjat på ett postorder företag. Jobbet bestod i att vika en handduk, stoppa den i en påse, stoppa i en bruksanvisning, vika o klistra igen. Hon sa Kaj kan du tänka dig att jag har fått ett riktigt jobb vid min ålder. Det fick allfall mig o tänka vad mycket en annan tar för givet.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #49
          Bra skrivet Kaj. Man ska aldrig underskatta betydelse av arbete...att ha känslan av att göra skillnad och vara en värdefull individ lyfter livets mening för många och det har det gjort för mig.

          Det ena behöver inte ta ut det andra...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #50
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Tyvärr så är det väl så att våra lagar o förordningar inte ger så mycket spelrum o någon tolknings utrymme för sunt förnuft. Och att det finns individer som ramlat mellan stolarna både med det gamla o nya systemet är väl också uppenbart men att någon från höger eller vänster skulle ha det som strategi o mening tror jag inte ett skit på.
            Följer man lagstiftningen strikt så kan det bli fel likväl som om man ger utrymme för tjänstemanna tolkning. Vad som är bäst tja för de som faller emellan är så klart inget bra.
            Om det är deras mening det vet jag inte, men skapar man en lag och skiter i att följa upp och ändra om konsekvenserna slår åt helskotta fel. Då får man som politiker förbaske mig också ta konsekvenserna av det.

            Under den gamla sosseregeringen funkade det dåligt, nu funkar det uselt och det är faktiskt alliansens fel. Även om de skiter i dom sjuka så borde de väl ändå inse att det är samhällsekonomiskt vansinne att låta högavlönade läkare idag få lägga en stor del av sin arbetstid på pappersarbete som skapats som en konsekvens av lagen.

            Jag är absolut inte emot att de som kan ges möjlighet att ta sig tillbaka in i arbetslivet. Men låt oss ändå acceptera fakta att alla kanske inte kan göra det utan faktiskt måste förtidspensioneras eller jobba deltid.

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #51
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Under den gamla sosseregeringen funkade det dåligt, nu funkar det uselt och det är faktiskt alliansens fel. Även om de skiter i dom sjuka så borde de väl ändå inse att det är samhällsekonomiskt vansinne att låta högavlönade läkare idag få lägga en stor del av sin arbetstid på pappersarbete som skapats som en konsekvens av lagen.
              Visst är det det men det är ju knappast ett nytt problem. Örlings granskade kirurgin jämtland år 2000
              Och "knivtiden" var 12.3 % av den totala arbetstiden. En liknande tidsstudie från Sahlgrenska något år senare visade att kirurgerna där opererade effektivt 7 veckor av 52. Så det samhällsekonomiska vansinnet har pågått ett tag.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • JK.
                Användare
                • juni 2010
                • 136

                #52
                Människor i olika svåra sitsar, fysiskt sjuka eller psykiskt sjuka fyller åtminstone två stora politiska funktioner. Märk väl att jag inte skrev någonting om deras människovärde. De politiska funktionerna är som både piska och morot.

                Titta där! Stackare, tänk att vara handikappad. Eller akta dig för den där galningen som mumlar för sig själv och skakar i kroppen. Vilken tur att man har det bra egentligen, man ska inte klaga! Bäst att ta sitt ansvar, annars kan man hamna där nere.

                Ja, det är bra om man kan slippa vara handikappad och man ska vara tacksam över det. Men det innebär inte att man behöver vara helt och hållet nöjd med hur samhällena är ändå.

                Kom igen, klaga inte, annars kan man sluta "där nere!"

                Så det är både som piska och morot den fysiskt handikappade och även psykiskt handikappade används i politiska utspel, även på mindre plan och inte enkom i politiska debatter. Är det en som fuskar så sätts det in hårda tag och det blir mer eller mindre kollektiva bestraffningar. Även de sjuka börjar skylla på fuskare. Ja, det är taskigt att fuska, men de riktiga fuskarna kan man hitta på andra ställen.
                Senast redigerad av JK.; 21 september 2010, 22:02.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #53
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Visst är det det men det är ju knappast ett nytt problem. Örlings granskade kirurgin jämtland år 2000
                  Och "knivtiden" var 12.3 % av den totala arbetstiden. En liknande tidsstudie från Sahlgrenska något år senare visade att kirurgerna där opererade effektivt 7 veckor av 52. Så det samhällsekonomiska vansinnet har pågått ett tag.
                  Jag har som sagt ALDRIG påstått att detta inte var ett problem tidigare.
                  Tvärtom skrev jag att det redan var dåligt under sosseregeringen - men att det är uselt nu.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #54
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Tyvärr så är det väl så att våra lagar o förordningar inte ger så mycket spelrum o någon tolknings utrymme för sunt förnuft. Och att det finns individer som ramlat mellan stolarna både med det gamla o nya systemet är väl också uppenbart men att någon från höger eller vänster skulle ha det som strategi o mening tror jag inte ett skit på.
                    Följer man lagstiftningen strikt så kan det bli fel likväl som om man ger utrymme för tjänstemanna tolkning. Vad som är bäst tja för de som faller emellan är så klart inget bra.

                    Men helt klart finns också de som tycker de fått en chans att komma tillbaka, för det finns två sidor på myntet o allt är inte svart eller vitt.
                    Jag träffar ofta personer som varit sjukskriva/sjukpensionärer länge, många gånger t.om mot deras vilja då det varit ett sätt att få bort dem ut statistiken för långtidssjukskrivna o arbetslösa.
                    T.ex undersköterskan som fick en ny knäled vilket gjorde att hon inte fick lyfta mer än max 30 kilo. Hon var sjukskriven i 8 år trots att alla visste att vårdjobbet var kört. Efter 8 år blev det sjukpension. En ny betald arbetsutbildning hade både hon o skattebetalarna tjänat på. Så för många kan kontakten med arbetsförmedlingen en chans att bryta med det gamla o starta om.
                    För många andra är långtidssjukskrivning också en väg till social isolering, depressioner o håglöshet. Och även i denna grupp finns så klart suicid som en lösning då man inte länger känner sig behövd eller att man har en funktion längre.

                    Träffade också för ett tag sedan en dam (60+) som efter många 10 tals år av psykisk ohälsa börjat på ett postorder företag. Jobbet bestod i att vika en handduk, stoppa den i en påse, stoppa i en bruksanvisning, vika o klistra igen. Hon sa Kaj kan du tänka dig att jag har fått ett riktigt jobb vid min ålder. Det fick allfall mig o tänka vad mycket en annan tar för givet.
                    Man kan vrida på detta systemet ut och in, jag förstår inte hur ni kan försvara denna stupstock.
                    Man kan inte sätta datum då man blir utförsäkrad, det måste avgöras från fall till fall, det måste väl till och med du inse Kaj.
                    Det kan inte vara rimligt att en tjänsteman på försäkringskassan utan läkareutbildning får avgöra om du är frisk nog att arbeta, det måste väl läkaren får avgöra.Det måste du väl också inse Kaj.Janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #55
                      Ursprungligen postat av StefanL
                      Bra skrivet Kaj. Man ska aldrig underskatta betydelse av arbete...att ha känslan av att göra skillnad och vara en värdefull individ lyfter livets mening för många och det har det gjort för mig.

                      Det ena behöver inte ta ut det andra...
                      Ja i mitt fall så fick jag inte vara kvar i mitt arbete, jag var ju tvungen att söka ett nytt jobb innan jag hade opererat mig.Så dom tog bort min chans att vara kvar i mitt arbete. Tycker du att det blir fler som kommer i arbete med ett sådant system.
                      Ja, det man inte kan förstå det ska man bara beundra.Janne

                      Kommentar

                      Arbetssätt...