valet 2010

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    valet 2010

    Ja imorron gäller det.
    Ska vi vara egoistiska och bara tänka på oss själva.
    Eller ska vi vara måna om varandra.
    Ja så ser jag på det.
    Vi har två val.
    Jag själv väljer det andra alternativet.
    Det blir arbetarpartiet, som samtidgt ser till dom svaga.
    Det andra alternativet är, som dom säger ett arbetarparti, men tyvärr dom ser bara till sina egna intresse, sänkt skatt det gynnar dom, dom är friska dom kan arbeta, dom har inte mycket övers för dom som är sjuka.
    Jag kommer självklart rösta på Mona Sahlins parti socialdemokraterna.Janne
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    jag e på
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Hmm, lite ensidigt här kanske, så jag hoppar in, bara för balansens skull.
      Jag får visserligen inte rösta, men jag håller alla tummar för Alliansen, därför att jag tror det är bättre för Europa (och därigenom indirekt också för mig) om de får fortsätta att utveckla samhället.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #4
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Hmm, lite ensidigt här kanske, så jag hoppar in, bara för balansens skull.
        Jag får visserligen inte rösta, men jag håller alla tummar för Alliansen, därför att jag tror det är bättre för Europa (och därigenom indirekt också för mig) om de får fortsätta att utveckla samhället.
        Sitter just o funderar hur utveckling blir detsamma som avveckling?

        Mvh Jari

        Kommentar

        • Engelholm Audio
          Användare
          • augusti 2009
          • 366

          #5
          Regeringen skall leda Sverige. För att göra det behövs ledarskap, förmågan att entusiasmera folk, förmågan att känna folk och förstå hur man utvecklar en individ och i samma veva gör ett jäkla bra jobb.

          Vart är våra ledare?

          Varför handlar retoriken bara om pengafördelning och vilken gruppering av människor som skall gå ökat fokus (genom mer pengar)?

          Varför handlar det så sällan om att utveckla existerande system, existerande människor och göra bättre jobb för samma peng?

          Varför skall man bygga världens bästa välfärd utan privata vinster om man istället kunde bygga världens bästa välfärd med privata vinster? Det sistnämnda vinner ju fler på...men det är väl vänsterns grej: ingen skall få det för bra eller iaf inte bättre än mig.
          Vänliga hälsningar, Pär!
          CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
          Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #6
            Ursprungligen postat av jarinen
            Sitter just o funderar hur utveckling blir detsamma som avveckling?

            Mvh Jari
            Tja, vem använder oftast honnörsorden reglera, stoppa, avveckla, förbjuda?
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Jag röstade igår. I riksdagsvalet röstade jag på vänsterpartiet. Inte för att jag är för vänsterpartiet (tycker egentligen att hela bunten är tämligen värdelösa som viker sig för de som har den verkliga makten) utan min röst vara snarare en röst mot alliansen än en röst för VP.

              Till stor del har jag i alla fall främst alliansen (även de övriga kan ta åt sig en liten del av "äran") att tacka för att jag de senaste åren har kostat sjukvården mer än 1 miljon (och mycket, mycket mer kommer det att bli) istället för ca. 150.000 som det hade kostat om sjukvården hade fungerat på samma sätt idag som den gjorde för 5 år sedan.
              Men alliansen gör i alla fall det bästa för att minska på samhällets kostnader genom att "de" nu t.ex. skickat mig ett brev om att jag nu varit sjukskriven så länge att jag nu inte längre skall få någon sjukersättning.
              jag hoppas (men tror inte) att dagens val kommer att förpassa alliansregeringen till historiens skräphög och där kan de gärna få sitta kvar för evigt (gärna ovanpå SD)

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #8
                Alliansens akilleshäl är sjukförsäkringssystemet. Å andra sidan var det lika dåligt innan de tog makten, fast på ett annat sätt. Jag tror att Alliansen stannar kvar vid makten och hoppas då att de fixar till sjukförsäkringssystemet så att de som är sjuka har möjlighet att vara det. Idiotiskt att sjuka människor ska jobba när det finns så många arbetslösa.

                Vad gäller arbetsmarknadspolitik samt skol- och utbildningspolitik är inte den rödgröna alliansen ens ett alternativ.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lundensis
                  Alliansens akilleshäl är sjukförsäkringssystemet. Å andra sidan var det lika dåligt innan de tog makten, fast på ett annat sätt. Jag tror att Alliansen stannar kvar vid makten och hoppas då att de fixar till sjukförsäkringssystemet så att de som är sjuka har möjlighet att vara det. Idiotiskt att sjuka människor ska jobba när det finns så många arbetslösa.

                  Vad gäller arbetsmarknadspolitik samt skol- och utbildningspolitik är inte den rödgröna alliansen ens ett alternativ.
                  Alliansen kommer aldrig att backa i sjukförsäkringen.Det har dom tydligt sagt.
                  Det kommer att fortsätta som det är nu.
                  Det vill säga som det är i Kjells fall, att kan du inte jobba i ditt nuvarande jobb så är du utförsäkrad, det händer efter 365 dagar punkt slut.
                  Då får du istället gå ner till arbetsförmedlingen och söka ett annat jobb som du klarar av med din sjukdom eller det handikapp du har.det hjälper inte heller om du tex ska byta din höftled veckan efter, du blir utförsäkrad ändå.och det gäller som det står i lagen.Att man ska stå till förfogande till hela arbetsmarnaden i hela Sverige, ja sug på den sista meningen och tänk vad det innebär.
                  det var som en överläkare på reumatologen sa.
                  Om du enbart kan röra din tunga, det är det enda du kan röra.
                  Så enligt den nya lag så skall du stå till hela arbetsmarknadens förfogande.
                  för att det finns i teorin någonstans i Sverige som du kan ha ett jobb liggande och slicka frimärken.
                  Men däremot sossarna har gått till val på att ta bort denna 365 dagars regel, det vill säga det som dom kallar stupstocken.Janne, som håller på att putsa sina skor och ska ta på sig lite fina kläder för att gå till vallokalen och rösta, idag är det en viktig dag.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag var sjukskriven ett år under perioden Nov 2006-Nov 2007. Jag kände inte att jag var beredd att gå ut i arbete när Försäkringskassan "tvingade" ut mig. Det var ingen dans på rosor, men såhär i efterhand är jag faktiskt glad att de tryckte ut mig i arbetslivet igen. Mitt liv har lyfts oerhört efter att jag haft min sjukdomstid och är numera nästan helt frisk samt att jag har det betydligt bättre ekonomiskt idag...

                    Jag har också varit oerhört drabbad av arbetslöshet pga att jag kommer från en mindre ort där ett stort företag slog igen dörrarna och jag fick sluta. Jag gick diverse onödiga kurser...diverse onödiga och kostsamma "konstgjord andnings projekt". Med denna politik blev jag mäktigt lat och oengagerad då jag lyfta skaplig ersättning från facket samt stötvis jobbade för att få 300 nya dagar.
                    Hela den här processen var nedbrytande för mig som person och till slut fick jag nog och valde att flytta från min hemort.

                    Detta var Socialdemokraternas politik och bruksorterna är sossarnas högborg men där människorna och individerna misshandlas och görs inaktiva genom kostsamma projekt.

                    Jag är oerhört tacksam över att vi haft en regering som ger individen chansen att utvecklas och att jag, tillsammans med mina närmaste, faktiskt fått ett mer värdigt liv. Det är givetvis tråkigt att enstaka individer kommer i kläm i systemet men det har skett under alla år och under samtliga regeringar!
                    Uteliggare, alkoholister och drogmissbrukare är inget påfund under Alliansens tid...så att måla upp de rödgröna som änglar är för mig ganska snedvriden syn.

                    Jag är från grund och botten Socialdemokrat, men har genom åren glidit ifrån bidrags- och skattetänkandet till ett mer anpassat system där man har en nyttig nivå på skattetryck och ger människan frihet.

                    Idag är jag för Alliansen och jag är ganska övertygad om att de rödgröna knappast hade klarat den ekonomiska krisen bättre än Alliansen när det blåste som värst. Sverige stod starkt och klarade sig bäst genom krisen...och det tycker jag Alliansen ska ha all cred för.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      Ursprungligen postat av StefanL
                      Jag var sjukskriven ett år under perioden Nov 2006-Nov 2007. Jag kände inte att jag var beredd att gå ut i arbete när Försäkringskassan "tvingade" ut mig. Det var ingen dans på rosor, men såhär i efterhand är jag faktiskt glad att de tryckte ut mig i arbetslivet igen. Mitt liv har lyfts oerhört efter att jag haft min sjukdomstid och är numera nästan helt frisk samt att jag har det betydligt bättre ekonomiskt idag....
                      Nu är vi ju alla olika och det är kanske som så att det finns dom som måste tvingas ut i arbete eftersom dom inte "vill" jobba.

                      Visst ge mig ett heltidsjobb så är jag jättenöjd men uppriktigt sagt - vilken arbetsgivare är så jäkla korkad att han anställer en 60 årig gubbe som inte har någon utbildning (i alla fall inte någon som har något som helst värde idag), som inte kan gå utan 2 kryckor (pga kraftig ledvärk (psoriasis atros) och en höftled som är slut), som inte får köra bil och dämed inte kan förflytta sig (synfel efter hjärnblödning nr 2), bara kan sitta en kortare stund framför datorn och idag stavar och skriver som en kratta (pga hjärnblödning nr 1) och till på köpet har diabetes.

                      Idag är jag enligt alliansen fullt arbetsför!!!!!
                      Det är ju inte heller direkt som så att jag, till skillnad från dig då uppenbarligen, måste tvingas ut i arbete. Jag tycker det är rätt kul och jag har de senaste 30 åren i alla fall arbetat minst 60 timmar i snitt i veckan och jag har inte tagit ut en enda sjukskrivningsdag under den tiden.

                      Hade det bara varit jag som drabbats kan det väl kanske kvitta
                      Nu är det ju de facto ändå som att alla behandlas av myndigheterna som skurkar bara för att man är sjuk. Just för att det är på detta sätt så tvingas läkarna idag lägga ner massor av sin dyrbara (för oss skattebetalare) tid på att skriva överklaganden och sitta i domstolar för att försvara dessa sjuka människor istället för att hinna med och bota dom. Är det verkligen en bra sjukvård?

                      Läsvärt - det finns dom som har det åtskilligt värre än jag
                      Jag har gråtit. Ja, jag har bölat som ett barn. Jag har traskat varv efter varv runt lägenheten som en rastlös hund. För det finns ingenting...

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Nu är vi ju alla olika och det är kanske som så att det finns dom som måste tvingas ut i arbete eftersom dom inte "vill" jobba.

                        Visst ge mig ett heltidsjobb så är jag jättenöjd men uppriktigt sagt - vilken arbetsgivare är så jäkla korkad att han anställer en 60 årig gubbe som inte har någon utbildning (i alla fall inte någon som har något som helst värde idag), som inte kan gå utan 2 kryckor (pga kraftig ledvärk (psoriasis atros) och en höftled som är slut), som inte får köra bil och dämed inte kan förflytta sig (synfel efter hjärnblödning nr 2), bara kan sitta en kortare stund framför datorn och idag stavar och skriver som en kratta (pga hjärnblödning nr 1) och till på köpet har diabetes.

                        Idag är jag enligt alliansen fullt arbetsför!!!!!
                        Det är ju inte heller direkt som så att jag, till skillnad från dig då uppenbarligen, måste tvingas ut i arbete. Jag tycker det är rätt kul och jag har de senaste 30 åren i alla fall arbetat minst 60 timmar i snitt i veckan och jag har inte tagit ut en enda sjukskrivningsdag under den tiden.

                        Hade det bara varit jag som drabbats kan det väl kanske kvitta
                        Nu är det ju de facto ändå som att alla behandlas av myndigheterna som skurkar bara för att man är sjuk. Just för att det är på detta sätt så tvingas läkarna idag lägga ner massor av sin dyrbara (för oss skattebetalare) tid på att skriva överklaganden och sitta i domstolar för att försvara dessa sjuka människor istället för att hinna med och bota dom. Är det verkligen en bra sjukvård?

                        Läsvärt - det finns dom som har det åtskilligt värre än jag
                        http://klamydiabrevet.blogspot.com/2010/09/sveket.html
                        Kjell
                        vill du ha jobb
                        din kropp är eftersatt....men det är hjärnan bakom vi vill ha
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #13
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Kjell
                          vill du ha jobb
                          din kropp är eftersatt....men det är hjärnan bakom vi vill ha
                          Tyvärr är det inte längre så mycket bevänt med den efter 2 hjärnblödningar - men det klart den är nog fortfarande skarpare än på nollåttorna - det krävs nog inte så mycket

                          Vore kul att ses på FishBase-symposiet den 18/10 hos NRM

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Nu är vi ju alla olika och det är kanske som så att det finns dom som måste tvingas ut i arbete eftersom dom inte "vill" jobba.

                            Visst ge mig ett heltidsjobb så är jag jättenöjd men uppriktigt sagt - vilken arbetsgivare är så jäkla korkad att han anställer en 60 årig gubbe som inte har någon utbildning (i alla fall inte någon som har något som helst värde idag), som inte kan gå utan 2 kryckor (pga kraftig ledvärk (psoriasis atros) och en höftled som är slut), som inte får köra bil och dämed inte kan förflytta sig (synfel efter hjärnblödning nr 2), bara kan sitta en kortare stund framför datorn och idag stavar och skriver som en kratta (pga hjärnblödning nr 1) och till på köpet har diabetes.

                            Idag är jag enligt alliansen fullt arbetsför!!!!!
                            Det är ju inte heller direkt som så att jag, till skillnad från dig då uppenbarligen, måste tvingas ut i arbete. Jag tycker det är rätt kul och jag har de senaste 30 åren i alla fall arbetat minst 60 timmar i snitt i veckan och jag har inte tagit ut en enda sjukskrivningsdag under den tiden.

                            Hade det bara varit jag som drabbats kan det väl kanske kvitta
                            Nu är det ju de facto ändå som att alla behandlas av myndigheterna som skurkar bara för att man är sjuk. Just för att det är på detta sätt så tvingas läkarna idag lägga ner massor av sin dyrbara (för oss skattebetalare) tid på att skriva överklaganden och sitta i domstolar för att försvara dessa sjuka människor istället för att hinna med och bota dom. Är det verkligen en bra sjukvård?

                            Läsvärt - det finns dom som har det åtskilligt värre än jag
                            http://klamydiabrevet.blogspot.com/2010/09/sveket.html
                            Kjell. Det är givetvis käpprätt åt helsike med det som skett dig när det gäller utförsäkringen. Jag har svårt att förstå hur någon kan anse dig som fullt arbetsför med den bakgrund som du nu beskriver. Om det är en individuell handläggare som har missförstått reglerna eller ej de vet jag inte men för mig är det ofattbart att du klassas som fullt arbetsför.

                            Jag minns i en av debatterna att Fredrik Reinfeldt uttryckligen sa att om man är sjuk så ska man givetvis inte tvingas ut i arbete...utan att man ska hjälpa personer som är verkligt sjuka.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Nu bli jag tvungen att skriva om mitt fall också.
                              Jag svarar Stefan först , jag tycker det är relativt, om du nu ska skriva vad ditt fall handlar om så måste du skriva vad du var sjukskriven för, för annars så blir det tyvärr inte trovärdigt det du skriver.
                              Kjells fall är väldigt klassiskt, vad som händer med folk som som blir sjuka mer än 365 dagar.
                              Det finns bara 2 typer av diagnoser som man undantar, och där fick alliansen backa för allt tryck från media, det är hjärnskador och cancer.
                              Men jag säger men, tydligen har dom börjat tulla på det också nu.
                              se på Kjell som har haft 2 hjärnblödningar och jag har även läst att dom tvingar ut cancersjuka att jobba deltid, i slutskedet av sitt liv.
                              Tillbaka till mitt fall, jag har samma sjukdom som Kjell, psoriasis artrit, det vill säga att lederna korkar igen, jag har också kämpat med en utsliten höftled, men den har jag bytt nu, den operationen gjorde jag den 16 mars 2009.
                              Jag blev utförsäkrad den 20 februari 2009, då hade mina 365 dagar gått.
                              Så den 20 februari så var jag tvungen att ta mina kryckor gå ner till arbetsförmedlingen och söka jobb, för annars så hade jag mist min sjukpenning, och då hade jag inte fått några pengar när jag på nytt var tvungen att sjukskriva den 16 mars 2009, det vill säga ca en månad senare, eftersom det är lite svårt att jobba när man inlagd på sjukhus och byter sin höftled.
                              Detta beslut överklagade jag självklart, det kan inte vara rätt att man ska bli utförsäkrad innan man har hunnit att operera sig, och förhoppningsvis bli frisk från sina smärtor.
                              Jag har skrivit många brev under denna tiden, det tar lite kraft.
                              När jag kom ner till arbetsförmedlingen, så undrade ju självklart arbetsförmedlingen vad jag gjorde där, min höftled var helt slut, jag skulle operera mig en månad senare.
                              Jag sa, sådana är reglerna.
                              Vi skrev en handlingsplan, det var lite roligt, dom frågade vad jag kunde, jag svarade, jag slutade skolan som 14 åring, men jag har arbetat som ambulans och brandman i 30 år, men det går ju tyvärr inte just nu eftersom jag gick på kryckor, så du få väl sätta upp mig som något adminstrativt kontorsjobb, ja då skrattade arbetsförmedlaren och jag också, sicken sjuk sits du har hamnat i.
                              Efter alla turer med över klagande som jag tillbringade lång tid med.
                              så gick jag ner till mitt avdelning, jag är ansluten till kommunal med min bunte papper.
                              Och frågade om dom var beredda att gå till förvaltningsrätten med mitt fall, ja dom skickade upp mina papper till juristerna i stockholm.
                              Efter någon vecka fick jag ett svar dom kommer att föra min talan och ta upp fallet i förvaltningsrätten, detta blev gratis för mig eftersom jag var med facket.
                              Det tog väl ca 8 månader med div turer i rätten vi skulle säga vårat och försäkringskassan jurister skulle säga sitt.
                              Mitt fall är väldigt viktigt för arbetstagare och även för försäkringskassan.
                              För att vi menar att det inte kan vara rimligt att bli utförsäkrad en månad innan man ska operera sig.
                              Men ack vad vi bedrog oss, försäkringskassan var benhårda och dom fick rätt i rätten, och vilka som styr försäkringskassan, det är politikerna som styr, det är därför, jag är så bensäker att alliansen aldrig kommer att ändra 365 dagars regeln, det vill säga stupstocken.
                              Just nu så håller min jurist på med att få ett överklagande i kammarrätten, men man kan inte få det automatiskt, det måste prövas innan, så tyvärr så finns det små chanser att driva det vidare.
                              Ni kan läsa om mitt fall på nätet, det står på aftonbladets hemsida, det är LO vice ordförande som har skrivit artikeln, artikeln heter Janne 52 år svårt sjuk för att arbeta, det ligger under debatt.Janne
                              Senast redigerad av malawijanne; 20 september 2010, 10:02.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...