Powerheads/Pumphuvud

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Powerheads/Pumphuvud

    Jag har testat en för mig ny bekantskap och jag måste säga att jag är rätt nöjd med dessa powerheads...

    De är från Aquael och jag har kört storleken Aquael 350 och Aquael 650 ända sedan start. De är tysta och relativt driftsäkra...jag skriver relativt då en Aquael 650 nyligen lade av helt utan anledning.

    Enligt rapporter är det ovanligt att det sker, men skulle vara kul att få lite feedback om fler använder sig av Aquael.

    Tidigare har jag kört Aqua Clear och Eheim där Aqua Clear är särklass bäst men jag ville prova Aquael av ekonomiska skäl då jag dragit igång en del akvarium.

    Aquael pumparna är riktigt billiga och drar märkbart lite ström i jämförelse med andra (läs Eheim). Pumparna kan kännas lite "plastiga" i sitt utförande men det är bra driv i dom.

    Aquael 650
    Senast redigerad av StefanL; 25 augusti 2010, 00:46.
  • William
    Användare
    • december 2006
    • 93

    #2
    Kan bara hålla med. Körde en 1100 bakom en btn-bakgrund, och jag är mycket nöjd både med drift, fart på cirkulationen och ljudnivån. Utblåset gick också att ha ganska stort på den pumpen så jag använde mig av 3/4" slang som funkade bra så att det inte blev en för ilsken stråle.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Ursprungligen postat av StefanL
      Jag har testat en för mig ny bekantskap och jag måste säga att jag är rätt nöjd med dessa powerheads...

      De är från Aquael och jag har kört storleken Aquael 350 och Aquael 650 ända sedan start. De är tysta och relativt driftsäkra...jag skriver relativt då en Aquael 650 nyligen lade av helt utan anledning.

      Enligt rapporter är det ovanligt att det sker, men skulle vara kul att få lite feedback om fler använder sig av Aquael.

      Tidigare har jag kört Aqua Clear och Eheim där Aqua Clear är särklass bäst men jag ville prova Aquael av ekonomiska skäl då jag dragit igång en del akvarium.

      Aquael pumparna är riktigt billiga och drar märkbart lite ström i jämförelse med andra (läs Eheim). Pumparna kan kännas lite "plastiga" i sitt utförande men det är bra driv i dom.

      Aquael 650
      Gick pumpen igång sen eller har den lagt av helt och hållet?

      Ska köpa cirkulationspump inom en snar framtid så det kan bli en intressant tråd om fler skriver erfarenheter...

      Aqua Clear och Eheim har jag också kört med. Tycker att de funkar riktigt bra. En av mina Aqua Clear brummar dock väldigt mycket. Har bytt impellern men det blev ingen skillnad. Den ligger inte emot något heller.
      Senast redigerad av Erik Österlund; 25 augusti 2010, 09:09.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Hur kan den bara sluta gå? Någon elektrisk komponent som gått sönder? Impellern kört fast? Låter den något, brummar eller heltyst? Om brummar kanske kört fast, skräp runt impellern? Annars bör det vara något i den elektriska kretsarna och möjligen ett fuktproblem och då borde garanti gälla.

        Är insuget på aquaelen underifrån? Kräver den att ligga sänkt i vatten, dvs är den tät och bara suger från nedre röret? Jag ar lite problem med Aqua Clearen som jag har bakom filtermodul att den tömmer modulen något och om vattennivån hamnar ned till den gröna kontrollen av flödet så tjuvsuger den in luft. Jag hade velat styra att den suger en bit längre ned men ändå placera den där det finns bra med plats.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Aquael pumpen stendog utan minsta förvarning och den går inte igång alls. Det måste vara något elektriskt..

          Pumpen är inköpt hos PWSS och de har ytterst få reklamationer rörande Aquael, om några alls.

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #6
            Ursprungligen postat av StefanL
            Aquael pumpen stendog utan minsta förvarning och den går inte igång alls. Det måste vara något elektriskt..

            Pumpen är inköpt hos PWSS och de har ytterst få reklamationer rörande Aquael, om några alls.
            Vet inte men jag skulle inte vara nöjd med en pump som bara stendör?

            Klart att det inte finns några reklamationer på en pump under 200:-. Vem orkar bry sig, lättare att köpa en ny likadan eller en av bättre kvalitet.

            Men har du bara haft oturen och fått ett måndagsexemplar så verkar det ju vara bra pumpar om dom håller vad dom lovar med tanke på effekt. Synd att det inte finns större än 1100 l/h

            En del billiga pumpar blir lätt överhettade om dom inte är helt dränkta under vattenytan.
            Senast redigerad av tege; 25 augusti 2010, 14:35.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • Kimmy-
              Användare
              • juni 2010
              • 458

              #7
              Ursprungligen postat av DRE
              Hur kan den bara sluta gå? Någon elektrisk komponent som gått sönder? Impellern kört fast? Låter den något, brummar eller heltyst? Om brummar kanske kört fast, skräp runt impellern? Annars bör det vara något i den elektriska kretsarna och möjligen ett fuktproblem och då borde garanti gälla.

              Är insuget på aquaelen underifrån? Kräver den att ligga sänkt i vatten, dvs är den tät och bara suger från nedre röret? Jag ar lite problem med Aqua Clearen som jag har bakom filtermodul att den tömmer modulen något och om vattennivån hamnar ned till den gröna kontrollen av flödet så tjuvsuger den in luft. Jag hade velat styra att den suger en bit längre ned men ändå placera den där det finns bra med plats.
              koppla slang? till insuget så får du väll ner det?
              Mvh / Jimmy

              Lokal

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Problemet är att den tjuvsuger luft högt upp så om vattennivån sjunek så spelar det ingen roll om jag har en slang. Dessuttom finns ingen riktig slanganslutning på dessa.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Ursprungligen postat av tege
                  Vet inte men jag skulle inte vara nöjd med en pump som bara stendör?

                  Klart att det inte finns några reklamationer på en pump under 200:-. Vem orkar bry sig, lättare att köpa en ny likadan eller en av bättre kvalitet.

                  Men har du bara haft oturen och fått ett måndagsexemplar så verkar det ju vara bra pumpar om dom håller vad dom lovar med tanke på effekt. Synd att det inte finns större än 1100 l/h

                  En del billiga pumpar blir lätt överhettade om dom inte är helt dränkta under vattenytan.
                  Tror inte att det handlar om dåliga eller svaga pumpar alls. Aquael får lovord överallt. Vet inte vad som hänt med min men det är av mindre betydelse nu. Jag har flertalet Aquael pumpar gåendes och är nöjd med dom.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...