Projekt chokladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #16
    Gillar dessa fiskar! Du har inte funderat på att skaffa flytväxter som ljusdämpare? De kommer att hålla nitratnivån nere när den börjar stiga efter några månader - finns inget som växer som flytväxter eftersom de alltid får mest ljus. Slänger en halv kvadratmeter flytväxter varannan vecka ur mitt 540Sydamerika.

    Kommentar

    • JK.
      Användare
      • juni 2010
      • 136

      #17
      Visst har jag flytväxter som börjat ta sig nu! Små förvisso, men mer är på gång så snart jag får tag i några, helst med hängande rötter. Det verkar vara svårt att få tag i!

      Funderar även att utöka fiskbeståndet med några drottningrasboror, de kommer ju från samma område.

      Det verkar som om en gurami har mutat in ett revir och är där mest ensam, de andra två är framme mycket mer. Att du skulle vara speciellt känsliga har jag inte märkt av ännu. Litet vattenbyte i går, sedan dess har de varit framme mer än vanligt och käkat rejält.

      Kommentar

      • agalychnis
        NCS Medlem
        • september 2004
        • 195

        #18
        Den här tråden kanske kan vara intressant!

        Håller på och planerar för ett 90L (75*35*35) kar och har svårt att bestämma mig för vilken av dessa jag skall välja. Jag antar att det är för litet för att ha bägge arterna?! Det blir ett "svartvattenskar" med mycket rötter, löv, svag belysning, torvfiltrering och lite cryptocoryne. Har eget mjukt vatten med ph 6 ur


        /Jan-Erik

        Kommentar

        • JK.
          Användare
          • juni 2010
          • 136

          #19
          Tackar, riktigt intressant läsning där! Inspirerande med.

          Kommentar

          • agalychnis
            NCS Medlem
            • september 2004
            • 195

            #20
            Ursprungligen postat av perik9
            Ska du odla på den?
            Har för mig att den är lite svårare än dom vanliga Guramina, men det är bara att köra på.
            När du kommer till lek så testa att sänka vatten nivån och höj värmen, ha gärna någon flytväxt eller bara en bit frigolit på ytan.

            Lycka till
            De är munruvare, så någon sänkning av vattennivån behövs inte. De vill dock gärna ha rätt hög vattentemp och lågt ph. Jag har 28 grader till mina och ph strax under 6.

            Kommentar

            • agalychnis
              NCS Medlem
              • september 2004
              • 195

              #21
              Ursprungligen postat av JK.
              Jag har sänkt vattennivån genom att ta bort tio liter vatten, dessutom har jag tagit bort filtret. Hoppas det går vägen. Dessutom har jag dämpat belysningen ganska kraftigt med bitar som jag klippt till av ett liggunderlag och satt för lysröret på tre ställen, det är betydligt mörkare och de övre delarna av växterna har liksom lagt sig mer över ytan. Akvariet ser mer mystiskt ut och guramina verkar inte ha något emot det, snarare tvärtom.

              Här är en bild på trion. http://i37.tinypic.com/2pyt821.jpg
              Kör du helt utan filter? Varför isåfall?

              Kommentar

              • JK.
                Användare
                • juni 2010
                • 136

                #22
                Ursprungligen postat av agalychnis
                Kör du helt utan filter? Varför isåfall?
                Nej jag testade ett tag utan filter för att se hur fiskarna skulle reagera på ett akvarium helt utan cirkulation. Det var alltså helt tillfälligt. Filtret sattes på plats ett kort tag senare och är igång sedan dess. Hade det varit ett ännu mindre akvarium och väldigt lågt Ph hade jag nog kört utan filter däremot.

                Det har dessvärre uppstått problem! En chokladgurami dog igår, den drog sig undan under flera dagar, jag gissar på att den var svag från början, den åt inte heller de sista dagarna. Inget fel på vattnet, nitriten mätte ungefär 0. Två stycken kvar då, jag tror att det är två hannar. Den ena verkar vara dominant och jagar ofta i väg den andre. Man kan se på färgerna och beteende hur de mår. Den hanen som blir jagad verkar må bra på det stora hela, men ibland verkar det gå lite vilt till, inga skador vad jag har sett dock. Borde man köpa några fler eller eller flytta över den ena guramin?

                Kommentar

                • nicson
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 639

                  #23
                  Min gissning är att de var för få från början. Om ett par veckor ramlar nog tvåan av pinn är jag rädd...Sen skall du se att herren på täppan är jättenöjd!

                  Kommentar

                  • JK.
                    Användare
                    • juni 2010
                    • 136

                    #24
                    Ursprungligen postat av nicson
                    Min gissning är att de var för få från början. Om ett par veckor ramlar nog tvåan av pinn är jag rädd...Sen skall du se att herren på täppan är jättenöjd!
                    Varför tror du det? Kan hållas i par eller i små grupper har jag läst. Det verkar inte som om de två kvarvarande mår dåligt, bägge äter med god aptit och simmar omkring. Funderar på om det skulle bli skillnad med ett litet stim drottningrasboror till exempel.

                    Kommentar

                    • nicson
                      Användare
                      • januari 2010
                      • 639

                      #25
                      Därför att den ene är dominant o jagar iväg den andre

                      Kommentar

                      • JK.
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 136

                        #26
                        Ursprungligen postat av nicson
                        Därför att den ene är dominant o jagar iväg den andre
                        Men den verkar inte så värst stressad av det, färgerna är bra och den äter. Men i längden så vet jag ju inte vad som kan hända. Går det att avstyra genom att införskaffa några till kanske?

                        Kommentar

                        • agalychnis
                          NCS Medlem
                          • september 2004
                          • 195

                          #27
                          Ursprungligen postat av JK.
                          Men den verkar inte så värst stressad av det, färgerna är bra och den äter. Men i längden så vet jag ju inte vad som kan hända. Går det att avstyra genom att införskaffa några till kanske?
                          Om du vill försöka odla dem, måste du nog skaffa fler, om de du har inte kommer överens. De bildar par och är ganska aggressiva mot artfränder, men har man gott om gömställen brukar det gå bra. Du har ju visserligen ett ganska litet akvarium till dem, men det borde funka.
                          Vad har du för vattenvärden nu?

                          /J-E

                          Kommentar

                          • JK.
                            Användare
                            • juni 2010
                            • 136

                            #28
                            Att odla dem är inget mål, mest vill jag ha ett akvarium att njuta av. Jag trodde de skulle vara fredliga även mot varandra, men nu vet jag att det inte behöver vara så. Just nu är vattenvärdena ganska ordinära. Temperatur ligger på 26, Ph runt 7, jag ska sänka det så sakteliga, i dag pytsade jag ner en del eklöv vilket verkar ha gjort susen. Dessutom klippt lite växter och omplanterat. Två stycken chokladgurami som delar på 60 liter. Kanske kan ett stim fiskar av annan art kan vara bra?

                            Kommentar

                            • JK.
                              Användare
                              • juni 2010
                              • 136

                              #29
                              Det verkar verkligen som om löven, åtminstone tillfälligt har gjort susen.

                              En fråga, en av rötterna kommer åt, lutar alltså lite, på doppvärmaren, gör det något?

                              Kommentar

                              • JK.
                                Användare
                                • juni 2010
                                • 136

                                #30
                                Lite avkok från eklöv blandat med osmosvatten gjorde susen. Vattnet har blivit mörkare och allt i akvariet har fått en liksom mustigare och djupare ton, även fiskarna! Jag klippte lite växter och planterade om stänglarna, flytväxterna tar sig så sakteliga. Fasiken vad läckert när det drar åt svartvatten-hållet!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...