Projekt chokladgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JK.
    Användare
    • juni 2010
    • 136

    Projekt chokladgurami

    Hej, jag har inrett ett akvarium på cirka 60 liter. För tillfället ser inredningen ut som följande. På botten har jag blandat rådasand med svart akvariegrus, växterna består av vallisneria, cryptocoryne och javaormbunke, faktiskt också cabomba. Dessutom två mangroverötter och flytväxter, inga rötter har bildats ännu, simbräken eller dylikt vill jag minnas att namnet är. Doppvärmaren är inställd på 26,5 grader. Ph cirka 7.

    Jag köpte tre stycken chokladgurami i dag! I affären var det också Ph7 och ungefär sammatemperatur. Akclimatiseingen ser ut att ha gått bra, i början stod de i ett hörn och trycke, men det dröjde inte länge innan de började simma runt. De har redan ätit fryst skalad artemia, först eftertänksamt, därefter med lite mer aptit. Bådar det gått månntro?

    Filtret, ett innerfilter, stänger jag av emellanåt, har ett grenrör på men trots det blir det kanske lite väl strömt.

    Men! Trots att de simmar och ser ut att må bra, vill jag göra det så bra som möjligt, så jag har beställt ett litet osmosfilter! en av fiskarna har lite, enligt mig, märklig teckning och fläckar. Först trodde jag att det var sjukdom, men i dunklare miljöer lyser det fint, liksom de tvärgående strecken. Individuella skillnader månntro?

    Jag tänkte att jag, när jag får osmosfiltret skulle tillreda vattnet på följande vis. Osmosvatten och kranvatten 70/30, filtrerat genom torv med hög humusgrad. Därefter byta cirka fem liter vatten två gånger i veckan för att inte chocka fiskarna. Vad tror ni om det? Humusämnena fungerar som jag har förstått det även som buffert. Annars har jag någonting som heter Tetra EasyBalance.

    Så småningom faller löven ner, då ska jag pytsa i löv med, ganska mycket tror jag!

    Bilder är svårt att ta, det ser ut som om det är fyra, men det är spegelbilden som förvillar, det är tre. På en av dem kan ni också se en, enligt mig, märklig fläck på den nedersta bilden.



  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ser sköna ut. Jag har aldrig haft dom men andra gurami. Min favorit var ändå Kyssgurami.

    Ska du ha andra fiskar där också eller är det stopp med dom?

    Kommentar

    • JK.
      Användare
      • juni 2010
      • 136

      #3
      Tack för responsen! Kyssgurami är charmiga fiskar och man förstår varför den fått det namnet.

      Troligtvis kommer det bli ett artakvarium endast för chokladgurami. Det verkar vara lite blyga och försiktiga fiskar, liksom eftertänksamma. Lakritsgurami tror jag hade kunnat passa också, kanske drottningrasbora också, men jag tror att det ska bli ett artakvarium för dem. Gott om plats har de med! Jag ska försöka ge dem ett så bra hem som möjligt. Lite nervöst är det efter allt vad man läst om just chokladgurami! Men testar man inte får man inte veta hur det ligger till.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Chokladgurami är väl lite större än t ex honungsgurami om jag inte minns fel?

        Min bror hade honungsgurami för ett antal år sedan och de var riktigt charmiga...

        Kommentar

        • JK.
          Användare
          • juni 2010
          • 136

          #5
          Det verkar som om det finns lite olika sorter av chokladgurami, om jag har förstått det rätt. Mina är rätt små, kanske inte fullvuxna än så länge. Det kan hända att du har rätt även om jag tycker att honungsguramin ser lite kraftigare ut. Men förmodligen är du en mer erfaren akvarist än jag, som ganska nyss har börjat, så det stämmer nog.

          Hmm, det ser ut som om en av guramina saknar lite fjäll på ett ställe, men den verkar må bra. Ofta befinner de sig vid ytan, två av dem, den tredje har undersökt en bottenparti som den tydligen tycker är intressant. De verkar gilla att gå och nappa kring ytan vid flytväxterna. Om det inte är ett tecken på att de mår dåligt.

          Kommentar

          • perik9
            Användare
            • april 2002
            • 161

            #6
            Ska du odla på den?
            Har för mig att den är lite svårare än dom vanliga Guramina, men det är bara att köra på.
            När du kommer till lek så testa att sänka vatten nivån och höj värmen, ha gärna någon flytväxt eller bara en bit frigolit på ytan.

            Lycka till
            Perran

            Kommentar

            • JK.
              Användare
              • juni 2010
              • 136

              #7
              Hej, tack för tipsen! Jag är väldigt nöjd om jag lyckas få dem att överleva och trivas! Lyckas jag med det kanske jag ska försöka att odla dem, just nu är jag mest nervös att de inte kommer att klara sig eller mår dåligt. Det verkar som om en saknar lite fjäll men i övrigt vid god vigör. Jag har aldrig haft sådana här fiskar förut och har svårt att tyda deras rörelser och beteenden.

              När osmosfiltret kommer blir det så sakteliga betydligt mjukare vatten. Inga värst bra bilder, men några till för de nyfikna.





              Kommentar

              • JK.
                Användare
                • juni 2010
                • 136

                #8
                En liten fråga, de tycker inte om när filtret är i gång verkar det som, det blir nog lite för turbulent. Jag har stängt av det och funderar på att ha det avstängt över natten, men hur är det då med doppvärmaren, kommer värmen att spridas ändå, eller blir det för kallt för fiskarna? Nitrit är kanske inget man behöver oroa sig över en natt utan att filtret är i gång?

                Förresten, bör man tvätta händerna med tvål efter att man varit i kontakt med akvarievatten?

                Kommentar

                • nicson
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 639

                  #9
                  Riktigt fina fiskar...man blir sugen! Såg en grupp chokladgurami på JägerZoo förra veckan. Själv har jag börjat samla regnvatten i 200-liters tunna för att mjuka upp vattnet till mitt Sydamerikakar. Tog ut 150 l igår, idag är tunnan full igen...Hade också tanke på att sätta upp ett svartvattenkar med torvblock som bakgrund men det får bli framtidsprojekt eftersom jag inte löst problemet med regnvattentillgång då vintern sätter in.

                  Problemen med svartvattenkar är sjukdom o risk för pH-ras. Just chokladguramin hänger väl glatt med ner till pH 4,5 men då lär ju åtminstone växterna packat ihop!

                  Kommentar

                  • JK.
                    Användare
                    • juni 2010
                    • 136

                    #10
                    Tack för det! Intressant, kör du regnvattnet genom kolfilter eller något efter uppsamlingen? Snö kanske hade kunnat fungera med om det blir sådan nederbörd i vinter, blir det som det var i vintras kommer det finnas gott om det!

                    Ja, man kanske hade kunnat göra en kompromiss, inte riktigt svartvatten, men mjuka upp det en aning och dekorera med löv till exempel. Men jag tror att humusämnen kan fungera som buffert, men säker är jag inte. Vad gäller växter är det nog bara ett par eller några flytväxter som är aktuellt då skulle jag tro!

                    Förresten, hur tror du det är med doppvärmare om man stängt av cirkulationen? Kallt i karet kanske?

                    Kommentar

                    • nicson
                      Användare
                      • januari 2010
                      • 639

                      #11
                      Ursprungligen postat av JK.
                      En liten fråga, de tycker inte om när filtret är i gång verkar det som, det blir nog lite för turbulent. Jag har stängt av det och funderar på att ha det avstängt över natten, men hur är det då med doppvärmaren, kommer värmen att spridas ändå, eller blir det för kallt för fiskarna? Nitrit är kanske inget man behöver oroa sig över en natt utan att filtret är i gång?

                      Förresten, bör man tvätta händerna med tvål efter att man varit i kontakt med akvarievatten?
                      Stäng inte av filtret - då packar bakteriekulturen ihop. I värsta fall får du nitritförgiftning eller t o m ammoniak om du har alkaliskt vatten. Doppvärmarfrågan blir då akademisk men faktum är att i ett litet kar kommer värmen att sprida sig bra ändå. Det varma (lätta) vattnet stiger mot ytan o skapar en rörelse i vattnet som är tillräcklig för att man skall kunna observera hur den flyttar på partiklar. Tvätta händerna orkar jag inte längre utom efter matning med diverse djupfryst. Du har inte funderat på att skippa filter o köra med väteperoxid (droppmetoden) istället? Denna har jag själv varit nyfiken på men saknat behov...du har ett!

                      Kommentar

                      • JK.
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 136

                        #12
                        Ursprungligen postat av nicson
                        Stäng inte av filtret - då packar bakteriekulturen ihop. I värsta fall får du nitritförgiftning eller t o m ammoniak om du har alkaliskt vatten. Doppvärmarfrågan blir då akademisk men faktum är att i ett litet kar kommer värmen att sprida sig bra ändå. Det varma (lätta) vattnet stiger mot ytan o skapar en rörelse i vattnet som är tillräcklig för att man skall kunna observera hur den flyttar på partiklar. Tvätta händerna orkar jag inte längre utom efter matning med diverse djupfryst. Du har inte funderat på att skippa filter o köra med väteperoxid (droppmetoden) istället? Denna har jag själv varit nyfiken på men saknat behov...du har ett!
                        Tackar för detta! Då slipper jag tänka på värmefördelningen då. Men nitritförgiftning vill jag inte ha, kan det uppkomma under en natt alltså? Kom att tänka på att en del verkar hålla killifiskar utan filter. Fiskarna verkar inte gilla när filtret är i gång, ska försöka justera grenröret lite.

                        Hehe, skönt, då struntar jag i handtvättning efter man har smågrejat.

                        Droppmetod med väteperoxid har jag aldrig hört talas om, men det verkar onekligen intressant! Vad går den ut på?

                        Så där, jag riktade grenröret inåt istället mot bakrutan till, lite strömt blir det, men jag hoppas fiskarna klarar det, hela karet är inte i rörelse.
                        Senast redigerad av JK.; 23 augusti 2010, 23:35.

                        Kommentar

                        • JK.
                          Användare
                          • juni 2010
                          • 136

                          #13
                          Jaha, natten har gått bra och de små liven har ätit frukost, jag feldoserade möjligen lite och får väl dammsuga lite sen. Roligt att se att en av dem spärrade upp fenorna och ville ha en matplats för sig själv, den största roten, där finns en yta där det trillade ner lite mat. Den gick där och pickade upp mat. Lite försiktigt kom en av de andra guramina dit och ville också picka i sig mat, men det gick inte för sig. Inget bråk, men en liten markering just vid matdags. De andra två pickade i sig mat på annat håll.

                          Roligt att en av dem smakade på en växtbit och spottade ut den igen. Väldigt charmiga fiskar må jag säga! Ska bli spännande att se hur e kommer reagera på långsam Ph-sänkning sen. Jag funderar fortfarande på om det räcker att buffra osmosvattnet med kranvatten och torv, eller enbart kranvatten?

                          Kommentar

                          • JK.
                            Användare
                            • juni 2010
                            • 136

                            #14
                            Jag tycker mig ha sett att fiskarna har fått färger som börjat framträda lite mer. Nitriten ligger mellan 0 och 0,5 mg/l. Funderar på att göra ett litet delvattenbyte på cirka 10 liter i dag. Fiskarna har mest hållit sig i bakgrunden än så länge den här dagen. Osmosfilter på väg!

                            Kommentar

                            • JK.
                              Användare
                              • juni 2010
                              • 136

                              #15
                              Jag har sänkt vattennivån genom att ta bort tio liter vatten, dessutom har jag tagit bort filtret. Hoppas det går vägen. Dessutom har jag dämpat belysningen ganska kraftigt med bitar som jag klippt till av ett liggunderlag och satt för lysröret på tre ställen, det är betydligt mörkare och de övre delarna av växterna har liksom lagt sig mer över ytan. Akvariet ser mer mystiskt ut och guramina verkar inte ha något emot det, snarare tvärtom.

                              Här är en bild på trion. http://i37.tinypic.com/2pyt821.jpg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...