Plötsligt händer det! Citrinellum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #16
    Ursprungligen postat av jinnarparen
    Jag upplever mina också som väldigt aggressiva.
    Men bara inom det område som de anser vara sitt och då bara när de leker.
    Vid övrig tid och plats så håller de sig mycket lugna och bråkar inte med de andra.
    Tycker inte heller de tar alltför stort revir, fast de är ju förstås inte fullvuxna än.
    Det låter lovande. De här är inte så stora de heller, 15 och 20 cm skulle jag gissa.
    Men hur är aggressiviteten mellan hona och hane mellan lekarna?
    Jag hann se lite smågruff dagen innan de "parade ut" och började förbereda för lek, hanen buffade runt honan och nafsade henne i sidorna. Dagen efter simmar de sida vid sida och skakar med huvudet och verkar leta någonstans att lägga äggen. Inget allvarligt direkt. Är det ungefär så det brukar se ut eller är det ett gäng med targetfish som gäller senare?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #17
      Ursprungligen postat av FI
      Det låter lovande. De här är inte så stora de heller, 15 och 20 cm skulle jag gissa.
      Men hur är aggressiviteten mellan hona och hane mellan lekarna?
      Jag hann se lite smågruff dagen innan de "parade ut" och började förbereda för lek, hanen buffade runt honan och nafsade henne i sidorna. Dagen efter simmar de sida vid sida och skakar med huvudet och verkar leta någonstans att lägga äggen. Inget allvarligt direkt. Är det ungefär så det brukar se ut eller är det ett gäng med targetfish som gäller senare?
      Om du matchar Cintrinellum med några jämnstarka fiskar (gärna par), så ska du se att honan och hanen kommer nog ha ett bra parförhållande. Mina hade det väldigt harmoniskt och bra men mot andra fiskar kunde det gå värre...
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #18
        Ursprungligen postat av FI
        Hanen känns som klockren citrinellum, inget hitills pekar på korsning där, inget jag kan se i alla fall. Den har U-form på munnen, högre kropp och ingen knöl på läppen, etc. Honan däremot kan ha lite labiatum i sig kan jag tänka mig. Munnen ser mer V-formad ut i alla fall, en tendens till knöl på övre läppen kan jag intala mig att den har också, om jag är petig. Men det är inte så petigt tänekr jag. De är köpta som citrinellum och ser mest ut som citrinellum. Det räcker för mig. Att spekulera mer än så ger mig bara onödigt huvudbry
        Intressantare är att de nu flirtar stenhårt med varandra och ser ut att förbereda sig för lek! Det här är en art som har intresserat mig ända sedan innan jag hade mina första jaggor, Jag har haft dem i flera omgångar, dock inga bumlingar, men jag har tyvärr alltid haft oflyt med dem (vanskapta, hana visar sig vara hona, etc), men nu kanske det äntligen kan bli nåt här.
        Hur som helst är dom ju snygga Men sanolikheten att dom skulle komma från olika håll är nog nästan lika med noll, dom är nog syskon, så vad den ena är, är nog även den andra Men är man nöjd med sina fiskar så spelar ju detta ingen roll
        Att dom "buffar" lite på varandra nu är inte så konstigt, särskillt inte om det är ett par som lekt ihop tidigare, det är ny miljö så då måste man "kolla" av varandra igen och stärka banden, speciellt om det finns andra firrar i karet dom kommer till.
        Lycka till med dom
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #19
          Ursprungligen postat av Rivulatus
          Om du matchar Cintrinellum med några jämnstarka fiskar (gärna par), så ska du se att honan och hanen kommer nog ha ett bra parförhållande. Mina hade det väldigt harmoniskt och bra men mot andra fiskar kunde det gå värre...
          Hmm, ett ciklidpar till blir nog knepigt, de går i ett 540 så det skulle vara sebraciklider i så fall. Men andra fiskar kommer de gå med, de går redan nu med fengäddor, modell monster, och lite annat också, så de lär inte kunna fokusera på varandra hela tiden.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #20
            Ursprungligen postat av Beast
            Hur som helst är dom ju snygga Men sanolikheten att dom skulle komma från olika håll är nog nästan lika med noll, dom är nog syskon, så vad den ena är, är nog även den andra Men är man nöjd med sina fiskar så spelar ju detta ingen roll
            Så sant det sista! Jag har slösat många år på att vilja ha specifika varianter av arter och i efterhand känns det alltid lika patetiskt då man tittar tillbaka på det.
            En av de absoluta favoriterna av alla fiskar jag har haft var en riktig vägkorsning utan dess like. Ingen hade en susning om vad det var, vissa trodde nån form av flowerhorn andra gissade på korsningar mellan diverse centralare av det ena och det andra slaget. Sjukt sjukt ball firre var det hur som helst, vad det nu än var, beteendemässigt var den nästan i en klass för sig, piggare och ettrigare än det mesta. Man får inte gå för långt med att allt ska vara "rent" är min tanke nu, då missar man mycket skoj tror jag. Lägger in en lite bild på korsningen
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            Arbetssätt...