Plötsligt händer det! Citrinellum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Plötsligt händer det! Citrinellum

    En seg första jobbvecka efter semester får en trevlig vändning, trött efter jobbet snubblar jag i slutet på förra veckan in på akvariebutiken för att köpa flytväxter - och får syn på dessa! Ett citrinellum-lekpar!
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av FI
    En seg första jobbvecka efter semester får en trevlig vändning, trött efter jobbet snubblar jag i slutet på förra veckan in på akvariebutiken för att köpa flytväxter - och får syn på dessa! Ett citrinellum-lekpar!
    Snygga firrar!
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #3
      Ursprungligen postat av FI
      En seg första jobbvecka efter semester får en trevlig vändning, trött efter jobbet snubblar jag i slutet på förra veckan in på akvariebutiken för att köpa flytväxter - och får syn på dessa! Ett citrinellum-lekpar!
      E du säker på att det är äkta citrinellum? (Honan) den mindre av dom ser ut att ha ganska tjocka labiatum läppar eller är det bara som det ser ut på fotot?
      Fina är dom iaf..
      CA

      Kommentar

      • Norrland
        Användare
        • december 2009
        • 557

        #4
        Det ser ut som labbar. Har har du bra bilder pa citroner
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Vad som är citrinellum eller labiatum blir, enligt min uppfattning, svårare ju fler fiskar man tittar på.
          De citrinellum som jag har skiljer sig inte mycket från de som FI visar på bild.
          Fadern till mina citrinellum är den yellow/white hane som togs hem till sverige i slutet av 2005. Modern är en röd citrinellumhona.
          Ändå så kan jag ibland fundera på om det är äkta citrinellum jag har när jag sen ser på fiskar som sägs vara labiatum.

          Eller för att säga det kort...det är svårt att avgöra vad som är vad.

          Men det är ett fint part du har fått tag på FI.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Rivulatus
            Användare
            • december 2002
            • 811

            #6
            Jag hade ett vf orange/white cintrinellum par (säkert vf) för ett par år sedan, och kan nog säga att sånna bilder som ni jämnför med är nog mer verkligen fullvuxna exemplar.. Jag tycker det är i princip omöjligt att se med blotta ögat om det är labiatum eller cintrinellum på ungfiskar, vilket detta är va FI? Hanen ser ut som en säker cintrinellum tycker jag i alla fall.. Mer osäker på honan pga huvudformen.

            Snygga fiskar hur som hellst! . Själv lyckades jag snubbla på ett gäng vf V.Maculicauda från Detchland förra veckan..
            SA:

            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

            Kommentar

            • Ola Sjödin
              Användare
              • augusti 2003
              • 514

              #7
              ...och hur skiljer man vad som är gener och vad som beror på kost? En labiatum uppfödd på proteinrika pellets ser nog knappast ut som en VF-labiatum, även om det skulle vara en fisk från en ren stam.

              Grattis till fina firrar! Kul att man kan göra fynd även i vår landsända. Hittade du dem hos Rolle?

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                #8
                vi får lägga upp en egen Cittrinellum/labiatum tråd där vi lägger in våra firrar kan bli givande diskussioner kanske
                vem blir först hehe...
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #9
                  Problemet är ju att Labiatum förlorar sina läppar i akvarium bara någon generation efter VF..
                  Annars håller jag med Rivulatus, ungfiskar upp till dom börjar leka vid säg 10-13cm är nästan omöjliga att se skillnad på.. Det som är den stora skillnaden på vuxna fisk är nog att Citrinellus blir högre i kroppen och blir krafftigare och rakare i pannan och huvudet, medans äkta Labiatum offtast blir mera slimmade i formen, sen så är Labiatum en mycket aggressivare fisk än Citrinellus.. Sen så är det ju så att det finns alldeles för mycket korsningar dessa imellan tyvärr.
                  Här är några exempel på VF av varje att kolla på:

                  Senast redigerad av JockeB; 17 augusti 2010, 14:12.
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    Det här med läpparna..

                    Vad jag har noterat är att labiatumen, även om de har tunnare läppar, har en liten "knopp" mitt på över och underläppen, detta har jag inte sett på citrinellum.
                    Men så är det ju det här med hybriderna dem emellan.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Ursprungligen postat av jinnarparen
                      Det här med läpparna..

                      Vad jag har noterat är att labiatumen, även om de har tunnare läppar, har en liten "knopp" mitt på över och underläppen, detta har jag inte sett på citrinellum.
                      Men så är det ju det här med hybriderna dem emellan.
                      Jaa det kanske du har rätt i, har aldrig tänkt på det Men som sagt då kan ju säkert även korsningarna få det också
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Ursprungligen postat av Beast
                        Jaa det kanske du har rätt i, har aldrig tänkt på det Men som sagt då kan ju säkert även korsningarna få det också
                        Vem vet korsningarna kanske bara få det på den ena läppen.
                        Får de knoppen på överläppen så är fadern en labiatum och modern en citrinellum.
                        Är det underläppen så är det tvärtom.
                        Genetik i ett nötskal....
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Hanen känns som klockren citrinellum, inget hitills pekar på korsning där, inget jag kan se i alla fall. Den har U-form på munnen, högre kropp och ingen knöl på läppen, etc. Honan däremot kan ha lite labiatum i sig kan jag tänka mig. Munnen ser mer V-formad ut i alla fall, en tendens till knöl på övre läppen kan jag intala mig att den har också, om jag är petig. Men det är inte så petigt tänekr jag. De är köpta som citrinellum och ser mest ut som citrinellum. Det räcker för mig. Att spekulera mer än så ger mig bara onödigt huvudbry
                          Intressantare är att de nu flirtar stenhårt med varandra och ser ut att förbereda sig för lek! Det här är en art som har intresserat mig ända sedan innan jag hade mina första jaggor, Jag har haft dem i flera omgångar, dock inga bumlingar, men jag har tyvärr alltid haft oflyt med dem (vanskapta, hana visar sig vara hona, etc), men nu kanske det äntligen kan bli nåt här.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Baksidan av det hela är att natalciklidhanen på 30cm som jag hade i karet tvingas simma vidare hos Rolle nu i eftermiddag i väntan på nya äventyr... Citrinellum är tyvärr precis så aggressiva som jag kommer ihåg dem. :/
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #15
                              Jag upplever mina också som väldigt aggressiva.
                              Men bara inom det område som de anser vara sitt och då bara när de leker.
                              Vid övrig tid och plats så håller de sig mycket lugna och bråkar inte med de andra.
                              Tycker inte heller de tar alltför stort revir, fast de är ju förstås inte fullvuxna än.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              Arbetssätt...