Mexitegel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #16
    Ursprungligen postat av StefanL
    Japp. Jag tror på hokus pokus.

    Jag vet också vad du är ute efter och det funkar inte så bränn inte energi på fel saker. Ha en trevlig kväll.
    Vet inte vad du tror jag är ute efter, men jag försöker bara förklara för dig att brunnskalk och krossade kalkstenar är samma sak och ger samma effekt i akvariet. Ingen av dom två varianterna är något hokus pokus som du vill påstå.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Jag tycker det är ganska uppenbart att du är ute efter att tjafsa. Jag har aldrig påstått att brunnskalk skulle vara något mirakel eller hokus pokus, utan det är du som så eftertryckligt önskar att jag ska skriva det. Av vilken anledning vet jag inte.

      Det enda jag skrev var att jag anser att brunnskalk är bra för att buffra vatten och ge ett jämnt pH med en bra och stabil hårdhet i vattnet. Du verkar inte vara av samma åsikt, trots att du inte ens provat. Var och en får tro på sitt, jag vet vad jag har hemma i mina burkar och vilken effekt brunnskalk har för mig och det är därför jag tycker att jag kan rekommendera brunnskalk.

      Nu tror jag kanske att ämnesförfattaren Doohan inte alls var ute efter det vi skrivit utan kanske handlar hans ämne om inredning mer än egenskaper?
      Senast redigerad av StefanL; 14 juli 2010, 09:39.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #18
        Ok, nu så återgår vi till att diskutera fakta!
        Annars så kanske PM vara ett alternativ?
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #19
          Ursprungligen postat av doohan
          Såg följande annons http://www.blocket.se/gavleborg/Fasa...7.htm?ca=5&w=1

          Och funderade om dessa stenar fungerar istället för dom vita kalkstenarna vi köper i zoo butik till våra akvarier?
          Om mexitegel består av kalksten så funkar det lika bra med mexi som faxe eller brunnskalk eller vad du nu stoppar ner i burken som består av kalk.

          Men är det så snyggt med mexi eller tänker du krossa dom i småbitar?

          Kommer du och hälsar på mig så har jag gott om rödbruna kalkstenar, en del står på pall eftervägen bara att komma att lasta, jag bjuder på fika om du tar mer än 500 kilo.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #20
            Ja

            jag funderade på om mexitegel var något jag kunde använda i odlingsakvarium, då det stod att det var sandkalksten? Vet inget om mexitegel , men vet att en del använder olika betongbakgrunder i sina akvarium och brukar då få högre ph.

            Tvivlar på att det blir speciellt snyggt, men det är tänkt att ev användas i odlingsakvarium, och om dom höjer ph utan att ha dåliga egenskaper kan jag mycket väl tänka mig att testa mexitegel.

            Så det är kombinationen av ph höjande och som inredning av akvarium jag funderade på.

            Tacksam för era synpunkter.

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #21
              Enligt Wikipedia så består mexi av kalksten, natursant(vad nu det är?) och flinta. Borde funka hur bra som helst. Prova vet jag, men är det nytt eller sitter det betongrester på bitarna?
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Joakim E
                Användare
                • februari 2010
                • 128

                #22
                Krossade äggskal? kan det funka
                Jocke Eriksson
                SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #23
                  Ursprungligen postat av Joakim E
                  Krossade äggskal? kan det funka
                  Det köpte man från Lantmännen förr i tiden
                  lite äckligt men fungerar
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #24
                    Ursprungligen postat av tege
                    Enligt Wikipedia så består mexi av kalksten, natursant(vad nu det är?) och flinta. Borde funka hur bra som helst. Prova vet jag, men är det nytt eller sitter det betongrester på bitarna?
                    Undvik gammalt tegel med betongresterna kvar. Betong avger hydroxidjoner som enbart höjer pH, det buffrar inte KH alls. Tegel utan betongrester kör jag mycket med själv, det funkar klockrent.

                    Hilsen,

                    /P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      #25
                      De

                      Ursprungligen postat av tege
                      Enligt Wikipedia så består mexi av kalksten, natursant(vad nu det är?) och flinta. Borde funka hur bra som helst. Prova vet jag, men är det nytt eller sitter det betongrester på bitarna?
                      var beg så det kan finnas rester av betong på dem...

                      Kommentar

                      • doohan
                        NCS Medlem
                        • augusti 2004
                        • 1607

                        #26


                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Undvik gammalt tegel med betongresterna kvar. Betong avger hydroxidjoner som enbart höjer pH, det buffrar inte KH alls. Tegel utan betongrester kör jag mycket med själv, det funkar klockrent.

                        Hilsen,

                        /P
                        då är det nytt mexitegel som gäller då. Ska analysera lite till o antagligen får dubbarna agera provfiskar.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...