Mexitegel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Mexitegel?

    Såg följande annons http://www.blocket.se/gavleborg/Fasa...7.htm?ca=5&w=1

    Och funderade om dessa stenar fungerar istället för dom vita kalkstenarna vi köper i zoo butik till våra akvarier?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Om du vill åt att stenar av olika slag ska höja DH/KH/pH så är det rätt meningslöst med vilket som. De täcks snabbt av ett lager med biofilm som gör buffertverkan rätt liten. Har de små hålor och skrevor så funkar de utmärkt som gömställen, men vill du påverka vattenvärdena åt sjöciklidhållet så är det bättre med andra metoder. Samtidigt, de funkar inte sämre än kalkstenar, mer än möjligen precis i början (innan de täcks av biofilm). Där kan det skilja sig åt en del. Efter två-tre veckor ser jag det som hugget som stucket.

    Hilsen,

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Om du vill åt att stenar av olika slag ska höja DH/KH/pH så är det rätt meningslöst med vilket som. De täcks snabbt av ett lager med biofilm som gör buffertverkan rätt liten. Har de små hålor och skrevor så funkar de utmärkt som gömställen, men vill du påverka vattenvärdena åt sjöciklidhållet så är det bättre med andra metoder. Samtidigt, de funkar inte sämre än kalkstenar, mer än möjligen precis i början (innan de täcks av biofilm). Där kan det skilja sig åt en del. Efter två-tre veckor ser jag det som hugget som stucket.

      Hilsen,

      /P
      Hur kan det då fungera i naturen......eller finns det inte biofilm där
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Zl1ng3r
        Användare
        • december 2009
        • 71

        #4
        Ursprungligen postat av doohan
        Såg följande annons http://www.blocket.se/gavleborg/Fasa...7.htm?ca=5&w=1

        Och funderade om dessa stenar fungerar istället för dom vita kalkstenarna vi köper i zoo butik till våra akvarier?
        Varför inte köra på kritor. Vanliga skolkritor funkar ju!
        1167 liter malawi

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Brunnskalk för vattenrening i brunnar funkar bra för att buffra och hålla ett stabilt pH värde.

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Om du vill åt att stenar av olika slag ska höja DH/KH/pH så är det rätt meningslöst med vilket som. De täcks snabbt av ett lager med biofilm som gör buffertverkan rätt liten. Har de små hålor och skrevor så funkar de utmärkt som gömställen, men vill du påverka vattenvärdena åt sjöciklidhållet så är det bättre med andra metoder. Samtidigt, de funkar inte sämre än kalkstenar, mer än möjligen precis i början (innan de täcks av biofilm). Där kan det skilja sig åt en del. Efter två-tre veckor ser jag det som hugget som stucket.

            Hilsen,

            /P
            Ursprungligen postat av StefanL
            Brunnskalk för vattenrening i brunnar funkar bra för att buffra och hålla ett stabilt pH värde.
            Brunnskalk är krossad kalksten, absolut inget hokus pokus. Men jag vill nog också hävda att kalksten i akvariet gör en viss skillnad för vattnet. Kanske inte så mycket som man vill men lite gran åt rätt håll, åtminstone i dom vatten där jag haft akvarier.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Kalksten drar lite åt rätt håll, men mindre än vad folk tror. Rensar man kalkgrus så rör man runt i det och skaver av biofilmen. Då händer det lite mer. Ännu bättre är att lägga kalkkross i ett fluidised bed-filter och lösa upp den med CO2, då tar det verklig fart (ta det varligt med den metoden, det kan bli lite för bra).

              Ja du, Christer... hur det kan fungera i naturen är nästan alltid mycket bättre och stabilare än i våra burkar... *s*
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ursprungligen postat av tege
                Brunnskalk är krossad kalksten, absolut inget hokus pokus. Men jag vill nog också hävda att kalksten i akvariet gör en viss skillnad för vattnet. Kanske inte så mycket som man vill men lite gran åt rätt håll, åtminstone i dom vatten där jag haft akvarier.
                Skrev aldrig att brunnskalk skulle vara något "hokus pokus"...

                Jag har testat det mesta och tycker att brunnskalk fungerar ypperligt. Kritor (chalk) funkade mycket bra att ha i ytterfilter.

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Ursprungligen postat av StefanL
                  Skrev aldrig att brunnskalk skulle vara något "hokus pokus"...

                  Jag har testat det mesta och tycker att brunnskalk fungerar ypperligt. Kritor (chalk) funkade mycket bra att ha i ytterfilter.

                  Eftersom brunnskalk är krossad kalksten och eftersom kalksten inte ger någon större effekt men du i alla fall påstår att just brunnskalk ger bra effekt så kan man ju tro att du tror att brunnskalk är något hokuspokus. Bra att du aldrig påstått det men varför ger då krossad kalksten så bra effekt för dig, eller är det i alla fall för att du har brunnskalk(krossad kalksten) istället för krossad kalksten(brunnskalk) i dina burkar.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • sleepy
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 294

                    #10
                    Tege, krossad kalksten är nog betydligt mindre bitar väll? vilken ger betydligt högre yta mellan sten och vatten.
                    Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                    http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Beror en del på var man har det också. I ett ytterfilter ger det ofta bättre effekt än i botten. Ett ämne är ett ämne, ger det effekt eller inte så handlar det troligen om andra saker än ämnet i sig.

                      Christer,
                      läste om lite i en bok en av dina anställda skrivit, och skillnader mellan natur och akvarium är jag övertygad om du får verkligt bra svar av den insiktsfulla personen... *s*
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Ursprungligen postat av tege
                        Eftersom brunnskalk är krossad kalksten och eftersom kalksten inte ger någon större effekt men du i alla fall påstår att just brunnskalk ger bra effekt så kan man ju tro att du tror att brunnskalk är något hokuspokus. Bra att du aldrig påstått det men varför ger då krossad kalksten så bra effekt för dig, eller är det i alla fall för att du har brunnskalk(krossad kalksten) istället för krossad kalksten(brunnskalk) i dina burkar.
                        Vet inte exakt vad du jiddrar om men jag har haft bra utfall och goda vattenvärden efter introduktionen av brunnskalk vilket gör mig nöjd över produkten och gör att jag kan rekommendera den.

                        Prova själv så får du konkreta resultat att eventuellt klanka ned på än att endast dra till med teorier.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ursprungligen postat av sleepy
                          Tege, krossad kalksten är nog betydligt mindre bitar väll? vilken ger betydligt högre yta mellan sten och vatten.
                          Brunnskalk är i makadamstorlek..dvs "stenar" som varierar en del men där snittet ligger på ca 10mm.

                          Jag lägger några dl i tvättpåsar och placerar dem i ytterfilter eller i filterhörnor.

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #14
                            Ursprungligen postat av StefanL
                            Vet inte exakt vad du jiddrar om men jag har haft bra utfall och goda vattenvärden efter introduktionen av brunnskalk vilket gör mig nöjd över produkten och gör att jag kan rekommendera den.
                            .
                            Då tror du verkligen att det är hokupokus i dom påsarna

                            Eftersom det är krossad kalksten i brunnskalkspåsarna borde det vara jämförbart men krossad kalksten, eller?
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Ursprungligen postat av tege
                              Då tror du verkligen att det är hokupokus i dom påsarna

                              Eftersom det är krossad kalksten i brunnskalkspåsarna borde det vara jämförbart men krossad kalksten, eller?
                              Japp. Jag tror på hokus pokus.

                              Jag vet också vad du är ute efter och det funkar inte så bränn inte energi på fel saker. Ha en trevlig kväll.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...