Geophagus Sp. Belem ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    Användare
    • januari 2008
    • 269

    #16
    Är ingen expert på Geophagus men G. altifrons verkar i det närmaste identisk i färgerna förutom att de blå ränderna längs kroppen är bredare hos G. sp. "Belem".

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • april 2002
      • 382

      #17
      G. sp. Belém har nog importören eller butiken kallat den för att den exporterats från Belém och inte använde exportörens namn. Jag tycker den ser ut som G. cf. altifrons "Tocantins" och är det namn som de exporteras under. Det är 2 arter som exporteras och fångas i Tocantins med bifloder, dels denna och G. sp "Areoes" men båda har blivit vetenskapligt beskrivna under detta år... vet dock inte vilken som är vilken utav dem. Sedan exporteras 2 arter från Tapajos G. sp. red head eller orange head och G. cf. altifrons den senare med smalare röda längsgående band och gulaktigt huvud, jag tror om jag minns rätt att även G. sp. red head har blivit vetenskapligt beskriven i år eller förra året.

      Om någon har tillgång till artbeskrivningarna så kan ni kolla vilken som är vilken, jag har inte läst dem bara läst abstrakten.

      Mvh Janne

      Edit: Jag tror att G. sp. Belém och G. cf. altifrons "Tocantins" är Geophagus neambi, den ska ha 8-9 diffusa mörka tvärband, Geophagus sveni ska ha 5 diffusa mörka tvärband men jag är osäker på om det är samma som G. sp "Areoes". De mörka banden brukar framträda om fisken inte trivs eller blir skrämd.

      Abstract
      Geophagus sveni n. sp. and G. neambi n. sp. are described from the Rio Tocantins drainage of Brazil. Geophagus sveni and G. neambi differ from some of its congeners by the lack of head markings. G. sveni is distinguished from the species lacking head markings by the presence of five faint undivided vertical bars, proeminent mid-lateral blotch, and by the caudal fin vertically clear and black barred; G. neambi differs from the species lacking head markings by the possession of eight or nine vertical, parallel bars along the flank, the bar containing mid-lateral spot bifurcate above and below midlateral
      blotch and by the caudal fin bearing rounded white spots. Geophagus sveni differs from the sympatric and syntopic Geophagus neambi by the presence of five faint vertically bars (vs. eight or nine conspicuous dorso-ventral bifurcated vertically bars).
      Senast redigerad av Janne E; 29 augusti 2010, 23:54. Anledning: Abstrakt

      Kommentar

      Arbetssätt...