Semesterjobb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    Semesterjobb

    Satt i onsdags kväll o funderade på vad man skulle göra på semestern. Men det liksom löste sig när man öppnade dörren till akvarierummet kl 6 på morgonen detta den sista arbetsdagen.
    Fullt men vatten på golvet Hmm hade man glömt stänga av något ?? Nä så var det inte.
    Utan en ställning med ett 450 liters o ett 540 liters ovan på hade börjat vika sig. Vet ej hur många år den har på nacken men det är en del för först har malawijanne haft den o sedan har det funnits i Lindome i flera år.
    Men lite panik blev det då en del fisk hade lyckats hoppa ut också.
    Så i med slangar o starta tömningen, kan också säga att det var lite otrevligt o stå framför o jobba, alla dessa kilo hade man aldrig lyckats att hålla mot och om garagedomkraften fixat back upen är nog osäkert.
    Så nu skall alla kar ut ca 8 kbm, och på måndag blir det att köpa fler pallställningar. För nu skall alla kar stå som de på den tredje bilden.
    Sedan är har man alltid hört det är först tredje gången som man bygger om som man blir nöjd Det blir den tredje nu
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Lite tur i oturen Kaj. Det hade ju kunnat gått värre om karet tippat...

    Jag litar aldrig mer på aluminiumställningar och kör endast med egentillverkade träställningar. Givetvis funkar pallställningar minst lika bra.

    Sedan är det ju alltid tråkigt när det händer saker som blir till "måste". Hur som helst så hoppas jag att du får en trevlig semester och en glad midsommar trots detta bakslag.

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #3
      Ursprungligen postat av StefanL
      Lite tur i oturen Kaj. Det hade ju kunnat gått värre om karet tippat...

      Ja du Stefan. Det vågar man inte ens tänka på för ställningen mittemot består av aluminium o 24 st 105 liters. Den hade knappast stått emot.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Kaj
        man blir kreativ av att ha mycket att göra
        vi uppskattar att du tog fram kameran i paniken
        lycka till
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #5
          Vad var det som vek sig? (Foten på bild 2 th om domkraften ser kanske inte helt fräsch ut.)

          Pallstället på blid 3 är grejer! Kör själv med sådana. En nackdel är att längdalternativen är gjorda efter pallar och inte direkt lämpliga till akvarier, om man inte köper/bygger skräddarsydda kar förstås. Bredden är däremot lättare att påverka.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Ops, tur i oturen där... jäklar om den hade tippat rakt över!! Hoppas skadorna blev begränsade!! Är nog sant det där om att man blir nöjd först tredje gången man bygger. Jag är fortfarande inne på första omgången, och jäklar i det vad jag vill ändra på saker!!

            Hilsen,

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Ursprungligen postat av Mikael W
              Vad var det som vek sig? (Foten på bild 2 th om domkraften ser kanske inte helt fräsch ut.)

              Pallstället på blid 3 är grejer! Kör själv med sådana. En nackdel är att längdalternativen är gjorda efter pallar och inte direkt lämpliga till akvarier, om man inte köper/bygger skräddarsydda kar förstås. Bredden är däremot lättare att påverka.
              Så är det Mikael. Frambenen har tydligen tagit mer stryk än bakbenen och rostat innifrån. Även om ställningen behandlats så har nog åldern tagit ut sin rätt. Jag gissar på att den har 20 år på nacken.
              Bägge frambenen sjönk dock ihop ca 7-8 cm samtidigt.

              Ops, tur i oturen där... jäklar om den hade tippat rakt över!! Hoppas skadorna blev begränsade!! Är nog sant det där om att man blir nöjd först tredje gången man bygger. Jag är fortfarande inne på första omgången, och jäklar i det vad jag vill ändra på saker!!

              Hilsen,

              /P
              Jämfört med vad som kunde hänt,så är jag glad för det lilla som skedde.
              Nu har man också ett tillfälle till att rätta till en massa saker.
              Så på måndag blir det o köra till EAB o fixa ställningar.
              Fler foton kanske kommer
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • plåtis
                Användare
                • juni 2002
                • 212

                #8
                Är det inte ställningarna som jag svetsa ihop åt dig. Var det ställbara skruv fötterna som vek sig? Eller är dom inte kvar.
                Lasse.H

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #9
                  Ursprungligen postat av plåtis
                  Är det inte ställningarna som jag svetsa ihop åt dig. Var det ställbara skruv fötterna som vek sig? Eller är dom inte kvar.
                  Nix det är inte dom De håller ännu, men nu blir det pallställ över hela.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Huvaligen. Snacka om nära katastrof kaj. Man blir svettig när man ser lutningen på ställningen. Särskilt om man tar hänsyn till vikten.

                    Kallt av dig att plocka fram kameran,,,, ja hade fått panik och kastat mig över ställningen.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • GöranE
                      Användare
                      • februari 2009
                      • 334

                      #11
                      Trist när sådant händer men det kunde ju gått käpprätt åt h... om ställningen rasat helt. Hur gick det med fiskarna som hoppat ut ?
                      Jordätare är det som gäller..

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #12
                        Nuså är man snart tillbaks på banan. Fick vänta lite längre på de nya ställningarna då jag ändrade mig o måttbeställde istället.
                        När jag sedan fått upp första sektionen och fyllt på med vatten o fisk upptäckte jag att jag nog skulle höjt dem ett snäpp till.
                        Det vara bara o reiva allt o börja om från början.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Markie
                          Användare
                          • september 2008
                          • 512

                          #13
                          Ser ut att bli najs det där !
                          Vad är det för skivor du kör med under akvarierna?

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2294

                            #14
                            Det är formplyfa, lätt o hålla ren o fixar fukten.
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • Kimmy-
                              Användare
                              • juni 2010
                              • 458

                              #15
                              Vart beställde du ställningen? Går det under namnet pallställning?
                              Mvh / Jimmy

                              Lokal

                              Kommentar

                              Arbetssätt...