Sommartråden Varmt & Skönt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #61
    Sätt på en sådan solfilm som man har till bilar! Mycket effektiv!
    Ingen kan kika in och du kan kika ut och kanske se när insatsstyrkan kommer nästa gång!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Suma
      Användare
      • januari 2011
      • 606

      #62
      Ursprungligen postat av Bjorn
      Med tanke på den kraftiga avdunsningen så bör det nog kompletteras med automatisk vattenpåfyllning om man åker bort några veckor (gissar att saltisarna är duktig på den tekniken). Själv älskar jag att använda tekniska lösningar, men föredrar att hålla dom så enkla som möjligt så att de inte fallerar... jag är dock en riktig fegis när det gäller vatten utanför akvarierna så någon automatisk vattenpåfyllning är uteslutet.

      Den bästa lösningen för att hindra överhettade fiskar vore nog en riktig fastmonterad AC, men de är definitivt inte billiga med tanke på att den i mitt fall skulle behöva kyla ner 120Kvm... heller inte billigt att få dom monterade + med dagens elpriser... huuu!

      Kan fortfarande inte se någon mera effektiv metod änn att täcka till fönstren, herregud det är ju det vanligaste sättet, dra för och stäng solvärmen ute! ...finns väll knappt ett hus i södra Europa som inte har fönsterluckor!? (och nej, jag får inte montera fönsterluckor + det skulle se betydligt skummare ut på en lägenhet i ett hus med en 40-50 andra lägenheter )
      Ja vågar mig inte heller på automatisk vattenpåfyllning...Har problem med att täcka fönstren då jag vill ge min kaktussamling full sol...alltid dessa konflikter.....
      -------------------
      Mats

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #63
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Sätt på en sådan solfilm som man har till bilar! Mycket effektiv!
        Ingen kan kika in och du kan kika ut och kanske se när insatsstyrkan kommer nästa gång!
        Halva vardagsrummet och halva köket består av fönster hos mig, så det låter dyrt + hur enkelt är det att få bort plasten senn? Man behöver ju få in lite av det lilla ljuset vi har på vintern (därför endast 2/3 var förtäcka nu trots polisens lögn i anmälan/protokollet). Blir man tvungen att betala för att få bort det eller i värsta fall betala för nytt glas när man en dag flyttar... Huua! :-)

        Är dock tacksam för länkar till "solfilm"... Skadar ju inte att kolla upp.
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • Moving Waves
          Användare
          • maj 2011
          • 45

          #64
          Biltema har en billig variant som man enkelt bara klibbar fast med h2o, inget klister alltså. Därmed lätt att få bort. Ska nog kika på det själv, gillar inte oväntade besök av det slaget.

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #65
            Ursprungligen postat av Bjorn
            Med tanke på den kraftiga avdunsningen så bör det nog kompletteras med automatisk vattenpåfyllning om man åker bort några veckor (gissar att saltisarna är duktig på den tekniken). Själv älskar jag att använda tekniska lösningar, men föredrar att hålla dom så enkla som möjligt så att de inte fallerar... jag är dock en riktig fegis när det gäller vatten utanför akvarierna så någon automatisk vattenpåfyllning är uteslutet.

            Den bästa lösningen för att hindra överhettade fiskar vore nog en riktig fastmonterad AC, men de är definitivt inte billiga med tanke på att den i mitt fall skulle behöva kyla ner 120Kvm... heller inte billigt att få dom monterade + med dagens elpriser... huuu!

            Kan fortfarande inte se någon mera effektiv metod änn att täcka till fönstren, herregud det är ju det vanligaste sättet, dra för och stäng solvärmen ute! ...finns väll knappt ett hus i södra Europa som inte har fönsterluckor!? (och nej, jag får inte montera fönsterluckor + det skulle se betydligt skummare ut på en lägenhet i ett hus med en 40-50 andra lägenheter )
            sätt in mörkläggningsgardiner suveränt när man ska sova.......kostar iof en slant går att få elstyrda och programmerade på olika tider oxå
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #66
              Ursprungligen postat av Moving Waves
              Biltema har en billig variant som man enkelt bara klibbar fast med h2o, inget klister alltså. Därmed lätt att få bort. Ska nog kika på det själv, gillar inte oväntade besök av det slaget.
              Knapphändig beskrivning på Biltemas sida, men av bilderna verkar det som att den ska sättas på insidan av fönstren vilket ger ett världigt dårligt värmeskydd.
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • Bjorn
                Användare
                • oktober 2009
                • 939

                #67
                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                sätt in mörkläggningsgardiner suveränt när man ska sova.......kostar iof en slant går att få elstyrda och programmerade på olika tider oxå
                Problemet med mörkläggningsgardiner (IKEA har billiga som jag kört i sovrummen i alla år) är att man endå får in värmen i rummet. Värmen fångas mellan gardinen och dubbelglasfönstret, värmer upp gardinen som sedan värmer upp rummet.

                Testade att klistra upp aliminiumsfolje på fönstren i köket i fjol vilket skapade en värre värmefälla. På morgonen dagen efteråt var folien 50 grader varm. *Pust*
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                Järfälla/Stockholm

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #68
                  Ursprungligen postat av Bjorn
                  Knapphändig beskrivning på Biltemas sida, men av bilderna verkar det som att den ska sättas på insidan av fönstren vilket ger ett världigt dårligt värmeskydd.
                  Men lakanen har du väl också på insidan, eller?
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Bjorn
                    Användare
                    • oktober 2009
                    • 939

                    #69
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Men lakanen har du väl också på insidan, eller?
                    Nej, i köket var man kan dela fönstren har jag satt dom mellan glasen, och i vardagsrummet var endast balkongdörren är öppnings-/delbar så sitter de på utsidan. Har du inte följt tråden?
                    Newbie December 2009
                    Malawi: 450 liter
                    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                    Järfälla/Stockholm

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #70
                      Ursprungligen postat av Bjorn
                      Problemet med mörkläggningsgardiner (IKEA har billiga som jag kört i sovrummen i alla år) är att man endå får in värmen i rummet. Värmen fångas mellan gardinen och dubbelglasfönstret, värmer upp gardinen som sedan värmer upp rummet.

                      Testade att klistra upp aliminiumsfolje på fönstren i köket i fjol vilket skapade en värre värmefälla. På morgonen dagen efteråt var folien 50 grader varm. *Pust*
                      finns mörkläggningsgardiner som monteras precis som persienner i fönstret mellan rutorna ikeas skulle jag nog inte köpa de jag menar går i skenor och släpper inte in nåt ljus
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #71
                        Markiser är kanon. Lätt att montera. Kostar dock 2000 eller så per fönster. Jag har detta och de går nästan lodrätt ned framför fönstret och stoppar massor av ljus. Stor skillnad om mellan rummen man glömmer i ett rum






                        Edit: inte persienner jag menar markiser!
                        Senast redigerad av DaRe; 16 juni 2011, 12:18. Anledning: inte persienner jag menar markiser!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Bjorn
                          Användare
                          • oktober 2009
                          • 939

                          #72
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          finns mörkläggningsgardiner som monteras precis som persienner i fönstret mellan rutorna ikeas skulle jag nog inte köpa de jag menar går i skenor och släpper inte in nåt ljus
                          Det är nog inget dumt alternativ alls, dock kan jag inte ha det i vardagsrummet där det tydigen finns en nyfiken granne som är frustrerad för att han inte får se in i min lägenhet, då de tre stora dubbelfönstren där inte är öppnings-/delningsbara. :-P
                          Newbie December 2009
                          Malawi: 450 liter
                          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                          Järfälla/Stockholm

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #73
                            Ursprungligen postat av Bjorn
                            Jag tolkar det som att du inte har läst igenom inläggen och dokumentationen i tråden (eller förstått den), vilket gör det omöjligt att ge dig ett rationellt svar utan att upprepa alltihopa och förklara texternas innebörd.
                            Det var inte menat som en korrekt avhandling i ämnet utan ett försök till skämt - som misslyckades helt.
                            //Kaj

                            Kommentar

                            • Bjorn
                              Användare
                              • oktober 2009
                              • 939

                              #74
                              Har börjat göda upp mina fiskar inför semestern i år, och matar två gånger istället för en om dagen (+ byter vatten lite oftare). Kommer vara bortrest max 15 dagar i stöten i sommar, och jag kommer sätta upp foderautomater som matar väldigt sparsamt (för att inte belasta så mycket). Tanken med den extra matningen nu är att fiskarna ska ha lite extra överskott att gå på när jag är bortrest.

                              Tänker jag rätt?
                              Newbie December 2009
                              Malawi: 450 liter
                              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                              Järfälla/Stockholm

                              Kommentar

                              • Ducce
                                Användare
                                • november 2009
                                • 360

                                #75
                                Varför foderautomat?
                                Om du matar upp dem i förväg skall inte 15dgr vara något problem.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...