Sommartråden Varmt & Skönt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    #16
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    vad ska dina grannar tänka......ett ufo
    De får sig bara en bekräftelse på vad de redan tror sig veta om mig.
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #17
      Ursprungligen postat av Bjorn
      De får sig bara en bekräftelse på vad de redan tror sig veta om mig.
      När var ambulansen sist o hälsade på
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #18
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        När var ambulansen sist o hälsade på
        De har inte varit här sedan jag började skydda mig med aliminiumfolie.
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • nicson
          Användare
          • januari 2010
          • 639

          #19
          Folk är mindre hämmade i storstan.

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #20
            Jaha, då var det dags igen. Nästan 30 grader i lägenheten och 33 i karen. Vågar inte tänka på hur hög tempen hade varit i 400 liters karet om jag inte hade bytt ut AC 110:an i mot en AC 70 inför sommaren.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #21
              Samma problem
              34 grader i poolen o ingen vill bada
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Bjorn
                Användare
                • oktober 2009
                • 939

                #22
                Kom hem ikväll från en 19-dagars semester i Norge... och Succé!!

                Mina sommarförberedelser har gett resultat. Körde med foderautomater, extra filter/vattensirkulation, aliminiumsfolie/lakan på fönstren + följde tipsen här att koppla ur värmare och öppna ramparna. Har fått lite rapporter från min dotter som varit sporadiskt hemma om temperaturer kring 25-26 grader i karen när det har varit 31 grader och sol ute. I 450L karet hade vattnet sjunkit 6 cm och i 4 cm 240L, så avdunstningen har garanterat gjort sitt för att hålla temperaturen nere. Av vad jag kan se så verkar endast ett yngel i 60L tanken ha strukit med....

                ...och det var helt otroligt att se hur mycket ynglen växt till sig!

                Verkar som om fiskarna trivs bättre när jag inte är i närheten.
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                Järfälla/Stockholm

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 939

                  #23
                  Äntligen Sommar igen, och dags att väcka denna tråden till liv igen. :-)

                  Att Ciklidhobbyn innebär en hel del faror och att vi ofta ses på som rätt skumma personer vet jag reden... Men idag fick jag också bekräftat att myndigheterna känner sig skeptiska till våran verksamhet.

                  Njuter långhelgen i Oslo och fick ett stressat telefonsamtal från min X-fru i morse, som berättade att polisen gjort en husransakan i min lägenhet (!) ...som tur var hade de fått låna en nyckel av henne så att de inte behövde bryta upp dörren. ...Men vad FAAN?!?

                  Hade ett missat samtal på mobilen som visade sig tillhöra en poliskvinna.... Som vanligt har jag täckt för mina fönster för att hålla temperaturen i lägenheten och akvarierna nere, det i kombination med att någon sett "UV-ljus" (läs: ljuset från akvarieramperna) i lägenheten fick tydigen någon att bli övertygad om att jag höll på med hemmaodling av förbjudna växter! :-P

                  Har nu försäkrat mig om att de skriver tydigt i rapporten om varför fönstren är tilldäckta och vart "UV-ljuset" kommer ifrån + begärt att få en kopia på alltihopa.

                  Skrämmande att veta att polisen kan tänkas hitta på att bryta sig in hos en, när man är bortrest! Var ju bara tur att de fick tag i en nyckel, och att det inte var när jag sitter flera väckor på en grekisk ö i sommar. :-/
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  • Thommy
                    Användare
                    • februari 2011
                    • 84

                    #24
                    ja,folk är ju för nyfikna.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #25
                      Hahaha! Den var bra. Jo men det är väl bra att polisen ändå kan göra nåt sånt vid misstanke. Synd bara att det var fel denna gång.

                      Ursprungligen postat av Bjorn
                      Äntligen Sommar igen, och dags att väcka denna tråden till liv igen. :-)

                      Att Ciklidhobbyn innebär en hel del faror och att vi ofta ses på som rätt skumma personer vet jag reden... Men idag fick jag också bekräftat att myndigheterna känner sig skeptiska till våran verksamhet.

                      Njuter långhelgen i Oslo och fick ett stressat telefonsamtal från min X-fru i morse, som berättade att polisen gjort en husransakan i min lägenhet (!) ...som tur var hade de fått låna en nyckel av henne så att de inte behövde bryta upp dörren. ...Men vad FAAN?!?

                      Hade ett missat samtal på mobilen som visade sig tillhöra en poliskvinna.... Som vanligt har jag täckt för mina fönster för att hålla temperaturen i lägenheten och akvarierna nere, det i kombination med att någon sett "UV-ljus" (läs: ljuset från akvarieramperna) i lägenheten fick tydigen någon att bli övertygad om att jag höll på med hemmaodling av förbjudna växter! :-P

                      Har nu försäkrat mig om att de skriver tydigt i rapporten om varför fönstren är tilldäckta och vart "UV-ljuset" kommer ifrån + begärt att få en kopia på alltihopa.

                      Skrämmande att veta att polisen kan tänkas hitta på att bryta sig in hos en, när man är bortrest! Var ju bara tur att de fick tag i en nyckel, och att det inte var när jag sitter flera väckor på en grekisk ö i sommar. :-/
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Bjorn
                        Användare
                        • oktober 2009
                        • 939

                        #26
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Hahaha! Den var bra. Jo men det är väl bra att polisen ändå kan göra nåt sånt vid misstanke. Synd bara att det var fel denna gång.
                        Nej det är inte alls bra, bara skrämmande!

                        I detta fallet så handlade det ju inte om ett brott var det fantes någon akut fara för liv eller skada på person eller egendom. Det handlade om en mycket svag misstanke riktad mot en hederlig och ostraffat medborgare!

                        Vem av er har inte haft nerdragna gardiner och persienner i kombination med ljusrörsljus??

                        ...och skulle jag nu ha haft en hampaodling hemma så skulle jag ju inte haft någon möjliget att göra mig av med den om polisen först kontaktat mig och gett mig en chans att släppa in dom!

                        Edit:
                        Först så blev jag chockad och rädd för att det skulle ha varit brand, inbrott eller vattenläkage hemma hos mig, och sedan blev jag bara lättad. Men ju mera jag tänker på det så blir jag skrämd och förbannad, både för att de uppförde sig så förnedrande mot min x-fru som de gjorde (de påstod att hon bodde hos mig och antydde att hon gjort något brottsligt)... Men också för hur illa det kunde gått om barnen var ensam hemma! De är 9 och 11 år och är ibland ensamma hemma, med stränga regler om att de INTE får öppna dörren! Att polisen skulle ha brutit sig in om de inte fått en av barnens nycklar via x-frun var de nogranna att berätta för mig... Och hur fan hade barnen upplevt det?!

                        Edit2:
                        Notis: Det var snack om civilpoliser... Vet inte hur många av er föräldrar som varit smarta nog att berätta för era barn om att någon som kallar sig för "polis" men inte har uniform är någon de ska akta sig för? (Man behöver ju inte precis ha arbetat tillsammans med Ecpat för att veta att det vanligaste sättet för en pedofil att närma sig ett barn är att påstå att han är polis.)
                        Senast redigerad av Bjorn; 03 juni 2011, 19:00.
                        Newbie December 2009
                        Malawi: 450 liter
                        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                        Järfälla/Stockholm

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #27
                          Kan bara beklaga, känner mycket väl till hur de känns att bli kränkt av svea lags knektar. Något dom inte har med i polisskoland utbildning är att arbeta fram en slags slutledningsförmåga. En annan sak dom inte lär sig är termen, oskyldig till motsatsen är bevisad. Nej har man fått någon slags anmälan på sig är man enligt de uniformsklädda testoseron bomberna genast skyldig. Suck!!

                          Kommentar

                          • Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • maj 2006
                            • 1816

                            #28
                            Ursprungligen postat av Bjorn

                            Vem av er har inte haft nerdragna gardiner och persienner i kombination med ljusrörsljus??
                            Jag har det, och nu när du säger det så ser det misstänkt ut. Men jag har ingen direkt insyn samt naiva grannar så jag tror jag slipper påhälsning av farbror blå. men man vet aldrig

                            Kommentar

                            • sleepy
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 294

                              #29
                              nja, antagligen e de någon person som har ringt in o "tippsat". eller en polis som kört förbi några gånger o kollar in.

                              De finns mängder av ostraffade menniskor som gör olagliga saker, de går ju inte att se åt andra håller för denna person inte hade något förflutet. De ringde dig tydligen? innan eller efter?

                              Antagligen ringde de dig när du inte öppnade dörren antar jag. När sedan detta inte funka så ringde dom ditt ex för att komma in o ta en smyg titt, Tycker de varkar som mycket trevliga poliser du råkat ut för. Inget o klaga på!

                              Visserligen e vi svenssons mycket bortskämda vilket gör att poliser måste vara så slappa, där av åker inte kriminella dit....
                              Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                              http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #30
                                Husrannsaken kan de ju inte besluta om själva bara hur som helst.

                                Det krävs:
                                Beslut om husrannsakan fattas av åklagaren, förundersökningsledare inom polisen eller av enskild polisman om det är akut (fara i dröjsmål).
                                Knappast det sistnämnda i ditt fall, det gäller antagligen främst om det är slagsmål eller hot eller annat där någon är utsatt då vore det ju lite konstigt om polisen måste invänta åklagarens ok.

                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...