LED Belysning
Kollaps
X
-
Nu har man beställt lite LED moduler från Malaysia. Blir spännande att se vadan kan f för ljus. Sjukt billigt, kommer knappt att märkas i plånboken om de inte skulle fungera.. -
Ja där är några på plantswap som gjort det. Annars vet jag inga riktiga växtnördar som använder det än. Jag ska gå över så fort ekonomin tillåter. Men prio på annat nu.Lämna en kommentar:
-
Det har du rätt i. Vet du om någon växtakvarist gjort pågra försök?Lämna en kommentar:
-
Led funkar jätte bra. Men de måste ju har rätt spektra, precis som alla andra ljuskällor.Lämna en kommentar:
-
Weeelin, hur går det med ditt LED projekt?
LED är på ropet känner jag och ger ett läckert ljus!Lämna en kommentar:
-
Har köpt ledtejp med dimmer på ledteknik.se, har dock inte monterat det ännu men det kan nog bli riktigt nice! "Tejpen" ska vara waterproof så ska förhoppningsvis fungera bra att ha i akvariet. Ledtejpen finns i olika färger, jag köpte en blå för att ha som kväll/nattbelysning och för framhäva det blå i firrarna lite mer.Lämna en kommentar:
-
test av ledbelysning
Tja.
äntligen har jag fått hem lite lampor som polaren imorterat och gjort lite tester. vet inte om man kan lite på julas mätare för w men iaf är alla uppmätta på samma sätt, alla bilder är tagna med samma inställningar på kameran. tog bilder med lite vanliga lysen för jämförelse oxå, akvariet är ett 165liters.
om nån är intresserad av lampor så har polaren företag och säljer dessa pm:a om intresse finns så fixar jag kontakten med honom.
1. 3st 3x1w Coolwhite ledlampor gu10fäste wattförbrukning 12w
2. 3st 54leds Coolwhite ledlampor gu10fäste wattförbrukning 22w
3. 3st 3x1w warmwhite ledlampor gu10fäste wattförbrukning 12w
4. 3st 80leds warmwhite ledlampor e27fäste wattförbrukning 25w
5. ledlysrör 180leds Coolwhite reaktor bortmonterad wattförbrukning 13w
6. 3st 20led från JULa Coolwhite ledlampor gu10fäste wattförbrukning 5w
7. 3st 3x1w 35w halogenlampor gu10fäste wattförbrukning 105w
8. 30w aquarelle lysrör wattförbrukning 38w
9. 18w tritonlysrör wattförbrukning 32wLämna en kommentar:
-
-
Nu har jag lött o grejjat tog en stund totalt 60 led lampor i 2 små kabel lister, cirka bxhxl 1.8cm 1cm 35cm
Fick även testat de till mitt 810L där de fult förfyller de jag ville. köpte 60 styck för 3kr styck. (lyser upp en skuggad del i mitt pågånde projekt) Jag skulle uppskatta att det skulle behövas runt 4 gånger mer för att endast beylsa mitt kar me led. Detta skulle då kosta runt 800 kr i led kostnaden +en runt 200kr till för montering tillbehör. detta skulle då dra totalt 14.4 watt. Hur länge de håller har jag ingen aning om dock.
Men deffenitivt en billig och snygg lösning ifall man står mellan ny ljusramp eller hemmabyggd led ramp. Samt inte en massa fult ljus spill ut mot kanterna.Lämna en kommentar:
-
jag fick prova några ledspottar oxå som verkar ha grym lyskraft, ska prova dem över akvarie sen så får vi se, jag hittade även en som ser lovande ut på denna sida.
Lämna en kommentar:
-
ok tackar, ska koppla om dem nån dag då, så får vi se vad det drar då, men enligt beräkningar så borde det bli 9W på 60 rören som det sitter 180 leds i, tror de drar 0,05w st. just nu står mätaren på 20w och om jag kör rampen med ett vanligt 20w lysrör drar den 32w enligt mätaren från clas ohlssonLämna en kommentar:
Lämna en kommentar: