Guldfiskskål, designmässigt rätt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #16
    Ursprungligen postat av HåkanM
    OK, men då kanske man kan beställa i valfri färg ( mot tillägg)???
    Vissa av modellerna (Malawi och Tanganyika) går redan nu att beställa i 5 olika färger.
    Slimline säljs i 2 olika färger och i en modell som är 2-färgad.

    I princip går det egentligen att göra dom i vilken färg som helst. Dock innebär varje målning en mix av olika färger och olika tjocklek på färglagret (vilket också har betydelse för färgen) och för att prova fram en ny färg måste man därför först testa genom att tillverka flera bakgrunder för att få fram "korrekt" kulör. Så även om man i teorin kanske kan ta fram vilken färg som helst, får man då också var beredd på att bakgrunden då kommer att kosta lika mycket som kanske 10 bakgrunder (bara en gissning) och har man obegränsat med pengar är det kanske inget problem, men hur många har det

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Filtermatta borde man ju kunna köpa/göra i något design istället för en stor ful blå kantig klump.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #18
        Ursprungligen postat av CrimsonAnna
        Tror en grej med filtermodulerna är att du måste tömma akvariet och limma fast dem.
        Finns undervattenslim

        Kanske en "strumpa" som du trär på filtret kunde vara en lösning.
        Men om det nu ens går så skulle det behövas en modell för varje filter som finns på marknaden (så att insug och utblås hamnar exakt rätt för om de inte gör det så kommer det att bli utrymmen där fiskarna kan ta sig in)- dvs det skulle finnas flera hundra olika modeller och om inte nästan "alla" då köper så kommer de att bli enormt dyra.

        Annars tillverka pumparna i några utförande av typen grå sten, svart sten, rot.
        Vore lättare, men kommer en sådan verkligen att "gömma" tekniken.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #19
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Filtermatta borde man ju kunna köpa/göra i något design istället för en stor ful blå kantig klump.
          En del säljer i svart också vilket är en betydligt mer neutral färg

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            En del säljer i svart också vilket är en betydligt mer neutral färg
            Jag tog det fulaste exemplet. Jag har funderat på att karva en bakgrund i svart filtermatta och kolla hur det ser ut. Rejäl filtervolym skulle man få! Torvfärgade hade varit mycket bättre.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Jag tog det fulaste exemplet. Jag har funderat på att karva en bakgrund i svart filtermatta och kolla hur det ser ut. Rejäl filtervolym skulle man få! Torvfärgade hade varit mycket bättre.
              Det har faktiskt introducerats hela bakgrunder som tillverkats av en filtermatta, men vad jag vet har de aldrig fått något genomslag.
              Kanske var de inte snygga nog?
              Kanske funkade de inte så bra som filter (svårt att få vattnet att cirkulera genom alla delar)?

              Jag vet inte - de slog dock som sagt aldrig igenom.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Jag tog det fulaste exemplet. Jag har funderat på att karva en bakgrund i svart filtermatta och kolla hur det ser ut. Rejäl filtervolym skulle man få! Torvfärgade hade varit mycket bättre.
                Där har ju den underbare inredningsbyggaren Sune Holm redan lekt runt. På stämman i Fjärilshuset visade han upp bakgrunder av madrass-skumgummi, täckta med torv. Jag känner mig mycket skeptisk till materialvalet, men resultatet av Sunes arbete var som vanligt otroligt. Klurade redan då på att använda filtermatta i stället, och göra ett filter av hela bakgrunden. Sune täckte madrasserna genom att rolla dem med svart silikon och sedan jobba in torv/sand/whatever i silikonet. Klassiskt Sune-stuk - enkelt, smart och snyggt!! Idén ligger fortfarande kvar i baknacken på mig, men det är en hel del andra projekt än "snyggt kar" som det jobbas med nu. Hinner inte!!

                Hilsen,

                /P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Tony Tiger
                  Användare
                  • december 2009
                  • 182

                  #23
                  Va i veckan och införskaffade några Scalare till karet i hallen när min sambo (värt att nämna att hon inte riktigt delar mitt intresse för akvarier) fick syn på ett gäng Eldbuks Salamandrar som hon fastnade för.
                  När vi sedan kommit hem o "sjösatt" firrarna så undrade hon om hon inte kunde få ett litet kar till sovrummet med Salamandrar och Kampfiskar?? Självklart så ville jag uppmuntra det lilla engagemang som uppstått så vi åkte o köpte en 60l burk och 2 Salamandrar. Tanken med burken när den är klar är något av ett nanoakvarie med mängder av växter, något jag alltid velat ha men som inte som inte passar i mina övriga. Ligger nu en riktigt fin rot och 5 växter i men runt 60% av ytan är tänkt att fyllas med grönt.
                  Imorgon ska vi köpa Kampfiskarna(1+2) Har hittat några mindre vanliga, vita fiskar som jag tror kommer passa bra. Blir även ett knippe växter till.
                  Kul med projekt som inte är vad man brukar göra lr kanske inte skulle gjort utan sambons intresse. Återkommer med lite bilder framöver
                  Senast redigerad av Tony Tiger; 13 juni 2010, 13:43.
                  1000l CA..... i trappen!!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...