Guldfiskskål, designmässigt rätt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Guldfiskskål, designmässigt rätt!

    Idag fick jag ett telefonsamtal från min systerdotter, Hon tänkte köpa en guldfiskskål med guldfisk till min syster, frågan var om det behövdes luftpump eller inte. Till en början så försökte jag få henne att tänka om och satsa
    på ett något större akvarium men nej, hela grejen var att detta skulle vara en inredningsdetalj och helst då en rund burk mitt på bordet utan sladdar.
    Det slutade med att jag fått henne att köpa en kampfisk istället för en guldfisk
    och därmed skippa pumpen och sladdarna. Efter samtalet så började jag fundera om vi nördar inte borde göra ciklidhobbyn mer "designmässig",
    Tex en åttakantig burk med neonbelysning och några fire fish ???, eller
    Rött grus, Gula krukor , demasoni, Det är kanske helt ute med det "naturliga"
    nu är det design som gäller och då borde vi väl haka på eller ?
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    #2
    Snygg akvariedesign:
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Bara att göra!! *s* Designtrenden är redan här iom nano. Blir nog större, verkar vara på det hållet det går. Så länge materialet är ofarligt för fisken så ser jag inget fel i det, snarare lockas jag av det. Gorde ett "Malawihotell" av ett 375 för några år sedan. Mängder med blomkrukor i olika size staplade på varandra. Gav grottor och skydd. Ville köra med demasoni och maingano, men demasonin slog ihjäl varandra så det stod härliga till. Bidde bara en hane kvar av försöket den gången. Mainganon gick bättre.

      Har återigen gett mig på demasoni, fick chans att köpa en verkligt fin grupp (ca 30 fiskar) till ett bra pris. De går i ett kar för sig själva med rätt slugt byggda gömställen av keramikplattor (också en kul men lite udda grej som kunde användas för ett "designakvarium"). Var fem-sex hanar från början, tre av dem strök med rätt snabbt, de resterande delade upp karet. Nu har de förökat sig så mycket att aggressionerna sprids bra. I mitt tycke är demasonin den snyggaste Malawin öht, faktiskt en av de snyggaste cikliderna av alla. Passar fint i ett annorlunda designkar.

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Hittade lite bilder på karet. Blev inte fullt genomfört som jag ville, det skulle ha varit ännu fler krukor. Hade tydligen en annan Malawi samt Jullar däri också, det hade jag glömt. Malawin är borta men Jullarna finns fortfarande i min ägo. Jag trodde också (felaktigt) att cikliderna skulle göra rent hus med algerna. Åkte ned några Ancistrus efter att fotona togs. Tror det hade kunnat bli ännu fräckare med fler krukor samt svart grus.

        Hilsen,

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Hittade lite bilder på karet. Blev inte fullt genomfört som jag ville, det skulle ha varit ännu fler krukor. Hade tydligen en annan Malawi samt Jullar däri också, det hade jag glömt. Malawin är borta men Jullarna finns fortfarande i min ägo. Jag trodde också (felaktigt) att cikliderna skulle göra rent hus med algerna. Åkte ned några Ancistrus efter att fotona togs. Tror det hade kunnat bli ännu fräckare med fler krukor samt svart grus.

          Hilsen,

          /P
          Fräckt Patrik, även om jag tycker att växten ser lite malplacerad ut. Om du skall köra med växter så kör i så fall med flera samt låt dem växa upp ur hålen på de upp och nerpåvända blomkrukorna.

          Bra idé som säkert funkat ännu bättre om du som du skriver haft ännu fler krukor och svart grus.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            Ursprungligen postat av HåkanM
            Idag fick jag ett telefonsamtal från min systerdotter, Hon tänkte köpa en guldfiskskål med guldfisk till min syster, frågan var om det behövdes luftpump eller inte. Till en början så försökte jag få henne att tänka om och satsa
            på ett något större akvarium men nej, hela grejen var att detta skulle vara en inredningsdetalj och helst då en rund burk mitt på bordet utan sladdar.
            Det slutade med att jag fått henne att köpa en kampfisk istället för en guldfisk
            och därmed skippa pumpen och sladdarna. Efter samtalet så började jag fundera om vi nördar inte borde göra ciklidhobbyn mer "designmässig",
            Tex en åttakantig burk med neonbelysning och några fire fish ???, eller
            Rött grus, Gula krukor , demasoni, Det är kanske helt ute med det "naturliga"
            nu är det design som gäller och då borde vi väl haka på eller ?
            Håller med om att hobbyisterna i Sverige är alldeles för dåliga på att design, men som Patrik skriver så har det skett mycket på Nano-fronten även om just Sverige än så länge i alla fall är ett U-land vad gäller denna trend.

            Jag är själv definitivt i grunden "naturakvarist" men kan inte låta bli att beundra alla otroligt snyggt designade akvarier som kommit de senaste åren. Körde själv t.ex. igång några udda fräckt designade nanos för knappt ett år sedan - en del av dom funkade - andra inte. Bland de som funkade var t.ex. en s.k. guldfiskskål (självklart dock inte med guldfisk, utan med vietnamesiska kardinalfiskar).

            Kommentar

            • algskraparn
              Användare
              • september 2006
              • 159

              #7
              Guldfiskskålar är väl förbjudna att ha fisk i sedan 1:a sept 2008 (eller var det 2007?)?

              Skitsamma, jag har en skål igång som varit igång sedan 90-talet, ingen design att tala om men det är ändå ett av mina favvo-akvarier, ingen teknik what so ever, lowtechens lowtech, endast ljus från fönstret..
              Det erbjuder alltid nya överraskningar med trådalger som tar över efter vattenpesten eller javamossan, massor med räkyngel som inte guppysarna hinner käka upp, snäckarter som tar över efter varandra osv mm. och det går på max 15 minuter att totalrenovera..

              Lite javamossa, guppys, räkor, snäckor och vattenpest eller hornsärv - that´s it!

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Tackar, Kjell!!

                Sant, växten såg lite fel ut vid tillfället men jag har fint tålamod med dem. Bilden nedan visar samma kruka, samma växt fast några år senare... väntar mest på när krukan sprängs?!? En skoj grej med växter i krukor är att man kan trixa med bottenlagret och se vad som ger bra fart på dem.

                Ytterligare skoj med krukor är att man med lite trixande kan gömma utrustning i dem. Jag orkade själv inte ända fram med detta karet, men har lyckats peta ned en OceanRunner under den stora krukan till höger (alltså på bilderna i ovanstående inlägg). Insuget sitter i den smala höga krukan. Den slang som går till bottenfiltret skymtar längst till höger, och utblåset syns som en liten svart ring i krukan allra högst upp. Rätt stor pump med bra flås (runt 4000 l/t, karet är på 375 liter). Fisken älskar cirkulationen, tror att det bara skulle vara positivt med ännu mer snurr på vattnet.

                Hilsen,

                /P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 06 juni 2010, 05:45.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Ursprungligen postat av algskraparn
                  Guldfiskskålar är väl förbjudna att ha fisk i sedan 1:a sept 2008 (eller var det 2007?)?
                  Nja, Det står visserligen i lagen att man inte får ha skålar, om inte vissa angivna villkor är uppfyllda. Det lustiga är bara att exakt samma villkor också gäller för vanliga akvarier - så i praktiken är det faktikst inte någon skillnad i lagstiftningen för rektangulära akvarier som för skålar.

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • november 2005
                    • 1294

                    #10
                    Vore kul att fortsätta tråden med ideer om hur vi kan "designa" lite mer.
                    Några förslag

                    1. Belysningen finns nog mycket att göra ( som tex LED ( en annan tråd)).
                    Månsken, punktbelysning, programmerad sekvens för ljusättning under dygnet osv

                    2. Yttre design, tycker många ljusramper ser lite "billiga" ut, borde gå att
                    göra i björk,ädelträ, belyst glas ( alltså utåt), Akvarier borde gå att klä in i tex trä, eller eloxerade aluminium i blått,guld etc. ( eller LED list)

                    3. Elektonik ( jämför dagens mobiler), En fjärrkontroll som styr belysning, pumpar ,foderautomat ( vore coolt att variera flöde+ ändra utblåsriktning) etc.
                    Detta ihop med en digital tavla som visar aktuell temp, flöde per pump,
                    elförbrukning ?, ja varför inte PH värde ( både max-min senaste vecka+ aktuell), Ja varför inte koppla in allt till datorn via USB så man kan kolla burkarna via nätet när man är bortrest.

                    4. Inredning, här har ju BTN lyft nivån ljusår men var är nästa steg ?, omålade
                    BTN där man själv målar i valfri färg för att få ett inviduellt stuk ??
                    Bakgrund med inbyggd undervattensbelysning ??, Inredningssystem modell lego där man kan sätta ihop delar som man vill ???

                    5. Teknik. Ja pumpar och doppvärmare är ju så fula så att de måste döljas, varför inte bygga dem som en rot, sten så de blir en inredningsdetalj ???

                    Kommentar

                    • Anna Österman
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 282

                      #11
                      Ursprungligen postat av HåkanM
                      Vore kul att fortsätta tråden med ideer om hur vi kan "designa" lite mer.

                      5. Teknik. Ja pumpar och doppvärmare är ju så fula så att de måste döljas, varför inte bygga dem som en rot, sten så de blir en inredningsdetalj ???
                      Det var en av de smartaste idéer jag hört. Jag skulle inte ha några problem att betala lite extra för en pump jag inte behöver dölja.

                      Jag kikade på "malawi-hotellet" och får idén att kanske limma t.ex. svart sand eller liknande på krukorna för att skapa ett enhetligt landskap.

                      Jag får idén att göra någon form av btn-liknande bakgrund som liknar ett konstgjort korallrev och marknadsföra det tillsammans med malawiciklider som ett "saltvattensakvarium med mindre jobb". Många som inte är inbitna akvariemänniskor men som tycker akvarium är vrålsnyggt gillar saltvatten och förutom den etiska aspekten är ju malawi mer lättskött.

                      Betong-gjutning är ju modernt inom inredning idag. Kanske "gjut din egen akvarieinredning"-kit i passande material.
                      Senast redigerad av Anna Österman; 10 juni 2010, 14:38. Anledning: Fick fler bra idéer
                      Fiskar är vänner-inte mat!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av CrimsonAnna
                        Det var en av de smartaste idéer jag hört. Jag skulle inte ha några problem att betala lite extra för en pump jag inte behöver dölja.
                        Fast det är nog pratiskt svårt att lösa så att det passar alla samt blir lätt att sköta.
                        Jag trodde annars att detta skulle vara en smart idé när jag i mitten av 90-talet var med och tog fram filtermodulerna för BTN. Dessa har dock aldrig slagit så där himla bra.

                        Håller annars helt med om att tekniken är jäkligt ful att se på och jag förstår inte alls dom som gnäller över att folk har döskallar och liknande i sina akvarier, när dom själva har en jäkligt ful synlig pump.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #13
                          Ursprungligen postat av HåkanM
                          4. Inredning, här har ju BTN lyft nivån ljusår men var är nästa steg ?, omålade
                          BTN där man själv målar i valfri färg för att få ett inviduellt stuk ??
                          Bakgrund med inbyggd undervattensbelysning ??, Inredningssystem modell lego där man kan sätta ihop delar som man vill ???
                          Målningsprocessen för BTN går ut på att färgen går in en bit i materialet och gör den inte det så sitter den inte fast alls lika bra. Så det kommer liksom inte att funka.

                          Kommentar

                          • HåkanM
                            NCS Medlem
                            • november 2005
                            • 1294

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Målningsprocessen för BTN går ut på att färgen går in en bit i materialet och gör den inte det så sitter den inte fast alls lika bra. Så det kommer liksom inte att funka.
                            OK, men då kanske man kan beställa i valfri färg ( mot tillägg)???

                            Kommentar

                            • Anna Österman
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 282

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Fast det är nog pratiskt svårt att lösa så att det passar alla samt blir lätt att sköta.
                              Jag trodde annars att detta skulle vara en smart idé när jag i mitten av 90-talet var med och tog fram filtermodulerna för BTN. Dessa har dock aldrig slagit så där himla bra.

                              Håller annars helt med om att tekniken är jäkligt ful att se på och jag förstår inte alls dom som gnäller över att folk har döskallar och liknande i sina akvarier, när dom själva har en jäkligt ful synlig pump.
                              Tror en grej med filtermodulerna är att du måste tömma akvariet och limma fast dem. Kanske en "strumpa" som du trär på filtret kunde vara en lösning. Annars tillverka pumparna i några utförande av typen grå sten, svart sten, rot.
                              Fiskar är vänner-inte mat!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...